לאחר סימני שאלה רבים ומה שנתפס ככניסת השוק לעמדת המתנה, מתברר כי הקונים חוזרים לשוק הדיור. על פי נתוני הכלכלן הראשי באוצר, היקף מכירת הדירות במהלך נובמבר זינק ב־28% בהשוואה לאוקטובר והסתכם ב־9,900 דירות.



על פי פילוח הנתונים, בקניית דירות חדשות נרשם גידול של 22%, ואילו בקניית דירות יד שנייה נרשם זינוק של 31%. חלקן של הדירות להשקעה עמד על 20% מסך העסקאות. בהשוואה לנתונים מנובמבר 2014 היקף מכירת הדירות גדל ב־2%.


זינוק בחדרה ובטבריה



נתוני העסקאות שונים מעיר לעיר. באזורי פריפריה כמו חדרה (68%+) וטבריה (38%+) נרשמה עלייה מרשימה בביקוש. באזור המרכז הגידול היה מתון יותר. באוצר מעריכים כי היקף העסקות המצטבר בשוק הדיור יסתכם ב־2015 ב־120 אלף, שיא של כל הזמנים.



הגידול בביקוש מוסבר בין השאר בתוכניות שר האוצר משה כחלון להגדיל את שיעור מס הרכישה על דירות להשקעה. בנוסף, נראה שהקונים איבדו את הסבלנות והם מעדיפים להסתער על השוק ולא להמתין להבשלת תוכניות כמו "מחיר למשתכן".



בנוסף, גם המחירים לא נעצרים וזינקו במהלך 2015 ב־7.6%. אומנם כחלון עושה ככל יכולתו לבלום את עליית המחירים באמצעות שיווק מוגדל והפחתת עלויות הקרקע, אך ללא תפנית במדיניות הריבית קשה להניח שרמת המחירים תרד עד סוף 2016.



בתגובה לנתונים אמר מנכ"ל חברת אשדר, ארנון פרידמן: "זוגות צעירים, שהיכולת שלהם לרכוש דירה מוגבלת למיליון שקל או פחות, לא מחכים לתוכניות הממשלה ורוכשים דירות יד שנייה בפריפריה. אנחנו רואים שהמשקיעים חוזרים לשוק הדירות אחרי כמה חודשים שבהם הפעילות שלהם הייתה מתונה יותר, בין היתר על רקע החוסר באלטרנטיבות בשוק ההון. הדבר המהותי ביותר שעולה מהנתונים הוא הגידול המשמעותי בעסקאות יד שנייה בפריפריה".



פרידמן הוסיף כי "הזינוק בעסקאות חדשות באזור תל אביב הוא פונקציה של כמות הדירות החדשות שהוצעו למכירה. כשאין פרויקטים חדשים שיוצאים לשיווק, כמות העסקאות קטנה. זה מעיד על כך שאין היצע, אבל לא אומר שאין ביקוש".



עדינה חכם, מנכ"לית אנגלו סכסון: "2015 הייתה שנת שיא בנדל"ן, וההסבר לכך הוא שאותם זוגות צעירים, שהמתינו למע"מ 0%, התבדו. באפריל־מאי היו עסקאות מוגברות מצד משקיעים בשל ההעלאה של מס רכישה".



לדבריה, "הזוגות הצעירים יורדים מהגדר ומבינים שבמקרה הטוב ההגרלות במסגרת מחיר למשתכן יתחילו רק בעוד כמה חודשים. הם לא יכולים לקנות דירות חדשות ולכן פונים לשוק היד השנייה. כל אלו דוחפים למעלה את הפעילות בשוק ולכן אנחנו גם רואים את המשך עליית המחירים".