קבוצת אנשי טכנולוגיה ישראלים פיתחה מוצץ חדשני שיפחית את הטראומה שחווים פעוטות בהליך של לפני ניתוח או הליך רפואי אחר הדורש הרדמה. המכשיר, פרי פיתוחם של דני שחף ואיריס שיחור, משלב מסכת הרדמה ומוצץ. כמה ימים לפני הניתוח, יקבלו הורי הפעוט את המסכה עם המוצץ הביתה והילד יתרגל את חבישת המסכה יחד עם המוצץ במשך כמה ימים, מה שיהפוך את חבישת המסכה לפחות מאיימת.
 
למסכה ישנו חריץ דרכו ניתן להכניס מוצץ רגיל. הורי הילד מקבלים הביתה את המסכה המיוחדת מספר ימים לפני הפעולה המכאיבה, כך שהילד יוכל להתרגל אליה בבית. ביום הניתוח הילד יגיע לחדר הניתוח כאשר המוצץ נמצא בפיו ומחובר למסכה. הפריט הזה יכול להתחבר ישירות למערכת ההרדמה, דרכה הילד ינשום חומר שישפיע עליו תוך 30-45 שניות. כל הפעולה הזאת מבוצעת כאשר הילד רגוע ומשתף פעולה כיוון שהוא רגיל למסכת ההרדמה.

אנשי טכנולוגיה ישראלים ליוו את הניסוי הקליני שנוהל על ידי פרופסור גבריאל גורמן, מנהל אגף הרדמה וטיפול נמרץ בבית החולים מעיני הישועה, בני ברק. הניסוי הוכיח מעבר לכל ספק שהמסכה מפחיתה בצורה משמעותית את החרדה והסירוב של הילד להרדמה, וכן מקטינה בצורה ניכרת את שיעור תסמונת החרדה שלאחר הניתוח.

שיטת הגורילה

"מהניסיון שלנו, ילדים מגלים התנגדות חזקה למסכת ההרדמה", מעיד פרופסור גורמן. "אנחנו קוראים להתמודדות עמם 'שיטת הגורילה' – ארבעה מבוגרים מתנפלים על הילד, מצמידים אותו למיטה עד לרגע שהוא נרדם כשחומר ההרדמה פועל".
איך בדקתם את יעילות המוצץ?
"בארץ, עד שמקבלים אישור לבדיקות כאלה, לוקח זמן. קיבלנו אישור מזורז בשני בתי חולים אוניברסיטאיים ברומניה, גם מוועדות האתיקה של כל בית חולים וגם משתי האוניברסיטאות. ערכנו ניסוי על 115 ילדים שהזדקקו להרדמה. מתוך 115 הילדים חמישה התנגדו למסכה עם המוצץ והתקשו בתהליך ההרדמה, 110 ילדים קיבלו את המסכה עם המוצץ ברצון ותרגלו אותה בבית. מתוכם 90% עברו הרדמה ללא כל התנגדות ורק 10% התנגדו, וגם היא התנגדות רפה בלבד. כמעט 85% מההורים ו-85% מהרופאים המרדימים הביעו שביעות רצון גבוהה מהשימוש במסכה עם המוצץ".
אפשר כבר לעבור הרדמה עם המוצץ? 
"טרם. אני חוקר קליני ומבחינתי המוצר מצוין, אבל עכשיו נותר רק לקבל אישור לשימוש בו בארץ. אני יכול להעיד שאצלי בבית יש שלוש מסכות מהסוג שתיארתע כאן. ברוך השם שתי הנכדות שלי בריאות לחלוטין, אבל אם חס וחלילה יזדקקו להליך רפואי עם הרדמה - איעזר במסכה עם המוצץ".
המסכה הוצגה לראשונה בארץ במסגרת הסימפוזיון הבינלאומי החמישי לחידושים בטכנולוגיה בחדר ניתוח וביחידות לטיפול נמרץ, שנערך לאחרונה במרכז הרפואי מעיני הישועה. הוא התקיים לא מזמן בחסות איגוד הרופאים המרדימים בישראל והאיגוד האירופי לטכנולוגיה ומחשוב בהרדמה ובטיפול נמרץ.

מחר (חמישי) ייפתח בתל אביב הכנס הבינלאומי השנתי של איגוד הרופאים המרדימים בישראל.