לפני קצת פחות משבועיים, ביום שישי שעבר בשעה שמונה בבוקר, הושק ה-Apple Watch בסינגפור, אחד ממוקדי העושר הגדולים בעולם כיום המזוהה עם פאר ורהב.



מי שנכנס לחנויות המוכרות את השעונים בארבע אחר הצהריים עדיין יכול היה למצוא שעונים רבים, דבר שהפתיע את בעלי הזכויות למכירת השעונים. בשנים האחרונות הוכיחה חברת אפל שבגל הראשון של מכירת מוצריה נחטפים אלה כבר בשעות הראשונות. כך נראית ההתלהבות, או חוסר ההתלהבות, הצרכנית מהשעונים החכמים, אפילו כשמדובר במוצר יוקרה ששקדו עליו חודשים באפל הגדולה.



בשבוע שעבר פרסם בראד הארגרייבס, האנליסט של חברת ההשקעות פסיפיק קרסט, מסמך שלפיו מכירות השעונים החכמים של אפל צפויות לרדת ב-10%-8%, מיליון שעונים פחות מההערכה הראשונית וזאת כבר במחצית השנייה של 2015 - חודשיים אחרי שהשעון הושק.



התחזית ל-2016 עגומה יותר: ירידה של 20%-18% בצפי המכירות, מ-24 מיליון ל-21 מיליון שעונים. לדבריו, ״מביקורים בחנויות, בדיקת החיפושים בגוגל, מידע מגוף שלישי ובדיקות סחורה אחרונות לומדים שהדרישה לשעונים החכמים של אפל ירדה דרמטית מימיהם הראשונים״.



אם החיפושים בגוגל הם אינדיקציה למצב השעונים החכמים, אז המצב לא מלבב. מאמצע חודש מאי החיפושים של המונח אייפוד, נגן המוזיקה הוותיק של אפל, גברו על החיפושים של הגאדג׳ט החדש, ה-Apple Watch.



ה-Apple WatchT הושק בעשרה באפריל, וביכולתו לבצע כמה פונקציות הכוללות קריאת הודעות טקסט מהטלפון הסלולרי שלכם וקבלת שיחות נכנסות בלי להוציא את הנייד מהכיס וכן קריאת אי-מיילים וכל התראה שתופיע בטלפון הסלולרי שלכם. אך כדי שתוכלו לקרוא אי-מייל, תצטרכו לקרב אותו כמעט עד לעיניים, כדי לקרוא על גבי מסך של 38 מילימטר או 42 מילימטר בגרסה הגדולה יותר.



בנוסף ניתן לשלוט באפליקציות מוזיקה כמו פנדורה או ספוטיפיי, להשתמש במד צעדים ומד דופק שיכולים לבדוק לאורך היום את כמות התנועה והקלוריות ששרפתם, אם תרצו להזיע איתו במהלך אימון. וכמובן את סירי, העוזרת האישית שלכם, שנכנסה לחיינו עם אייפון 4S - כל זה במחיר התחלתי של 349 דולר. שהוא ממש לא מחיר נגיש לכל כיס.



התלונות של המשתמשים כבר זורמות, עד לרמה של קריאת השעה: כדי לדעת מה השעה, תצטרכו להרים את היד וללחוץ על כפתור, כלומר להשתמש בשתי ידיים. מעט מורכב יותר משעון רגיל.



נמשיך בכך שחיי הסוללה כה קצרים: לפי אפל הסוללה מספיקה ל־18 שעות, ולפי חוות הדעת של משתמשים מספיקה לתשע שעות של שימוש סביר, משום שהשעון נדלק בכל תנועה של היד ולכן הסוללה נגמרת מהר. השעון של אפל יחזיק לכם במקרה הטוב ליום עבודה. ביקורת נשמעה גם על הסנסורים שאינם מספיק רגישים, וכשכבר רוצים שהשעון יידלק ויציג את השעה, הוא לא מגיב לתנועה.



