עולם הפרסום


בשבוע שעבר דווח כי 80% מהרווחים של פייסבוק ברבעון האחרון של 2015 נבעו ממכשירי מובייל. כלל המכירות עמדו בתקופה זו על 1.56 מיליארד דולר, ולאורך כל השנה על 5.84 מיליארד דולר. משקיעים ואנשי טכנולוגיה יתקשו להתעלם מהנתון הזה, שהרי רוב ההכנסות כבר אינן מגיעות מבאנרים באתר המוצג במחשב האישי שלנו, אלא משיטות פרסום ייעודי במכשירי הנייד.
 
"פייסבוק לא עושה שום טעויות במובייל. יש לה עיצוב אפליקציה מדהים וטכנולוגיית קצה מצוינת", אומר עזרא גוטהיל, אנליסט של חברת מחקר עסקים־טכנולוגיה. 
 

הנה נתון שלא אמור להפתיע - 1.59 מיליארד איש בכל העולם משתמשים בפייסבוק מדי חודש, וחלק גדול מהם עושים זאת בטלפון החכם. "הם מייצרים הכנסות בלי לעצבן את המשתמשים. זה דבר מאוד לא פשוט על מסכים קטנים, ופייסבוק עברה יחסית מהר מחסרת מושג למובילה בתחום ההכנסות ממובייל", אומר רוב אנדרלה, אנליסט מקבוצת אנדרלה.
 
לנתונים המרשימים הללו אפשר להוסיף את אינסטגרם, שגם שייכת לפייסבוק. אינסטגרם, במקור שירות המותאם למובייל, גורף כבר הכנסות מרשימות, ובשנה הבאה צפוי להכניס 2.4 מיליארד דולר מעולם הפרסום.
 
סין היא דוגמה לשוק מתפתח שעושה את המעבר למובייל. ב־2015 בוצע 22.3% מכלל הפרסום במובייל, בשווי מכירות של כ־15.8 מיליארד דולר. כאמור, אנחנו מדברים רק על מדינה אחת. גדולה אומנם, אבל אחת. 15 דולר לאזרח. ב־2016 צפוי הסכום הזה לגדול ל־25 מיליארד דולר, וכל זה רק בסין.
עולם הטלוויזיה לפי דרישה
 
הטלוויזיה שלנו כבר לא תלויה על הקיר. שלושת השירותים המרכזיים ששולטים במרבית השוק העולמי הם נטפליקס, שנכנסת בימים אלה לישראל, הולו של מיקרוסופט ואמזון פריים. יחד יש לשלושת השירותים האלה כבר 100 מיליון מנויים בארצות הברית בלבד. לקוחות נטפליקס לבדם צורכים 24% מפס הנתונים בארצות הברית. חברות נוספות שנכנסות לתחום הן ספוטיפיי, ובישראל גם סלקום ופרטנר. 
 
רק בחודשיים האחרונים צפו לקוחות T-Mobile ב־34 פטה־בייט (34 מיליון ג'יגה) של תוכן טלוויזיוני בשירות חדש וחינמי לצפייה שנקרא Binge On. הנתון הזה שווה ערך ל־109 מיליון פרקים של "משחקי הכס". סממן אחד מרכזי לכך שהזמנים משתנים הוא נוכחות סדרות מקור של ערוצי תוכן אינטרנטיים בפרסים יוקרתיים כמו גלובוס הזהב. השנה היו מועמדות סדרות כמו "בית הקלפים", Bloodline ו"כתום הוא השחור החדש" של נטפליקס, "טרנספרנט" ו"מוצארט בג'ונגל" של אמזון ו"Casual" של הולו.
 
עולם הגיימינג

גיימינג זו כבר לא נישה של מכורים. על פי חברת דלויט, הצפי הוא כי שוק הגיימינג במכשירים הניידים יגיע ל־35 מיליארד דולר הכנסות ב־2016 ויעקוף את כל המחשבים האישיים והקונסולות. על פי ההערכות, רק בסין יש 785 מיליון גיימרים. גם המונח גיימרים השתנה עם כניסת המובייל, וגם אנשים שלא היו משחקים במחשב משחקים היום בניידים שלהם בזמנם הפנוי.

מתוך המשחק DEER HUNTER
מתוך המשחק DEER HUNTER


משחק מצליח יכול לייצר הכנסות של יותר ממיליארד דולר. לכן כולם מחפשים את הלהיט הבא כמו Deer Hunter, שהותקן כבר על 175 מיליון מכשירים. מותגים מובילים כמו "מלחמת הכוכבים" או קים קרדשיאן משתפים פעולה עם יצרניות משחקים, ומייצרים הכנסות של כ־100 מיליון דולר למשחק.

עולם הקניות
רק מתקופת החגים האחרונה בארצות הברית נרשם סכום של 12.7 מיליארד דולר של קניות באמצעות טלפונים חכמים. קנייה באמצעות הטלפון הנייד נעשית לא רק במקום במחשב האישי אלא במקום הגעה פיזית לחנויות והתמודדות עם ההמונים ועם העמידה בתורים הארוכים.
 
