שרת המשפטים איילת שקד הפיצה היום (רביעי), תזכיר חוק להגנה על הרוכשים בקבוצות הרכישה, זאת בעקבות נפילות של קבוצות רכישה בעבר, דוגמת מקרה ענבל אור, ומתוך מטרה להגן על המצטרפים לקבוצות. תזכיר החוק נוסח באופן שמצד אחד מעודד קבוצות רכישה, כיוון שאלו מוזילות את עלות הדיור, אך מצד שני מגן על הרוכשים הנמצאים בעמדת נחיתות מול היזם. 
התזכיר יקבע כי תהיה חובת שקיפות מקסימלית של היזם כלפי הרוכשים, מניעת ניגוד אינטרסים של היזם ונקודות יציאה מהפרויקט של הרוכשים, ככל שפרויקט הבניה לא מתקדם. בין היתר, קובע תזכיר החוק חובת הצגת דוח שמאי מקרקעין (דוח אפס) על הקרקע המוצעת, במטרה למנוע כל אפשרות של רמיית הרוכשים. כמו כן, מדי חצי שנה היזם יחויב להנפיק לרוכשים דוח מפורט של התקדמות הבניה. 
 
למניעת ניגוד אינטרסים, קובע תזכיר החוק כי דמי הניהול שיגבו בידי היזם יהיו קבועים מראש, עם ההצטרפות לקבוצה ולא על פי אחוז מסכום הדירה. זאת על מנת למנוע את האינטרס המובנה של היזם בעליית מחירי הדירות. בנוסף, יוגבלו דמי ההצטרפות לקבוצה בהתאם לתקנות שתפרסם שרת המשפטים לאחר אישור החוק. 

כדי לבטח את כספי הרוכשים, יהיה חשבון נאמנות נפרד לכל קבוצה. החשבון ינוהל על ידי נאמן שלא יהיה מקורב בכל צורה שהיא למארגן הקבוצה. צעד זה יבטיח, בין היתר, הפרדה בין החשבונות, וימנע סיטואציות בעייתיות בדומה לפרשת ענבל אור. עוד יחויב היזם לרשום את זכויות הרוכשים, ואלו יהיו רשאים להחליפו ברוב של 70%. 
 
איילת שקד. צילום: ללא
איילת שקד. צילום: ללא


בלשכת השרה מבהירים כי מטרת החוק איננה לעצור את קיומן של אותן קבוצות רכישה, אשר בסופו של דבר מעניקות לחבריה יתרון כספי וכן את האפשרות בחלק מהמקרים לבחור את סביבת מגוריהם. לצד זאת, החוק נועד לעצור את הכשלים הצרכניים והמשפטיים, ולהגן על הרוכשים מפני קבלת מידע שגוי. בנוסף, מטרת החוק להביא לסיום הסכמים מקפחים וחד צדדים, אשר פועלים לרעת חברי קבוצת הרכישה, ומעניקים יתרון למארגן. 
 
שרת המשפטים איילת שקד אמרה: "נעשה סדר בבלאגן בתחום קבוצות הרכישה. כיוון שהן מהוות פתרון טוב ליוקר הדיור, תזכיר החוק מאזן בין הצורך להגן על הרוכשים, הגנה שלא קיימת היום, לבין מניעת הכבדה מיותרת על היזמים. מחובתנו לפעול למען הזוגות הצעירים שעומדים לא אחת חסרי אונים מול יזמים חזקים".