בטח לא שמעתם על "האוסקר של המשחקים", כי יש לו פחות יחסי ציבור מזה של הסרטים. אבל בתחילת החודש השנה צפו אונליין באוסקר של המשחקים – משחקי מחשב, קונסולות משחקים ומובייל - 2.3 מיליון צופים בשידור חי בטוויץ' וביוטיוב, ונכתבו 279 אלף עדכוני טוויטר בנושא. ולא בכדי. תחום המשחקים היה שווה ב־2015 כ־91.5 מיליארד דולר – יותר מתחום הקולנוע.


"נחמד לראות שהקהל מגיב כבר שנתיים ברציפות. זה אומר שאנחנו בדרך הנכונה", סיפר גוף קיילי, היזם והמנחה של טקס פרסי המשחקים, שבו הזוכים נקבעים על ידי כמה עשרות עיתונאי טכנולוגיה נבחרים.

ההשוואות בין עולם המשחקים לעולם הסרטים הפכו לדבר שבשגרה. למשל במהלך ספטמבר יצא לאקרנים הסרט שובר הקופות "הנוקמים: עידן אולטרון", שגרף 74 מיליון דולר כבר ביום הפתיחה שלו. המשחק 


Metal Gear Solid V גרף 179 מיליון דולר, גם כן, רק ביום הפתיחה שלו. עלות הפקת הסרט עמדה על 250 מיליון דולר, בעוד עלות הפקת המשחק עמדה על 80 מיליון דולר. כן, 80 מיליון דולר למשחק.

עוד כמה נתונים על עולם המשחקים: 67 מיליון איש שיחקו במשחק League of Legends בחודש האחרון, והחברה, Riot Games, הרוויחה בשנה האחרונה מיליארד דולר. ביום המכירות הראשון של המשחק Fallout 4 נמכרו 12 מיליון עותקים – מכירות שהניבו ליצרנית הכנסות של 750 מיליון דולר ב־24 השעות הראשונות להשקתו. רק במהלך נובמבר האחרון השקיעו תושבי ארצות הברית 2.47 מיליארד דולר במשחקי וידיאו ובמוצרים נלווים.

הזוכה הגדול באוסקר בתואר משחק השנה הוא The Witcher 3: Wild Hunt של האחים וורנר. מדובר במשחק שיוצר ברובו בפולין, שהיא גם ארץ המקור של סדרת ספרי הפנטזיה שעליהם מבוססת סדרת המשחקים שנכתבו על ידי אנדרז' ספקווסקי. גיבור המשחק הוא גרלט מריוויה, צייד מפלצות אשר פיתח יכולות על־אנושיות להילחם במפלצות המאיימות על הכפרים באזור. אחד המאפיינים הבולטים של המשחק הוא היכולת לקבל כל מיני החלטות מוסריות שיש להן השפעה על המשחק. הגיבור מסתובב בעולם עצום שפותח ועוצב על ידי המפתחים, ומאפשר חודשים ארוכים של משחק. החברה המפתחת CD Projekt Red גם זכתה בפרס הפיתוח השנה, שמקביל לפרס הבמאי באוסקר.

The Witcher 3: Wild Hunt. צילום: מסך יוטיוב

המשחק המפתיע של השנה הוא Rocket League שפותח על ידי Psyonix, שזכה גם בפרס משחק הספורט של השנה, כשהוא גובר על משחקים כמו Fifa16 ו־Pro Evolution 2016 וגם במשחק העצמאי של השנה. הוא למעשה משחק כדורגל עם מכוניות המשולב במכוניות מתנגשות ומתרסקות.

אחד הדברים השונים והמדליקים בתעשייה הזאת הוא מעורבות הקהל. הטקס כלל למשל קטגוריה של "היצירה הטובה ביותר של אוהדים", שבה מתחרים פיתוחים ותוספות של חובבי המשחקים, באמצעות המנוע של המשחק. הזוכה הוא Portal Stories: Mel, שהוא פיתוח של המשחק Portal 2. קטגוריה נוספת היא "גיימר טרנדי" – שבה מתחרים מפעילי ערוצי סטרימינג שבהם רואים את השחקנים משחקים ומעירים הערות מצחיקות על המשחק. אגב, הזוכה היה גרג מילר.

