עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה אל שר הפנים אריה דרעי, בדרישה כי יטפל באופן דחוף בבעיה המרכזית, לדבריו, בחישוב מס הארנונה, הפוגעת קשה בציבור הרחב ובעיקר האוכלוסייה החלשה בישראל. לדבריו, לאחרונה דובר רבות על הצורך בהנהגת רפורמה בשיטת החישוב של מס הארנונה ברשויות המקומיות, אך אין זו הבעיה המרכזית של מס הארנונה.



כיום שיעור שיעור הארנונה נקבע בחלקו על פי מדד השכר במגזר הציבורי. לדברי לין, רמת השכר במגזר הציבורי עולה בקצב מהיר יותר מאשר במגזר העסקי, וגם חריגות שכר, הניתנות שלא כדין במגזר הציבורי, מצטרפות להעלאת מדד זה".



"אסור להרשות שהדיונים על רפורמות אפשריות יורידו מסדר היום את החובה לטפל בבעיה המרכזית, הממשיכה לפגוע קשות בציבור הרחב. אין בכל מערכת המיסוי של ישראל מס מעוות ובלתי צודק יותר ממס הארנונה. מס זה פוגע בכל שכבות העם, ללא כל התייחסות לרמת ההכנסה המשפחתית". בהסכם האחרון שנחתם לאחרונה בין האוצר וההסתדרות, סוכם על העלאה מדורגת של 7.5% לשכר העובדים במגזר הציבורי. העלאה זו משפיעה ישירות על העלאת שיעור מס הארנונה. מחישוב שנערך באיגוד לשכות המסחר, עולה כי מדובר בתוספת מצטברת של כ-3% למס הארנונה. "על סמך נתונים אלו, אני מחוזק בדעתי כי יש לבטל את הצמדת שיעור העדכון השנתי של מס הארנונה למדד השכר במגזר הציבורי ולהצמידו למדד המחירים לצרכן בלבד, כתב נשיא עורך הדין לין. 



נושא נוסף שהעלה נשיא איגוד לשכות המסחר במכתבו לשר הפנים, הוא היקף האישורים החריגים הניתנים מעבר להעלאה הכללית. האישור החריג מהותו כשמו הוא - צריך להיות חריג, במסגרת שיקולים מיוחדים המצדיקים מתן העלאה חריגה. לאישור החריג משמעות מיוחדת, שכן התוספת שניתנת במסגרתו מתקבעת והיא הבסיס לחישוב הארנונה הכללית לרבות נוסחת העדכון בשנה הבאה.



על פי בדיקת איגוד לשכות המסחר, בשנת 2012 הוגשו 120 בקשות לאישורים חריגים, מתוכן אושרו כ- 92 בקשות; בשנת 2013 הוגשו 91 בקשות, מתוכן אושרו 62 בקשות; בשנת 2014 הוגשו 114 בקשות, מתוכן אושרו 92 בקשות אושרו; בשנת 2015 הוגשו 120 בקשות, מהן 41 רשויות קיבלו אישור העלאה (מתוכן 29 מגזר העסקי) ו-34 רשויות קיבלו אישור להפחתה (מתוכן 24 למגזר העסקי).



בפועל, מסביר לין, "רשויות מקומיות רבות משתמשות במנגנון זה בכדי להעלות את תעריף הארנונה מעבר למה שאושר, כך שלמעשה המנגנון הפך להיות 'ריבית דריבית'. כל העלאה בארנונה, המתבצעת הן על פי הנוסחה האוטומטית והן על פי האישורים החריגים הניתנים לרשויות המקומיות, מהווה נדבך שעל בסיסו מחשבים את ההעלאה הבאה. כתוצאה מכך, נוצר מס שעולה בהתמדה מדי שנה".



יחד עם זאת, לין ציין בפנייתו את ההישג של סילבן שלום בתפקיד שר הפנים, המעידה על שינוי של ממש במדיניות המשרד: מצד אחד צמצום מספר האישורים החריגים להעלאת מס הארנונה ומצד שני הגדלת מספר האישורים החריגים להפחתת הארנונה.



לאור זאת הדגיש לין בפני השר דרעי כי הוא משוכנע שתחת הנהגתו, הישג זה ישופר בהתמדה ולא תהיה נסיגה לשנות העבר. "ביודעי עד כמה אתה דואג לשכבות החלשות בישראל, בטוחני כי תציב נושא זה כאחד המרכזיים בטיפול משרד הפנים בראשותך".