ממשיכים לקנות דירות: על פי נתוני הכלכלן הראשי במשרד האוצר שפורסמו אתמול, מכירת הדירות בדצמבר גדלה ב־7% לעומת נובמבר והסתכמה ב־10,600 דירות. עם זאת יש לציין כי בהשוואה לחודש דצמבר 2014 מדובר בירידה של 6% . עוד עולה מהנתונים כי היקף רכישת דירות חדשות גדל ב־18% בממוצע. עיקר הזינוק בקנייה (יותר מ־70%) נרשם בחדרה ובירושלים, ככל הנראה בשל העלייה בקצב שיווק הפרויקטים באותן ערים. לפי הנתונים, נרשם גידול ממוצע די מרשים של כ־21% בקניית דירות להשקעה, והביקוש לסוג זה של דירות בתל אביב זינק בלא פחות מ־40%.
 
שר האוצר משה כחלון מודע לנתונים ומנסה בדרכים שונות לשנות את המצב. בין האופציות הנבחנות נבדקת האפשרות לקצר את הזמן המותר למכירת דירה למשפרי דיור משנתיים לשנה. בין כל האפשרויות שנבחנות, העיניים מופנות להצעה המרכזית והמהפכנית יש לומר, הגורסת כי יש לייבא קבלני בנייה מחו"ל כדי שיאצו את קצב התחלות הבנייה. בכוונתם של משרד האוצר ומשרד השיכון לפרסם מכרזים להבאתם ארצה של עשר חברות קבלנים שיפעלו כקבלני משנה "כדי לסגור את פערי ההיצע". הקבלנים אמורים לעבוד בישראל לתקופה מוגבלת – ככל הנראה עד חמש שנים - ולטפל נקודתית בבעיית המחסור. הצעה זו נדונה בעקבות הכישלון לייבא עובדי בנייה מסין. שר האוצר מקווה כי קצב התחלות הבנייה יגדל לכ־60 אלף דירות בשנה בעקבות היוזמות שהוא מוציא אל הפועל.
 
מנגד, הצעתו של כחלון לייבא קבלנים לישראל מעוררת, מטבע הדברים, תרעומת רבה בקרב הקבלנים ובקרב קבלני השיפוצים. אלדד ניצן, יו"ר התאחדות תאגידי כוח אדם זר לבניין באיגוד לשכת המסחר, מסר ל"מעריב־השבוע" תגובה בזו הלשון: "הרעיון הדמיוני והאומלל לייבא חברות בנייה זרות הוא אבסורדי ויהווה פגיעה אנושה בתעסוקת ישראלים, בתעשייה הישראלית ובזכויות העובדים הזרים. כל מי שעיניו בראשו מבין כי מצב זה יחזיר את הענף אחורה לכאוס ששרר פה בשנות ה־90. נגד ההחלטה תוגש עתירה לבג"ץ".
 

נוסף לכך, ניצן פנה אתמול לכחלון, ולדבריו, שטח בפני השר את ההשלכות של ההחלטה - אם תתקבל - לייבא ארצה חברות בנייה זרות. לטענתו, ההחלטה לא תעמוד במבחן בג"ץ, ויש לציין כי עתירה לבג"ץ כבר הוגשה נגד פעילותה של חברת יילמזלר הטורקית בארץ. בעתירה הועלתה בעיית הפיקוח והרגולציה על עובדי החברה הטורקית והובע חשש לקיפוח זכויות העובדים, שיהיו בהעסקת חברות זרות בארץ.