חודשיים של חופש גדול הם זמן רב בשביל בני נוער חסרי סבלנות שמחפשים כל הזמן את הריגוש הבא.



אם בעבר המתבגרים היו מבלים בקיץ עם חברים, בים ואולי גם מוצאים עבודה, כיום הטכנולוגיה תופסת מקום של כבוד ביומו של המתבגר, שמחובר מסביב לשעון לסלולרי, וביתר הזמן הוא כנראה ליד המחשב.



פייסבוק היא עדיין הרשת הפופולרית ביותר בקרב בני נוער, אך אלה זונחים אותה במספרים גדולים. על פי מחקר של Frank N. Magid Associates שנערך בקרב בני 17-13 בארצות הברית, אחוז המשתמשים ברשת החברתית, שעמד ב-2013 על 94%, ירד בשנה שעברה ל-88%. מומחים מעריכים שמספר המשתמשים בפועל, לא כאלה שרק מחזיקים בחשבון לא פעיל, נמוך בהרבה. מבדיקה לא אמפירית שעשינו בשמונה חשבונות פייסבוק של בני נוער, התברר שאף אחד מהם לא פרסם דבר בפייסבוק בשבועיים האחרונים. לידיעת צוקרברג וחבורתו.



״אין כבר מה לחפש בפייסבוק״, מספרת נ', נערה בת 18 שזה עתה סיימה כיתה י״ב. ״כולם חוששים לכתוב פוסטים, כי כולם רואים. גם הורים, גם מורים, גם אנשים שאין לי קשר איתם. אני מעדיפה לשתף את רק את החברים שלי״.



אז איפה הצעירים נמצאים במקום? מרבית התקשורת שלהם מתנהלת בעיקר בוואטסאפ, שם הם משוחחים עם חבריהם. במקביל, הם מגלים את ה-Vine, ערוץ סרטונים פרטי שבו כל אחד יכול להעלות סרטונים, לשתף אותם עם חבריו ולנהל דיונים. רשת זו הולכת וצוברת תאוצה אל מול יוטיוב, שהפכה כבר מזמן למאגר סרטונים ממוסחרים וציבוריים.



אך הרשת המבוקשת ביותר בקרב בני נוער היא ללא ספק האינסטגרם, שם חיים להם בגיל וברינה מאות אלפי ילדים ומתבגרים עם מושאי ההערצה שלהם. אינסטגרם כה פופולרית בקרב בני הנוער, שחברות יחסי ציבור וקידום מכירות כבר מדלגות על התקשורת הממוסדת כדי להגיע אל לבם של הצעירים. לאירוע קידום מכירות, שערכה לאחרונה חברת קדס, הוזמנו עשרות נערות בעלות חשבונות אינסטגרם שלהן אלפי עוקבים, לצילום קליפ משותף עם סלבריטאיות. היחצנים הבינו ששיתוף תמונה על ידי אחת הנערות הללו עדיפה אפילו על פני כתבה בערוץ 2.



אחת המשתמשות הפופולריות ביותר היא מור סילבר, שאחריה עוקבים 107 אלף אנשים, בעיקר צעירים. סילבר היא בחורה צעירה ונאה לכל הדעות, אך ספק אם היא ממש מוכרת בקרב מי שעבר את גיל 25. עבור בני נוער היא אחת מקובעות הטרנדים שמכתיבות מה ללבוש, איך לסדר את השיער, איפה לבלות ואפילו מה לאכול.



בחודשים האחרונים צוברת תאוצה אפליקציית התקשורת Jott. היא פחות המונית מהפייסבוק, היא מאפשרת משלוח הודעות גם כאשר לא מחוברים לרשת נתונים או לוויי-פיי, והיא חביבה על הצעירים גם משום שהיסטוריית ההודעות הפרטיות לא נשארת בחזקת האפליקציה לדיראון עולם.



משתמשים לרעה


כשההורמונים משתוללים, עסוקים הצעירים בחיפוש אינטנסיבי אחר בני או בנות זוג פוטנציאליים. מלבד הציד באינסטגרם, אופציה מועדפת עליהם היא הטינדר. אומנם האפליקציה הזו לא מיועדת לקטינים, אבל זה לא מונע מהם להציף אותה בהמוניהם, ולנסות לחפש את ההוק-אפ האפשרי.



וכשאותם בני נוער חושפים פרטים אישיים ותמונות אישיות באותן אפליקציות ורשתות חברתיות, אין הם מודעים לעובדה שמהצד השני אורבים להם חורשי רעות. אל מול אלה אין הגנה טובה יותר ממודעות, חשדנות ושמירה על הפרטיות.



לא רק חשיפת הפרטים האישיים צריכה להדאיג את ההורים - בני הנוער ער שים עוד שימושים לרעה בטכנולוגיה. למשל, הימורים באפליקציות טוטו ווינר ואחרות באמצעות כרטיסי אשראי של ההורים או בכרטיסים נטענים שרכשו לשם כך מבעוד מועד.



הטרנד האחרון בקרב בני הנוער, שזכה כבר ליותר משני מיליון אזכורים בטוויטר, הוא Charlie Charlie Challenge, שבמסגרתו מתקשרים עם רוח רפאים מקסיקנית בשם צ׳רלי באמצעות דף ושני עפרונות. טרנד מעודן יחסית לעומת Kylie Jenner Lip Challenge המטריד, שבמסגרתו בני נוער מכניסים את הפה לתוך כוסות זכוכית צרות ובאמצעות תנועות שאיבה מגדילים את נפח השפתיים.



בזמן שבני הנוער לא מתכתבים עם חבריהם באמצעות מסך המובייל, הם צופים בסרטים ובסדרות, מאזינים למוזיקה ומשחקים. פעמים רבות הם יצרכו את כל אלו באופן לא חוקי. אחד מכל ארבעה מתבגרים מוריד תכנים באופן לא חוקי, נתון שממקם אותם בראש הטבלה. אגב, הסדרה המובילה היא ״זאב צעיר״ של MTV, המשודרת בארץ בהוט.



הטכנולוגיה מאפשרת לנו להגדיל את מעגלי ההיכרות, אך גם את הסכנות האפשריות. כדאי להיות קשובים יותר ולהתעניין בילדים שלנו, בעיקר בקיץ, כשיש להם יותר זמן פנוי, וליידע אותם בדבר הסיכונים וההשלכות שבשימוש לא ראוי בתכנים המופיעים ברשת.