כמו באוסקר של הסרטים, גם כאן יש פרס לפסקול המוצלח ביותר. כאן הזוכה היה די צפוי - Metal Gear Solid V: The Phantom Pain – שנכתב ברובו על ידי לודויג פורסל, אך יש בו גם שירים של דיוויד בואי, ג'ואן באאז, מייק אולדפילד ואחרים. לפסקול המלא של המשחק, המופיע ביוטיוב, האזינו עד כה יותר מ־450 אלף איש.

הזוכה בפרס משחק המובייל הטוב ביותר הוא Lara Croft Go, עוד משחק בסדרה המצליחה Tomb Raider, אך שונה מאוד מקודמיו. המשחק דומה יותר למשחק פאזל או לוח, שבו הגיבורה זזה למטרות שונות במהלך התור של השחקן, ואחריו זזים היריבים והמכשולים הממוחשבים. בקטגוריה זו תמצאו את המגוון הרחב ביותר של משחקים – Downwell, שהוא שילוב של דונקי קונג ופונג עם גרפיקה איומה; 

Fallout Shelter שהוא גרסת מובייל לסדרת המשחקים שבהם מנהלים קהילה של אנשים ואמורים לדאוג לצורכיהם, מעין שילוב של הסימס ומשחקי וורקראפט; ו־Pac-Man 256, שאין צורך להסביר עליו.

במשחק הטוב ביותר לכל המשפחה זכה Super Mario Maker, שמאפשר למשתמש לבנות בעצמו שלבים מהעולמות המוכרים של סופר מריו ולשחק בהם. 
 

מתגעגעים אליו



סקנדל הערב היה היעדרותו של הידאו קוג'ימה, המפתח הראשי של חברת קונאמי והיוצר של סדרת המשחקים Metal Gear. החברה זכתה על המשחק האחרון בסדרה Metal Gear Solid V בפרס העיצוב, אך החברה אסרה על קוג'ימה להגיע ולקבל את הפרס, משום שהודיע שהוא יעזוב את החברה בשנה הבאה. 

ההודעה על היעדרותו זכתה בקריאות בוז של הקהל לחברת קונאמי, וכאות תמיכה במפתח אמר המגיש: "מאוד מאכזב שלא נתנו לו להיות כאן. אנחנו מתגעגעים אליך ומקווים לראות אותך איתנו ב־2016".

את הערב סיכם פול טאסי מחברת פורבס שכתב: "בלי שטיח אדום מלא בסלבריטאים או זמן שידור ברשת גדולה, אבל עם הרבה רלוונטיות. הכרה של התעשייה כולה ושל המעריצים". 
 

אפליקציה


מוזיאון בנייד
Artbit היא אפליקציה מעניינת שמנסה לעשות לאמנות את מה ששזאם עשתה למוזיקה - היכולת לזהות בכל מקום באיזו יצירה מדובר. הסטארט־אפ החדש כבר זכה בתחרות הניו יורקית Pitch a Start-Up.

יתרון בולט של הסטארט־אפ הוא היזמים שלו. עופר עתיר, לשעבר המנכ"ל של ICQ המפורסמת; צחי דינר, ראש המסלול לעיצוב ואינטראקציה ב־HIT ואחד המתכננים של ווייז; והאמן גידי סמילנסקי, ממקימי המכון השיתופי לאמנות אלפרד.

"מה שאנחנו עושים בארטביט הוא הנגשה של עולם האמנות לציבור הרחב. זו שליחות. להוסיף עוד משמעות ועוד עניין. במקום לשלם הרבה כסף על מדריך במוזיאון, יש למשתמש כל המידע במכשיר טלפון שלו. אנחנו מוציאים את המוזיאון החוצה", מספר דינר.

הנגשת עולם האמנות לציבור הרחב. Artbit. צילום: יח"צ
 
באפליקציה ניתן לראות לפי האזור שלכם אילו תערוכות מוצגות ואיפה. אנחנו היינו באזור תל אביב, וכך המפה התמלאה במוזיאונים ובתערוכות שונות, כולל הופעות של גרפיטי בנקודות שונות בעיר. כשתבחרו יצירה כלשהי, תוכלו לראות יצירות נוספות של האמן. כמו כן ניתן לקבל על האמן ועל היצירה מידע נרחב יותר מזה המובא בשלט הקטן שבמוזיאון. לדברי היוצרים, מופיעות כיום כ־950 אלף יצירות אמנות באפליקציה, וכל אחד יכול להוסיף יצירה וגם להציע תיקונים וליידע על בעיות.

