שנת 2016 רק התחילה, אבל האירוע הגדול של השנה בטכנולוגיה כבר מאחורינו. זהו ה־(Consumer Electronics Show (CES, התערוכה שבה מציגות החברות הגדולות את החידושים שלהן.



על פני שטח של מיליון קמ"ר בלאס וגאס, הציגו 3,600 חברות את מוצריהן בפני 170 אלף מבקרים. "CES 2016 הייתה כמו בכל שנה: גדולה, מדהימה, מלאה ברעיונות רעים, כסף מבוזבז ושטויות מתוקשרות היטב", אמר דיוויד לי, הפרשן הטכנולוגי של ה־BBC.



בין המכוניות, הרחפנים, הטכנולוגיה הלבישה, הטלפונים והרובוטים, המוצר שהדליק את רוב המבקרים היה דווקא מקרר. ה־Family Hub Fridge של ענקית הטכנולוגיה סמסונג הוא המוצר החכם המעניין ביותר שנראה בתערוכה. אז מה כבר התחדש במוצר שנמצא בכל מטבח? המקרר של סמסונג כולל מסך מגע בגודל 21.5 אינץ', שבו ניתן לגלוש באינטרנט ולצפות בווידיאו; הוא כולל מצלמות פנימיות שמאפשרות לראות מרחוק מה חסר במקרר, למשל מהסופרמרקט; ואפילו פונקציה שמאפשרת להזמין באופן אוטומטי אוכל, אם המצרכים התקלקלו. אין ספק שזהו השדרוג הגדול ביותר למכשיר חשמל שנראה זה זמן רב.



המקרר החכם של סמסונג. צילום: רויטרס
המקרר החכם של סמסונג. צילום: רויטרס



רכב חשמלי חכם


מה עוד היה לנו בתערוכה? מוצר לביש חכם וייחודי שמגיע מחברת Owlet שמקום מושבה ביוטה, ארצות הברית. מדובר בגרביים לתינוקות, שבהן חיישן שעוקב אחר הדופק של התינוק ורמת החמצן בדם, ומתריע לסלולרי אם משהו משתבש.



נראה כי בתחום החומרה הלבישה השעונים החכמים הופכים לחכמים פחות עם זניחת פונקציות של שליחת וקבלת מיילים והודעות, והתמקדות בתחום הכושר והבריאות. עולם המציאות המדומה תפס מקום של כבוד בתערוכה, אך לא הצליח לחדש הרבה, וההכרזה המסעירה בתחום זה הייתה שניתן לבצע הזמנה מוקדמת למשקפיים המבטיחים.



אך התחום שתפס את מרבית שטח התצוגה היה התחבורה, ויש מי שאמרו ש־CES הפכה לתערוכת רכב. בין שלל רכבי הקונספט של החברות המובילות, בלט ה"בולט" של שברולט, בעיקר משום שהוא יעלה לכביש ויהיה זמין לציבור כבר במהלך 2016. מדובר ברכב חשמלי חכם עם טווח נסיעה של 400 קילומטרים לטעינה - בשורה אמיתית לצרכנים ומכה לא פשוטה לקואליציית הנפט.



עוד בתחום התחבורה - הרחפנים. בתערוכה נראו לא מעט מוצרים מעניינים ובראשם Ehang 184 - רחפן שמסוגל להגיע למהירות של 120 קמ"ש ולגובה של 11 אלף רגל, והכי חשוב: הוא מיועד להטסת נוסעים.



בירה בלחיצת כפתור בתחום המחשבים כיכבו בעיקר מחשבים היברידיים, שילוב בין טאבלט לחומרה של מחשב ומקלדת מתפרקת נלווית. שני מחשבים כאלו הם Samsung Galaxy TabPro S, שבו וינדוס 10 ומעבד Core M, ו־Lenovo Yoga 900S, בעל מעבד חזק, Core i7.



בשנה שעברה הכריזה אפל כי כל המחשבים שלה עוברים לחיבור USB מהיר. אומנם ההכרזה הזאת הרתיחה חברות רבות שרגזו על הכפייה, אולם כיום כמעט כולם יישרו קו עם החיבור המהיר הזה. אין ספק שאפל ממשיכה לקבוע טרנדים.



