בניגוד לכל התחזיות השליליות בתחילת חודש מרץ, על קריסה בענף הנדל"ן בגלל מגיפת הקורונה, לא רק שהענף מראה התאוששות מהירה במיוחד, אלא גם אחוזי המכירות של נכסי נדל"ן חדשים בחודשים יוני ויולי השנה היו גבוהים יותר מהממוצע בשנתיים האחרונות. איך מסבירים את זה?

"בסוף מאי אנשים יצאו מהבית אחרי מגבלות תנועה קשות בחודשיים שבהם השוק קפא". אומר אמיר כהן, סמנכ"ל שיווק בי.ח דמרי, "זאת הייתה תקופה שבה זוגות רבים הבינו שתוכנית מחיר למשתכן ככל הנראה לא תמשיך ושזה הזמן לפעול, מאחר שאין יותר סיבה לחכות. חשוב להוסיף לכך את העובדה שיש צורך גדול מאוד ביציבות, ואנשים - ובייחוד זוגות ומשפחות - הבינו שזה הזמן לשדרג את מגוריהם. מובן שגם סקטור גדול מאוד בציבור של עובדי מדינה לא נפגע כלכלית מהקורונה, והם הבינו שעל כל משבר עתידי שלא יהיה, הם זקוקים לשדרוג הנכס".

השדרוג הוא לא רק נחלתם של אנשים מסודרים כלכלית, אלא צורך שהתעורר כמעט אצל כל משפחה, שאחרי חודש בבית עם הילדים הבינה שכדאי לשנות את סדרי העדיפויות ולבחור באפשרות של שדרוג המגורים על פני חופשות וקניות. "כשהשוק נפתח בחזרה, היה צורך להתאים אותו לדרישות החדשות של הלקוחות ולצרכים החדשים, שהם חלק מההשלכות הישירות של הקורונה", אומר כהן.

"אם בעבר הייתה מגמה לוותר על מרפסות כדי להרוויח עוד כמה סנטימטרים בדירה, ולצורך העניין דירות סטנדרטיות של ארבעה חדרים עמדו על 110 מ"ר, שהם בממוצע כ־10 מ"ר יותר מהסטנדרט שהיה נהוג לפני עשור, היום מדובר במגמה הפוכה לגמרי. אנשים הבינו שעוד 2־4 מטרים במרפסת נחוצים להם יותר מסלון גדול יותר".

מרפסת מול חוף הים (צילום: אינגאימג)
מרפסת מול חוף הים (צילום: אינגאימג)

נוסף למרפסות, גם הרגלי הקנייה של הישראלים השתנו כמעט מהקצה אל הקצה. כהן מסביר שאם בעבר זוגות צעירים ומשפחות קנו דירות על הנייר, היום זה כבר כמעט לא קורה. "אנחנו רואים עלייה מטורפת בביקוש למכירות של פרויקטים שלנו, שנמצאים בשלבים אחרונים של בנייה. אנשים רוצים ודאות, והם רוצים לראות מה הם קונים בעין ולא על הנייר. יש גם עלייה ניכרת בהתעניינות ורכישה של דירות גן ודירות מיוחדות. אנחנו רואים ביקוש גדול בתחום. אם לפני הקורונה היחס של דירה מיוחדת היה 1:5, כיום אנחנו מדברים על יחס שמתקרב ממש ל־1:2. אני יכול לומר בוודאות ש־40% מכלל הדירות שנמכרו בארבעת החודשים האחרונים היו דירות מיוחדות, וזה מספר לא מבוטל בכלל".

לא רק מרפסות וגינות הישראלים רוצים, אלא גם חצאי חדרים. "חצי חדר זה מונח שכבר עבר מהעולם מזמן", אומר כהן, "אנחנו כמעט ולא רואים דרישה או בקשה או בנייה של חצאי חדרים כמו שהיה מקובל בעבר, אלא שהפעם, מכיוון שאנשים רבים החלו לעבוד מהבית, הם רואים בחלל הקטן הזה יתרון גדול מאוד, בהיותו מופרד מחללים פתוחים אחרים בבית. חצי חדר עבודה הוא בהחלט משהו שהישראלים מבקשים כיום, ואנחנו מביאים את זה בחשבון בענף".

ככלל, ענף הנדל"ן היה בתקופה טובה מאוד בשנה האחרונה, והוא נכנס אל משבר הקורונה עם יתרון יחסי על פני ענפים אחרים. איך ייראה העתיד? כהן טוען שעוד מוקדם לנסות לנבא, אך הוא אינו מתעלם מהאבטלה הגואה, מהמשבר הכלכלי ומהעובדה שייתכן כי בסופו של דבר הצורך והביקוש יתאזנו לצד המשאבים הכלכליים של הציבור. "מבחינת מחירים אנחנו חווים כרגע יציבות מסוימת. אין ירידה גדולה או עלייה גדולה ביחס לתקופות דומות בשנים קודמות. אני מניחה שנקודתית, בהתאם להחלטות ממשלה כאלה ואחרות, ייתכנו תיקונים בטווח סביר של 2%־3% התייקרות באזור, המרכז לעומת הוזלה באזורי פריפריה. אולם באופן כללי אנחנו לא צופים זעזועים גדולים בתחום".

