משבר הדיור בישראל נמשך ובקרב רבים עולה השאלה האם עדיף להשקיע ברכישת דירה או לגור בשכירות במשך כל החיים ולהשקיע את הכסף באפיקים אחרים. איש הפיננסים דותן מירום, המתמחה בתחום הפנסיוני ובהשקעות והלוואות לעסקים, ייעץ לגבי גזית ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "מבחינה עסקית נטו, ללא אמוציות, לקנות דירה זה לא כדאי.



"למשל, אני משלם דמי שכירות בגובה של כ-6,000 שקלים בכל חודש על מגורים בבית שהשווי שלו הוא 3 מיליון שקלים. אם הייתי רוצה לקחת משכנתא, אם כמובן היו נותנים לי תיאורטית לקחת משכנתא בשיעור של מאה אחוזים, גם בריביות הנמוכות מאוד של היום, זה היה עולה לי 15 אלף שקלים בחודש ל-25 שנה. מבחינת רמת החיים כיום אנחנו נמצאים בשוק מעוות ביותר. מחירי הבתים בישראל בשמיים. גובה השכירות הוא כזה שהתשואה על הבית היא כ-2 אחוזים בשנה, שהיא מאוד נמוכה".



"אנשים חושבים שבית זה הדבר הכי בטוח כי יש לו בלוקים, אני חושב הפוך", הדגיש מירום. "אם אתה לוקח מיליון שקל ומשקיע בבית, השקעת במניה אחת. את אותם מיליון שקלים אפשר להשקיע אפילו במדד תל אביב 100, שנחשב מסוכן, אבל אתה יכול להשקיע במאה המניות הכי גדולות של ישראל. מי שמאמין בנדל"ן מבחינה פיננסית, שיקנה מניות של חברות שחשופות להמון נכסים או קרנות שמשקיעות בהמון נדל"ן. ברגע שקנית בית אחד, הרבה דברים יכולים לקרות לאותו הבית ומבחינה כלכלית, זה משהו שהוא נורא מסוכן. בתור השקעה כלכלית-עסקית זו בראייתי השקעה מאוד לא נבונה. שוק ההון בטווחים ארוכים יכפיל את עצמו".




גזית אמר: כל חודש אתה מעביר לבעל הבית שלך אלפי שקלים ולא משפר את מצב הדיור שלך. "נכון", השיב מירום, "אבל את ההפרש (בין שכר הדירה למשכנתה) אני יכול להשקיע במניות לטווח ארוך ולשבת עליהן הרבה שנים. במקום לקחת חצי מיליון שקל ולהשקיע כסכום ראשוני לקניית דירה, אפילו אם לוקחים מאה אלף שקל ומשקיעים (בבורסה) אז אחרי עשר שנים הם יהפכו למאתיים אלף שקל ואחרי עשרים שנה לארבע מאות אלף, אחרי שלושים שנה לשמונה מאות ואחרי ארבעים שנה למיליון ושש מאות אלף, ולא לקחתי הלוואה ולא משכנתה".



"אני משקיע לטווח ארוך", הסביר מירום, "זה לא 'סקסי'. כולם מדברים על המנייה שהם עשו עליה 20, 30, 50 אחוזים בחודש. אני משקיע לשנים, וכשאתה משקיע לשנים, רוב המדדים במערב עושים כ-7 אחוזים לשנה. בשוק ההון שווה להשקיע בטווחים של 10, 20, 30 שנה, לא בטווחים של חודש-חודשיים או אפילו שנה. גם בית זו למעשה השקעה של 20-30 שנה".