הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, הודיעה על בדיקה בחשד שהבנקים תיאמו ביניהם את העלאת הריביות במשכנתאות. עמית קמינסקי, מנכ"ל "AMG משכנתאות" ויועץ בתחום, התייחס לנתונים שיצאו מוועדת הכנסת וצינן מעט את ההתלהבות לפיה הבנקים יצטרכו לתת דין על הדברים. בשיחה עם גבי גזית ב-"103FM", אמר: "לדעתי, הסיפור הוא סיפורי מדי. המידע בשוק פרוץ לכולם. אם בנק אחד מעלה ריביות, תוך שעתיים כל השוק יודע על זה, כולל יועצי המשכנתאות והלקוחות. כשלקוח מנסה להשיג מחיר נמוך יותר מבנק אחר הוא מגלה שהמידע על גובה הריבית כבר עבר מבנק לבנק".

קמינסקי ציין כי "עם זאת, הריביות משתנות מבנק לבנק, מסניף לסניף, מלקוח ללקוח, בהתאם לעסקה". הוא הסביר כי "אין ספק שהסיכון יהיה גבוה יותר עם מי שעובד במקצוע עונתי - והכנסתו לא מובטחת - וכך גם גובה הריבית שישלם. אחוזי מימון גבוהים יקבלו ריבית גבוהה יותר, ואנשים שנמצאים בתחילת דרכם, עם כושר החזר נמוך יקבלו ריבית גבוהה יותר". לדבריו, לקוחות טובים יקבלו ריבית נמוכה יותר, בעוד שלקוחות שלא מתמקחים ולא מבצעים סקר שוק, ישלמו ריבית גבוהה יותר. פערי המיקוח, אצל לקוחות שמבצעים 'מכרז' בין הבנקים, יכולים להגיע עד ל-0.4%, שזה המון כסף.



הוא הסביר כי "ארבעה בנקים שולטים על 90% משוק המשכנתאות ואין הפרשים גדולים בין משכנתה למשכנתה, בין בנק לבנק, בין סניף לסניף. ההפרשים בין בנק לבנק נעים בין 0.1% ל-0.2%, ובמשכנתה בפריסה ל-20 שנה זה די הרבה כסף. אנשים רבים עם הבנקים על 0.01% - זו התחרות שהייתה עם הבנקים מאז ומתמיד".








 



קמינסקי ציין כי "בתקופה האחרונה הטיל בנק ישראל עוד מגבלות על הבנקים למשכנתאות וחייב אותם להתייחס לסיכון הגלום בענף הנדל"ן. הבנק יכול להלוות עד 20% מהונם, ושני בנקים כבר הגיעו לנקודה הזו". הוא הוסיף כי "ענף הנדל"ן כולל בתוכו בנוסף למשכנתאות את ענף התשתיות וענף הבנייה ולכן גם את ההלוואות לקבלנים, וכשהבנקים הגיעו לרף המקסימלי, הם התחילו להיות בררנים לגבי ההלוואות שהם נותנים, ובעצם הם 'עלו על הגדר'. בנק ישראל ממשיך להטיל מגבלות. למשל: משכנתה לקבוצת רכישה היא יותר יקרה, וכך גם משכנתה באחוז מימון גבוה, מעל ל-60%, ומשכנתה עם יותר מ-30% כושר החזר".

"לפי נתוני בנק ישראל, לקוח ישראלי לוקח בממוצע משכנתה בגובה של 700 אלף שקל", ציין קמינסקי, "בפריפריה הסכום נמוך יותר מאשר בגוש דן והנחה משמעותית בריבית יכולה להגיע לאורך התקופה למאות אלפי שקלים. ייעוץ בתחום עולה 5,000-6,500 שקלים כולל מע"מ, תלוי בלקוח ובעסקה. את הסכום הזה הוא ירוויח, ויותר, במשכנתה עצמה", סיכם.