שעון חכם: ממש לא רק מה השעה. צילום רויטרס
שעון חכם: ממש לא רק מה השעה. צילום רויטרס


1. הרעיון לשעון חכם הוא לא חדש, היה אפשר לראות אותו בסרטים ובסדרות כבר לפני שנים. מג'יימס בונד ב"גולדן איי" ועד השעון של פני ב"חושחש הבלש", אמנם כל יצרניות הסלולר הגדולות ממשיכות להוציא מכשירים חדשים בקצב מסחרר והלקוחות עדיין עומדים בתור, אבל כל שנה ההבדלים בין המכשירים הופכים לקטנים יותר ויותר, רק הגודל עולה. נראה שאחרי כמעט עשור של שליטה נטולת עוררין של הסמארטפונים, היורש מגיע. הסמארטווטש, אלגנטי, נוח, וחכם לא פחות אמנם עדיין מתבסס על הקשר בינו לבין הסמארטפון, אבל נראה שהשנה הזאת, שנת 2015 מסמלת את עלייתו מקישוט שרק מעטים מחזיקים בו, קישוט שאין בו יותר מדי פונקציות וקישוט מאוד יקר, הוא הופך להיות הדבר שלכולנו יהיה על מרפק היד.



2. בסרט "בחזרה לעתיד" מארטי מקפליי, ממציא הסקייטבורד, מגיע לשנת 2015 ושם הוא רואה את החידוש האחרון להמצאה שלו, ההאברבורד, סקייטבורד מעופף. אנחנו אמנם לא שם, אבל השנה החלו לצוץ ברחובות סקייטבורדים חדשים, חד או דו גלגליים, אשר שומרים על יציבות באופן עצמאי ופועלים על חשמל. בשונה מאבי הטכנולוגיה שעליה הם מבוססים, הסאגווי, ההאברבורדים הם אלגנטיים, נוחים לנשיאה ואפילו לא יעשו חור גדול מדי בכיס שלנו.עם הצפי לעלייה בפקקים, בייחוד באזור תל אביב והרכבת הקלה, אם מארטי מקפליי יגיע לישראל של שנת 2016, הוא בהחלט יירצה לקחת אחד מהם לסיבוב.

החבילה בדרך - הרחפן של אמזון. צילום: אמזון
החבילה בדרך - הרחפן של אמזון. צילום: אמזון


3. ואם ברחפנים עסקינן, ההמצאה הבאה תעיף אתכם, ואם לא אתכם, אז לפחות את ההזמנות שלכם. אמאזון, חברת המשלוחים הבין לאומית, התחילה לפתח שירות חדש שנראה כמו מסרט מדע בדיוני, רחפנים דוורים, שליחי חבילות לא מאויישים מעופפים אשר ינחיתו את המוצר שהזמנת תוך חצי שעה בפתח דלתך. כרגע השירות עדיין נמצא בפיתוח, ונבחנים מספר דגמים, וגם לאחר הפיתוח הוא יהיה זמין בארצות הברית בלבד (לפחות בהתחלה), אבל לא רחוק היום ובו הרחפן ידפוק בדלת שלך. ונקודה כחול לבן, חלק מהפיתוח נעשה בישראל.


המכונית החכמה של  גוגל: הנהג כבר בפנים.
המכונית החכמה של גוגל: הנהג כבר בפנים.



4. ובכלל, אם אנחנו כבר במדע בדיוני, ההמצאה הבאה בהחלט נראית כאילו היא נלקחה מספרים אלה. גוגל, שהחלה כדף חיפוש באינטרנט וכיום אחראית למגוון בלתי נתפש של מוצרים, מהטלפון שאולי אתם קוראים את הכתבה הזאת, לדפדפן שדרכו אתם יכול להיות רואים אותה, הציגה את האבטיפוס לאחת ההמצאות השאפתניות בהיסטוריה, מכונית הנשלטת באופן אוטומטי, והכוונה לא להילוכים, אלא להכל. מכונית שנוהגת בעצמה מרגע ההתנעה ועד החנייה בחצר היעד. המכונית מתוכנתת לשלוט במהירות, לפנות ולהתייחס לכלל הגורמים שיכולים להשפיע על הנסיעה, כגון מכוניות אחרות, הולכי רגל ובאמפרים. אם כי לאכזבת החברה, משרד התחבורה האמריקאי הודיע כי לא יאפשר למכוניות כאלה לעלות לכביש ללא נהג מורשה מאחורי ההגה, גם אם זה רק ליתר בטחון.

מדפסת תלת מימד נותנת יד. ציולם: רויטרס
מדפסת תלת מימד נותנת יד. ציולם: רויטרס


5. הפיתוח האחרון שעומד על סף פריצה הוא הדפסת התלת-מימד. מדפסות תלת מימד עומדות להשפיע על יותר מתחום אחד, מבגדים ועד טיסות לחלל, מהשתלת איברים ועד צעצועים, בקרוב שיטות הייצור המסורתיות של מפעל שמייצר והלקוח קונה בחנות עומדות להשתנות. במקום ללכת לחנות, נוכל לקנות הוראות ייצור של מוצר, להוריד אותן למחשב ולהדפיס אותן. בבתי חולים יוכלו להדפיס איברים להשתלה בעת הצורך, ובטיסות לחלל, או מסעות ארוכים, יהיה אפשר לקחת את חומרי הגלם ולהדפיס את כל מה שצריך בעת הצורך. אך כמו המצאות רבות, גם מדפסות התלת מימד כבר משמשות לצרכים זדוניים יותר ואנשים מדפיסים בהם אקדחים וכלי נשק