מחירי הדירות בישראל ממשיכים לעלות, כך עולה מהדוח הרבעוני של השמאי הממשלתי הראשי שפורסם היום (ראשון). ברבעון האחרון עלו מחירי הדירות ב-2.5%, זאת בהשוואה לרבעון השלישי של 2015. בהשוואה לרבעון האחרון של השנה נרשם זינוק של 8%.



הסקר של השמאי הממשלתי הראשי מתבסס על דירות של ארבעה חדרים בלבד שכן אלה משקפות בצורה נאמנה את התנודתיות במחיר הדירות. בחישוב שנתי של המחירים בשנת 2015 העלייה המשמעותית ביותר נרשמה באשקלון ובאר שבע. במהלך השנה האחרונה המחירים בשתי הערים עלו ב-15%.



באשקלון מחיר דירה ממוצעת הסתכם ב-1.09 מיליון שקל ובבאר שבע שבע המחיר עמד על 1.034 מיליון שקל. בהרצליה ובחולון עלו המחירים בשנת 2015 ב-11.0%. בהרצליה מחירה של דירה ממוצעת עלה ל-2.266 מיליון שקל ואילו בחולון ל-1.728 מיליון .



העלייה השנתית המתונה ביותר נרשמה בירושלים, עלייה של 2% בלבד. מחירה של דירה ממוצעת בירושלים עלה ל-1.921 מיליון שקל. בחיפה עלו המחירים ב-6% ומחירה של דירה ממוצעת הסתכם ב-1.396 מיליון שקל.



העיר היקרה ביותר היא תל אביב, כשמחיר דירה ממוצעת על פי הקריטריונים של השמאי הראשי עומד על 2.853 מיליון שקל, מדובר בעליה שנתית של 4%.




לקראת שינוי?



לאחר פרסום הנתונים נרשמו תגובות מעורבות של גורמים בתחום הנדל"ן. לדברי שמאי המקרקעין, עו"ד חיים מסילתי "הנתונים מראים על החשיבות ברפורמות שמנהיגה הממשלה ושר האוצר ובראשן המחיר למשתכן. מטבע הדברים, לוקח זמן עד שתכנית דיור משפיעה על המחירים. להערכתי ברגע שיחלו ההגרלות אנו נראה ירידת מחירים של 10% עד 20% ביישובים רבים בישראל ובמיוחד בערי הפריפריה".



לעומת זאת מנכ"ל חברת אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני באר שבע, אלי אביסרור, מציין כי מחירי הדירות בישראל ימשיכו לעלות ותכנית מחיר למשתכן אינה מהווה פתרון לבעיה. אביסרור התייחס לעליית המחירים הגבוהה בבאר שבע ואשקלון וציין כי המחירים שם עלו במיוחד מאז שהכריזו על תכנית מחיר למשתכן. ברגע שרשות מקרקעי ישראל הקפיאה את כל המכרזים הרגילים והכריזה על שיווק של מכרזים רק למחיר למשתכן, כלומר רק לזכאים, נוצר ביקוש לדירות מצד משקיעים ומשפרי דיור, שגורם להמשך עליית המחירים. את המצב מנצלים גם בעלי הקרקעות הפרטיות ומעלים את מחירי הקרקעות מתוך ידיעה שאין להם תחרות מצד המדינה. הפתרון לייצוב המחירים הוא לחזור ולשווק קרקעות על ידי המדינה גם למכרזים רגילים או לשלב בין דירות למשתכן לדירות בשוק החופשי באותם פרויקטים".