הבלוגרית ונסה פרידמן כתבה לאחר שימוש של שבועיים בשעון: ״המסך קטן מדי, הוא פשוט קטן מכדי לקרוא, כך שהייתי יותר עצבנית משמחה כאשר השעון הודיע לי על הודעה מאחד מקרובי״.



אחד האתגרים של השעונים החכמים נעוץ בעובדה ש־60% מהצעירים בני 16־34 כבר ויתרו על שעונים בכלל. כך שהמוצר עצמו, עוד לפני השאלה אם הוא מספק את האפשרויות שמציע, הפך מיושן ומיותר כשיש סלולרי בכיס.



אחת הנקודות שהדגישה אפל היא היותו של השעון מחשב אימונים, המאפשר מעקב אחר הריצות והפעילות הגופנית שלכם. אך גם כאן המספרים עומדים לרעתה. על פי נתונים של חברת אנדוור פרטנרס, יותר משליש מבעלי מחשבי האימון נטשו אותו בתוך פחות משישה חודשים. ואפל לא הייתה רוצה לדמיין ששליש מרוכשי השעונים שלה ינטשו אותו אחרי זמן כה קצר. לדברי הבלוגר כריסטיאן קנטרל, ״בעלות התחלתית של 350 דולר, זהו מוצר יקר שלא באמת צריך ושדורש זמן ואנרגיה לתחזק״.



אולי הדרך הטובה ביותר להגדיר את השעונים החכמים היא בעצם הרחבה של הטלפון הנייד: מוצר שאמור להקל על השימוש בטלפון הנייד, כדי שלא תצטרכו לשלוף אותו מהכיס בכל פעם שהוא רוטט. אם בכל זאת אתם מעוניינים בשעון חכם, הדבר הכי חשוב לוודא הוא האם השעון מסוגל לתקשר עם הטלפון שלכם ואם הוא באמת יועיל לכם.



נתון אחד שאפל יכולה להתנחם בו הוא של קבוצת NPD, ולפיו לכ־9% מהאמריקאים אמור להיות שעון חכם כבר בסוף 2016. זהו נתון מבטיח. אך הוא פורסם כבר במהלך חודש מאי, ומאז השתנה כיוון הרוח.



התחרות מעניינת


Pebble הוא כנראה המתחרה הגדול ביותר של אפל. במחיר של 99 דולר לגרסה הבסיסית שלו הוא מאוד אטרקטיבי, כיוון שהוא מציע כמעט את כל האפשרויות שמציע השעון של אפל ואפילו נראה לא רע. היתרון הגדול שלו הוא היכולת להתממשק עם האייפון והאנדרואיד. בנוסף הוא מציע חנות אפליקציות לשעון שכוללת כבר 6,000 אפליקציות, לעומת 10,000 שמציעה החנות של אפל.



מתחרה פופולרי נוסף הוא 360 Moto, מבוסס אנדרואיד, המאפשר למשתמש ליהנות מהפקודות הקוליות של גוגל ומעדכונים של מערכת Google Now. מעבר למראה החדשני והעגול (בשונה מכל מתחריו), המחיר שלו קצת פחות אטרקטיבי - 249 דולר.



ה-LG Urbane למשל, יכול לבצע גם שיחות יוצאות - מה שהמתחרים האחרים אינם יכולים לפי שעה. השעון החכם של סוני כולל בתוכו גם GPS -יתרון משמעותי על פני מתחריו. כך שהתחרות מעניינת, אבל בסוף אפל מנצחת, ולא בגלל המאפיינים של השעון ויכולותיו (לגמרי לא), אלא בגלל השם והיוקרה.



האם הייתם רוצים לבהות במסך קטנטן שמחובר לכם ליד? לא בטוח. חוץ מקוני ה-early adopters, שנמצאים בכל מקום כדי לקנות כל גאדג׳ט שיוצא, ההמון לא מסתער על החנויות נכון לעכשיו. גם לכם מומלץ אולי לחכות לדור הבא של השעונים. כי כמו שזה נראה בינתיים, השעון החכם, כמו המשקפיים החכמות של גוגל, הוא עוד לא מוצר שמשנה סדרי עולם.




השעון של אפל מאכזב. צילום: ללא