שוק הנדל"ן מוסיף להיות בעמדת המתנה - למרות נתוני מדד ספטמבר, המראים כי מחירי הדירות המשיכו לעלות, הפעם ב־0.2%. על פי הנתונים, בשנה האחרונה נוצרה עלייה מצטברת בשיעור 4.4% אולם למרות זאת, מדובר בהתמתנות בקצב עליית המחירים. בשוקי הנדל"ן ממתינים כעת, בין השאר, להתפתחויות בסוגיית מיסוי דירה שלישית. ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הייתה אמורה לדון בסוגיה עם חזרת הכנסת מפגרה, ואולם ל"מעריב־השבוע" נודע כי הדיון יידחה.
 

החלטה זו התקבלה על ידי היו"ר גפני, שטען בשיחה עם "מעריב־השבוע": "האוצר החליט לפני שבועות מספר לעקוף את ועדת הכספים ולערער על החלטת בג"ץ לביטול החוק ולקביעת דיון מחודש". עוד הוסיף גפני: "באוצר אפילו לא טרחו להודיע לי על מעשיהם בסוגיה זו, ולכן כל עוד לא יסתיים הדיון בבג"ץ, אין בכוונתי לדון בנושא מיסוי דירה שלישית במקביל. בכל אופן, כבר כעת ידוע שהליך החקיקה המחודש ייכנס לתוקף החל מינואר 2018. חלק מהנושאים שהיו בהצעת החוק המקורית ישונו". יו"ר הוועדה הוסיף עוד כי מגעים בנושא נוהלו עם יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (הליכוד).



בתוך כך, מנהל רשות המסים משה אשר מסר ל"מעריב־השבוע" כי ההטבות שהובטחו למי שכבר מכרו את הדירות הנוספות שלהם (מדובר בכאלף דירות שנכנסו לתוואי הליך החקיקה המקורי) יישארו בתוקף. מדובר בזכאות לקבל החזרת כספי מס שבח בסכום של עד 85 אלף שקל, וכמו כן ניתנת הזכות להשקיע בקופות גמל פטורות ממס.



זאת ועוד, אתמול פרסם יואל נווה הכלכלן הראשי באוצר, השוהה בימים אלו בוועידת קרן המטבע בוושינגטון, נתונים נוספים על שוק הדיור. הנתונים נועדו להוכיח כי השוק מצוי בעמדת קיפאון והמתנה וכי הצעדים שנוקט שר האוצר משה כחלון "מוכיחים את עצמם". על פי נתוני האוצר, באוגוסט נרכשו 8,300 דירות בלבד - שפל של העשור האחרון. מגמת הירידה ברכישת דירות חדשות נמשכת כבר מפברואר. הירידה מקיפה את כל האזורים בארץ, למעט אזור תל אביב, השומר על יציבותו. עוד נמסר כי מספר הדירות החדשות שנרכשו באוגוסט עמד על 2,400; 300 דירות מתוכן נרכשו במסגרת "מחיר למשתכן", והיתר הן דירות יד שנייה. עוד מצביעים הנתונים על ירידה בשיעור 17% במכירת דירות "במחירי שוק" בהשוואה לחודש אוגוסט אשתקד.




ירידה חדה ברכישות משקיעים באזור נתניה




רכישות המשקיעים הסתכמו ב־1,500 דירות תוך כדי ירידה בשיעור 20% במלאי הדירות בבעלותם. ירידה חדה בשיעור 30% נרשמה ברכישת המשקיעים באזור נתניה. עוד מתברר כי בחודשים יולי־אוגוסט הואץ קצב הירידה ברכישת הדירות על ידי משפרי דיור.



נתון אחר מגלה כי תזרים המזומנים של הקבלנים ממכירת דירות חדשות ירד באוגוסט לעומת יולי ב־4% - ובלא פחות מ־18% בהשוואה לאוגוסט 2016. בכך רומזים באוצר כי הרעה אפשרית במצב הקבלנים תאלצם בסופו של דבר "להישבר" ולהוריד את המחירים – דבר שטרם אירע בפועל.



הנתונים שמסר הכלכלן הראשי נועדו להוכיח כי לזוגות הצעירים משתלם להמתין למיזמי מחיר למשתכן. כזכור, כחלון כבר הצהיר שבכוונתו להפעיל את תוכנית מחיר למשתכן עד שלכל הזוגות הצעירים יהיו דירות, כלשונו, ומבחינתו ייוותר המיזם ללא שינוי גם בשנים הבאות.



נוסף על כן, באוצר מציינים תופעה חריגה ברכישת דירות בירושלים: זוגות צעירים רוכשים דירות השקולות לתשלום 130 משכורות - מחיר ממוצע של 1.5 מיליון שקל, בעוד השכר הממוצע באזורים אלה עומד על 11.8 אלף שקל לחודש לזוג והשכר החיצוני עומד על 10.8 אלף שקל בלבד. "נתונים אלה מעמידים בסימן שאלה את מקורות המימון לדירות אלה", טוען הכלכלן הראשי באוצר, ברומזו כי מי שרכש בפועל את הדירות היו הוריהם של הזוגות הצעירים.