לשכת השמאים פרסמה היום (שני) סקירה על מחירי הדירות ברבעון השלישי של השנה ועולה כי בחישוב שנתי המחירים ברבעון השלישי של השנה עלו ב-9% בממוצע. הערים שבהם נרשמה העלייה הגדולה ביותר היתה בתל אביב עם עליה של 17%, רמלה ב-15%, רחובות ב-13% ואשקלון מפתיעה עם 11% עלייה. הערים עם עליות המחירים הנמוכות ביותר הן חיפה עם עליה של כ-2%, חולון 5% וכפר סבא ב-6%. מלשכת השמאים נמסר: "מטרת הסקירה להמשיך את עבודת השמאי הממשלתי הראשי בנושא, בדיוק מהמקום בו הופסקה וזאת, עקב החלטת הממשלה שסקירתו הרבעונית לא תפורסם עוד לציבור הרחב".



הנתונים המלאים. באדיבות לשכת השמאים
הנתונים המלאים. באדיבות לשכת השמאים



לפי כך, שיטת המדידה של לשכת השמאים היא כמו זו שהונהגה על ידי השמאי הראשי של בדיקת דירות ארבעה חדרים בלבד, משום שמחירי דירות אלו משקפים נאמנה את מחיר הדירות כולם. כזכור, החלטת הממשלה בנוגע לסקירה הרבעונית של השמאי הראשי היא מתוך רצון להגיע למדידה רשמית אחד בלבד זו של הלמ"ס.



יושב ראש לשכת שמאי המקרקעין אוהד דנוס סיפר בשיחה ל"מעריב" כי "יחסית לרבעון הקודם המחירים עלו ב-2.3% שיעור גידול דומה למה שפורסם על ידי הלמ"ס. העלייה היא לא חריגה אך היא בניגוד לציפיות של אלו שסברו שמחיר הדירות התחילו לרדת, הסקר שלנו מראה שבינתיים זה לא כך. להערכתי עלייה של 2.3% היא לא דרמטית ואני לא חושב שהמחירים ימשיכו לעלות גם ברבעון האחרון של השנה".



בתוך כך, הודיע בנק ישראל כי הריבית תישאר ללא שינוי, דבר שעשוי להקל על בעלי המשכנתאות



"המחירים לא ימשיכו לעלות ברבעון האחרון". אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין. צילום: לשכת השמאות
"המחירים לא ימשיכו לעלות ברבעון האחרון". אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין. צילום: לשכת השמאות



בנק ישראל הותיר את הריבית במשק לחודש דצמבר ללא שינוי – 0.1%


החלטת המועצה המוניטרית של בנק ישראל, להותיר את הריבית במשק לחודש דצמבר ללא שינוי - 0.1%, שפורסמה היום היתה בהתאם לציפיות המוקדמות של האנליסטים. בנק ישראל ציין בהודעתו שבעקבות הבחירות בארה"ב, קיימת אי ודאות רבה באשר לשינויים שיחולו בטווח הבינוני במדיניות הכלכלית בארה"ב והשפעתה על כלכלות מתפתחות בעולם וכלכלת ישראל.



מאז הבחירות בארה"ב, חלה עלייה בתשואות האג"ח והדולר התחזק בעולם וגם מול השקל - 0.8%. מדד המחירים לצרכן בישראל עלה באוקטובר בשיעור של 0.2% ובנק ישראל צופה עלייה בקצב האינפלציה, לאחר התפוגגות ההשפעות של ירידת מחירי האנרגיה, בשל צניחת מחיר הנפט בעולם והפחתות המחירים היזומות.



לנוכח הצפי להעלאת ריבית בארה"ב, ההערכות הן שגם בנק ישראל יעלה במהלך השנה הקרובה את הריבית במשק.