אלקטרה נדל"ן

אלקטרה נדל"ן, מקבוצת אלקו, מנוהלת על ידי המנכ"ל גיל רושינק, ומנהלת כיום למעלה מ־32,000 יחידות דיור ב־99 מקבצי דיור בארה"ב. החברה אף השקיעה באמצעות קרן החוב הראשונה בשש עסקאות למתן הלוואות לביצוע רכישה של מקבצי דיור. בשלוש השנים האחרונות גייסה אלקטרה נדל"ן למעלה מ־1.2 מיליארד דולר בארבע קרנות ההשקעה במקבצי דיור בארה"ב ממשקיעים ישראלים, ובנוסף גייסה כ־560 מיליון דולר, בעיקר מגופים בארה"ב בעסקאות משותפות לצד הקרנות. ובסך הכל גייסה החברה כ־1.75 מיליארד דולר בשלוש השנים האחרונות.

 ICR מבית ישראל קנדה וראם מגורים

אבי ביתן, סמנכ"ל שיווק ICR מבית ישראל קנדה וראם מגורים:
אנחנו ב־ICR מודעים היטב להתרחשויות הקיימות ולמגבלות לנוכח התקופה המאתגרת, ושמים את עצמנו בכל מקום שבו לקוח שלנו נקלע לבעיה או מצוקה, על מנת לסייע להם ככל האפשר. לדוגמה: דחיית תשלומים ללקוחות המבקשים זאת לנוכח קושי בקבלת המשכנתה בלוח הזמנים שאליו התחייבו, לעתים קרובות אנו אף פוטרים אותם מקנסות על פי הסכם המכר. כמו כן, אנו מפעילים את מלוא כובד משקל הקבוצה, אם הדבר נדרש, מול הגופים הפיננסיים השונים, למתן סיוע ועדיפות ללקוחותינו.

לשמחתנו, מרביתם של רוכשי הדירות השתמשו בפחות הקלות מאלו שאפשרנו להם, ואנו שמחים על כך. אנו ב־ICR נמשיך לתת ללקוחותינו את מקסימום הסיוע הנדרש כדי שכולנו נעבור את התקופה הזו יחדיו על הצד הטוב ביותר ועם חיוך, ככל שניתן, בעוד כולנו ממתינים לימים טובים יותר.

שיכון ובינוי

לאחר שבועות הסגר, ועם פתיחת הגבלות הקורונה בחודש מאי אשר אפשרו גם פתיחה של משרדי מכירות, נפתחו גם משרדי החברה ויצאנו במבצעי מכירות גדולים לעמיתי קרנות השוטרים, לארגון המורים ולמד"א - מבצעים שמגיעים באופן ישיר לעובדים החיוניים שעמלו קשה בתקופת הקורונה.

היתרון בפרויקטים שהוצאו למכירה במבצע, בהם: חלומות גבעת שמואל, חלומות פארק חדרה וחלומות חריש, היה מלאי דירות לאכלוס מיידי, מלאי המהווה יתרון בתקופה של אי ודאות. הרוכשים לא ממתינים וחוששים ממה שיהיה, אלא רוכשים כעת ומקבלים מפתח לדירה באופן מיידי. בנוסף, במרבית הפרויקטים של החברה תכנון הרכוש המשותף מאפשר פעילות קהילתית בחצר הבית ובמועדוני דיירים בבניין, כך שבימים כמו שאנו חווים היום, הדבר מקל על החיים בצל המגבלות.

נוסף על כך, במרבית הפרויקטים החברה מספקת תנאי תשלום גמישים כדי להקל על ציבור הרוכשים בעת הזאת ועוזרת במידת הצורך בהלוואות בלון לתקופה של שנתיים וכיו"ב צעדים נוספים שנועדו להקל על הלקוח.

שיכון ובינוי נדל"ן מובילה פרויקטים רבים מאשקלון בדרום ועד קריית ביאליק בצפון, אבל בחודשים הקרובים אנו עתידים לצאת עם עוד שמונה פרויקטים חדשים לשיווק ובנייה.

בין אלה, אנו מתחילים לשווק דירות במגדל מגורים חדש במערב הוד השרון, בשכונת ציר החינוך. במגדל 82 יח"ד ובהמשך ישווקו כ־60 דירות בבנייה מרקמית. בנתניה בשכונת פארק הים, הנבנית בימים אלה וממוקמת בין עיר ימים למלון כרמל, ישווק מגדל מגורים עם 114 דירות, מתוכן לשיווק כ־60 דירות. בבת ים בשכונת פארק הים יוקם מגדל מגורים עם 137 דירות, מתוכן לשיווק כ־65 דירות. בשכונת נוריות בראשל"צ, נבנות 155 דירות, מתוכן לשיווק 107 דירות.

עוד פרויקט נמצא בשדרות סמאטס, בצפון הישן של תל אביב, סמוך לרחוב יהודה מכבי, זהו פרויקט עם 88 דירות, מתוכן 42 לשיווק. עוד בתל אביב, בשכונת נחלת יצחק, יוקם ברחוב פרי מגדים מגדל בן 25 קומות ובו 161 דירות, מתוכן 109 דירות לשיווק. פרויקטים אלה ייצאו לשיווק במהלך החודשים הקרובים, תוך גיוון ופיזור גיאוגרפי, שיאפשרו לחברה לנהל קצב מכירות בצורה איכותית ומושכלת לקהל רחב ומגוון, בעל תקציבים מגוונים.

החברה רואה חשיבות בהתחלת בנייה של פרויקטים חדשים בפיזור גאוגרפי ומשקיעה משאבים רבים לקידום פרויקטים של התחדשות עירונית, חלקם במתכונת פינוי־בינוי, שאמורים לשנות את פני הסביבה והשכונות שבהן ייבנו - באור עקיבא, ברמלה, בנווה שרת בתל אביב ועוד.