מנכ"ל בנק מזרחי־טפחות, אלדד פרשר, סבור שמחירי הדיור בישראל אולי ייבלמו בשנה הקרובה אבל אינו צופה ירידת מחירים באופק. בתגובה על שאלת "מעריב־השבוע" בנושא השיב המנכ"ל: "היצע הדיור אינו עונה על צורכי הביקוש. יש צורך ב־45־50 אלף דירות חדשות בשנה כדי לספק את הביקוש של הקונים ושל משפרי הדיור. רכיב המשקיעים בביקוש הצטמצם צמצום ניכר בגלל מיסוי והוראות רגולטוריות", אמר.



פרשר הוסיף: "הדינמיקה הזאת לא שינתה את הצורך בביקוש מול ההיצע. עד שלא נראה גידול משמעותי בהתחלות הבנייה, לא ישתנו המגמות הבסיסיות. ייתכן שתהיה ירידה מסוימת, אבל זה יקרה רק בתקופות ההמתנה בגלל חוסר הוודאות".



הבנק פרסם את דוחותיו ל־2016, והם הצביעו על עלייה בשיעור 12% ברווח השנתי, שהסתכם ב־1.3 מיליארד שקל המהווה תשואה של 10.2% על ההון העצמי. הרבעון האחרון של השנה הסתיים ברווח של 265 מיליון שקל בהשוואה ל־240 מיליון שקל בתקופה המקבילה. בזכות הרווחיות הבנק יגדיל ל־30% את שיעור חלוקת הדיווידנד שהסתכם בשנה האחרונה ב־188 מיליון שקל.



הבנק מנסה להגדיל את פעילותו בתחומי אשראי נוספים אבל הדומיננטיות שלו בשוק המשכנתאות רק גדלה. נתח השוק שלו זינק מ־35% ב־2015 ל־38% ב־2016. זה קורה כשתיק המשכנתאות הכללי בבנקים נמצא בסכום שיא של 59 מיליארד שקל.



"נהנה מהתפקיד"



המנכ"ל הדף את הטענות על חשש מרמת הסיכון וטען שמדובר בתיק הסולידי ביותר מבין כל הבנקים בעולם. לדבריו, שיעור האשראי משווי הנכס (יחס המכונה LTV) ירד מ־55% ב־2011 ל־50% השנה.



יחס המשכנתה מההכנסה השוטפת ירד מ־33% ב־2011 ל־26% ויחס הפיגור בהחזרי המשכנתא ירד באותה התקופה מ־1.6% בתיק ל־0.73%.


פרשר אומר שהוא אינו מודאג וכי הבנק לא סימן רף עליון של פעילות בתחום המשכנתאות אם כי הוא שואף להגדיל את פעילותו בתחומים אחרים. במסגרת הפחתת רמת הסיכון מכר הבנק בשנה האחרונה תיקי משכנתאות במיליארדי שקלים לגופים מוסדיים.



הוא הזהיר מרמת הסיכון בחיסכון הפנסיוני בעיקר של צעירים בגלל הריבית האפסית במשק המלווה באשראי צרכני במינוף גבוה. פרשר זכה השנה לשכר של 4.4 מיליון שקל בהשוואה ל־5.5 מיליון שקל ב־2015. יו"ר הדירקטוריון משה וידמן קיבל 3.4 מיליון שקל לעומת 4.35 מיליון שקל ב־2015.


בתשובה לשאלת "מעריב־השבוע" אם נכונות ההערכות שלנוכח חוק שכר הבכירים הוא שקל באחרונה את המשך דרכו בניהול הבנק, הוא השיב: "אני מאוד אוהב את התפקיד ונהנה ממנו. החלטתי כי ראוי שאשאר".



בנק מזרחי־טפחות גם ממשיך בהתייעלות במיוחד בתחום הסניפים, ובמעבר להשכרת נכסים. בתשובה לשאלתי אישר המנכ"ל כי הבנק קיבל מספר הצעות לרכישת קומות ההנהלה במגדלי אביב ברמת גן (ככל הנראה בסכום של יותר מ־150 מיליון שקל), ובבנק בוחנים את ההצעות.