מוצרים רבים בתערוכה לא הציעו מהפכה של ממש, אלא שדרוג למוצרים קיימים. למשל ה־Cassia Hub, ראוטר שמגדיל את טווח שידור האינטרנט לכ־300 מטרים, כך שניתן אפילו לצאת לגינה ועדיין לגלוש. הראוטר מאפשר גישה מכל מקום למוצרים החכמים בבית, והמחיר לא בשמיים: 100 דולר.


עוד שינוי שעלה מהתערוכה הוא הצורך בחיבורי אינטרנט יציבים ומהירים יותר מאלה שאנחנו מכירים היום, ובעיקר כאלו שיותאמו למובייל. תחשבו על אלפי מכוניות אוטונומיות שנוסעות בכבישים וצריכות לתקשר בזמן אמת. האינטרנט הקיים כיום פשוט לא יכול לתמוך בהן. לכך יש להוסיף את הצורך בפריסה רחבה, בנגישות וכמובן באבטחה. הצפי לדור חמש של האינטרנט הוא בשנת 2020, רק עוד ארבע שנים מהיום.



בין היתר נראו בתערוכה שלושה פיתוחים מעניינים נוספים. האחד הוא מסך גמיש של חברת LG באיכות HD, שניתן לגלגל כמו עיתון. מה הפוטנציאל של טכנולוגיה כזו? השמיים הם הגבול. המוצר השני הוא Segway Personal Robot - הכלאה בין כלי תחבורה דו־גלגלי לרובוט שמיועד להפוך לעוזר האישי בבית, כזה שעונה לדלת ונושא מצרכים. מדובר בשיתוף פעולה מעניין של סגוואי, אינטל ו־Xiaomi שעשוי להבשיל לאחד המוצרים המעניינים והמועילים בשנים הקרובות. והמוצר השלישי המעניין הוא מכשיר המייצר בירה בלחיצת כפתור. Picobrew מציעה מכשיר דמוי מכונת קפה, שאליו מכניסים טבליות והוא מוציא בירה צוננת.



ולא נסיים בלי הזווית הישראלית: 16 חברות מקומיות הציגו במתחם המדינות. הסטארט־אפ HumanEyes זכה לחשיפה יפה, ומצלמת VUZE – מצלמת 360 מעלות הראשונה שתעלה לצרכן פחות מ־1,000 דולר - זכתה בפרס Live Audience. עוד סטארט־אפ ישראלי שזכה לשבחים הוא


Ripple Maker של Steam CC, המפיק תמונות וטקסט מעל הקצף הלבן בקפה.



מבזקים


נוהגים בטוח
מכוניות אוטונומיות מעורבות בפחות תאונות, כך עולה ממחקר שהזמינה חברת "אלפבית" המוכרת יותר כגוגל. החברה פעילה בפיתוח כלי רכב אוטונומיים ומחזיקה ביותר מ־50 כלי רכב מסוג זה, שצברו עד כה 2.5 מיליון קילומטר. כלל כלי הרכב של גוגל היו מעורבים ב־17 תאונות בשש השנים האחרונות. שום תאונה לא נגרמה באשמת המכונית האוטונומית, כך לדברי החברה. אומנם מדובר במחקר בהיקף קטן יחסית, אך אלו הם הנתונים המחקריים הראשונים שמתפרסמים בנושא.  

מי פנוי ברכבת?
חברת "אובר" זכתה לחיזוק נוסף השבוע, כשהצליחה לייצר שיתוף פעולה עם גופי התחבורה הציבורית. כעת היא תוכל להציע הסעות בתיאום עם לוחות הזמנים של הרכבות והאוטובוסים, למשל נסיעות אל תחנת הרכבת וממנה. חברת TransLoc, שמייצרת שירותים לתזמון ואיתור תחבורה ציבורית, תכלול בפיתוחים החדשים שלה גם את שירותי ההסעה של החברה, לפי שעה בסן פרנסיסקו בלבד.

זהו יתרון גדול על פני המתחרה "ליפט", שמנסה מזה זמן רב לייצר שיתופי פעולה כאלה והצליחה לעשות זאת בלוס אנג'לס, דאלאס ואטלנטה.

על פי ניתוח נתונים שערכה חברת "538", אם לקוח משתמש במשך 85% מהזמן בתחבורה הציבורית, ובזמן הנותר הוא נעזר בשירותיה של אובר, הסכום שהוא ישלם יהיה כעלות אחזקת רכב.