ככל הנראה הרווח הכספי אמור להגיע מכל גופי האמנות השונים, שירצו מצד אחד לחסוך עלויות של מדריכים כתובים ואנושיים, ומצד אחר להנגיש את התכנים שלהם לציבור גדול יותר. האפליקציה תציע בהמשך גם אפשרות לרכוש במוזיאונים מזכרות שונות.

הטכנולוגיה מזהה דפוסים של צבע וצורה ויודעת לאתר את המידע אונליין ולהנגיש אותו למשתמש. המקורות למידע הם מאגרי מידע פתוחים ושיתופי פעולה שיצרו המפתחים. "אם יש תמונה שלא זיהית, אתה יכול לשלוח לנו אותה, וצוות התוכן שלנו יוכל לתת לך מענה", אומר דינר. למעשה האפליקציה מבקשת להציע לאמנים כלים שונים שניתן להנגיש באמצעותם את התכנים שלהם. בפועל, גם יוצרי האפליקציה וגם האמנים יכולים להרוויח משיתוף הפעולה. 
 

מבזקים


פיתוח פתוח לכולם
יוזמה חדשה ללא כוונות רווח בשם OpenAI זכתה למימון של מיליארד דולר למטרת פיתוח טכנולוגיות של זיהוי פרצופים, תרגום שפות ואינטליגנציה מלאכותית. מטרת היוזמה היא לייצר פתרונות פתוחים כדי למנוע ייצור של פטנטים וחסימת תחומים אלו על ידי תאגידי ענק. בין מובילי היוזמה גם אילון מוסק, מנכ"ל חברת טסלה, שאמר: "המטרה היא לקדם אינטליגנציה דיגיטלית בדרך שתתרום לאנושות כולה, בלי הצורך לייצר רווח כספי".

מוסק אמר בעבר: "אם היה עלי להעריך מה האתגר הקיומי הגדול ביותר של הטכנולוגיה, זה אינטליגנציה מלאכותית". מטרת הארגון היא להציע את הפיתוחים והחידושים לנחלת הכלל. "אנו חושבים שהדרך הטובה ביותר ש־AI יכולה להתפתח היא להתמקד בהעצמה ובחיזוק בני האדם באופן חופשי לכולם, לא בידי ישות אחת החזקה אלפי מונים מכל אדם", נכתב בהודעה שפרסם הארגון.

ציוצים פרוצים
טוויטר שלחה בשבוע שעבר הודעות לעשרות ממשתמשיה, ולפיהן חשבונותיהם נפרצו על ידי האקרים העובדים עבור מדינות מסוימות. המידע שביקשו להשיג הפורצים הוא כתובות אימייל, כתובות IP ומספרי טלפון.

בין החשבונות שנפרצו נמצאים בעיקר חשבונות של ארגונים ללא כוונות רווח, סוכנויות ממשלתיות, גופים מסחריים ועיתונאים, אך מרביתם נמנעו מלדווח כי חשבונותיהם נפרצו. לא ברור אילו מדינות מנסות לפרוץ לחשבונות. על פי סוכנויות הידיעות, גם פייסבוק וגוגל החלו לעדכן את משתמשיהן בניסיונות פריצה דומים במטרה למשוך מידע פרטי מתוכם.

קנס בקטנה
עוד על טוויטר: החברה נקנסה בשבוע שעבר על ידי הרשויות בטורקיה ב־150 אלף לירות (בקרבת 51 אלף דולר), בטענה כי לא הסירה מאתר המיקרו־בלוגינג "פרופגנדה של טרור", כך נטען בהודעה רשמית של הממשל הטורקי. הקנס כמובן אינו משמעותי לחברה ששווייה יותר מ־30 מיליארד דולר.

זו הפעם הראשונה שממשלת טורקיה נוקטת צעד כזה נגד אתר אינטרנט בינלאומי. עם זאת, מספר פעמים בעבר חסמה טורקיה את טוויטר כאשר הממשל דרש ממנה להסיר תוכן מסוים, אך החברה סירבה.