מדובר בתופעה עולמית, ומהנתונים האחרונים של SimilarWeb עולה כי בבריטניה 64.5% מהקניות ברשת התבצעו באמצעות המובייל, ו־55% מהקניות ברשת בארצות הברית. מרבית החנויות מציעות את מרכולתן במובייל, וחנות שלא עושה זאת תתקשה לבצע את אותן המכירות.
 
רק השבוע דיווחה ענקית הצרכנות עליבאבא על תוצאות יפות ברבעון האחרון של 2015, בעיקר הודות לגידול במכירות במובייל. 68% ממכירות החברה בוצעו במובייל. ורק כדי לסבר את האוזן, החברה אחראית ל־10% ממכירות הקמעונאות של סין כולה.

קבלת שירותים מהרשויות

עד מתי נבזבז ימים שלמים ונחכה בתור לשירות? ככל הנראה לא עוד הרבה. הממשלות מבינות את כוחו של הטלפון הנייד, וחלקן משתדרגות. באתר המרכז את שירותי הממשל האמריקאי usa.gov תמצאו רשימה של אפליקציות שמקורן בסוכנויות רשמיות או שהן מתממשקות עם גורמי ממשל. בסינגפור

למשל כל השירותים המוניציפליים – כמו תשלומים, הגשת תלונה למוקדים, ענייני מים, חשמל ועוד – זמינים בשירות המכונה OneService. אפליקציה אחרת מאפשרת לקשישים גישה לכל המידע והזכויות המגיעות להם מהרשויות. ויש אפליקציה דומה עבור סטודנטים. יש לקוות שהמהפכה תגיע גם אלינו, לישראל.

מה בעתיד

תחום אחד שבו המובייל צפוי להפוך לדומיננטי מאוד הוא התשלומים. לא רחוק היום שלא נחזיק ארנק עם כמה כרטיסי אשראי. הכל עתיד להתנהל באמצעות הטלפון. ויש לא מעט שחקנים שמנסים להוביל את השוק הזה. זה כבר קורה עם אפליקציות ניהול חשבון של הבנקים, שבהן ניתן להעביר כספים מכל מקום. שירותי תשלום יש כבר לכל השחקניות הגדולות: Apple Pay, Android Pay וכמובן Paypal.
 
תחום נוסף שנראה שישתלט בקרוב על חיינו במובייל הוא תחום המציאות הרבודה. המובייל שלנו יוסיף לנו שכבות מידע בכל מיני סיטואציות בחיים. דמיינו את עצמכם הולכים ברחוב, רואים שלט עם שם של רחוב ומתעניינים במקור השם. המצלמה של הטלפון שלכם תדע לזהות אוטומטית את שם הרחוב ולתת לכם מידע על אודותיו. כך יקרה גם בתחום הצרכנות, הבידור ובתחומים נוספים רבים.
 
אז מתי כבר נוכל לוותר על הארנק? לא רחוק היום, רק תשאירו מקום לתעודת הזהות בכיס אחר. 
שתי טיפות מים
ניסיתם למצוא את הכפיל שלכם כבר? שבוע הדופלגנגר קורה ממש השבוע. מדובר באחד החגים הלא רשמיים של הרשת, שבמהלכו מחליפים אנשים מהשורה את תמונת הפרופיל שלהם בפייסבוק בתמונה של אדם מפורסם שלו הם חושבים שהם דומים.

דומים? ליאונרדו דקפריו והדופלגנגר. צילום: מתוך טוויטר
דומים? ליאונרדו דקפריו והדופלגנגר. צילום: מתוך טוויטר


איפה הכל התחיל? לא לגמרי ברור. כנראה זה קרה לראשונה בפברואר 2010: מישהו או מישהם החליפו את התמונות שלהם בתמונות של מפורסמים, והשאר היסטוריה. חג נולד בפייסבוק. במשך שבוע שלם אנשים מחליפים את התמונות שלהם, וזו הזדמנות לצחוק ולהגיב על תמונות של אחרים אם הן תלושות מהמציאות או רק "קצת" מחמיאות לנו. 
 
יש לציין שאפליקציות שקובעות למי אתם דומים היו כאן עוד לפני, בתחילת 2009, והאתר הישראלי MyHeritage הציע כלי שכזה כבר ב־2006. אז השורשים של הרעיון הזה כנראה התחילו לפני 2010.

איך נראה כפיל? לא לגמרי כמו המקור. תראו למשל את לאונרדו דיקפריו, המועמד הטרי לאוסקר על משחקו בסרט "האיש שנולד מחדש", שמצא במהלך סוף השבוע את הדופלגנגר שלו, שוטר מרוסיה עם כמה קילוגרמים עודפים, אבל בעל דמיון מרשים בפנים לכוכב ההוליוודי.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הוכיח בעבר כי יש לו לפעמים חוש הומור, כשהחליף את תמונות הפרופיל שלו לתמונתו של מריאנו אידלמן בחיקוי שהוא עושה לנתניהו. עוד מהחילופים המצחיקים של השבוע: איש נאמני הר הבית, יהודה גליק הג'ינג'י, שינה את תמונת הפרופיל שלו לתמונתה של ח"כ סתיו שפיר, ג'ינג'ית אף היא; הזמרת נורית גלרון החליפה את התמונה שלה לתמונתו של סולן להקת מגהדת', דייב מוסתיין; הסטנדאפיסטית תום יער שינתה את תמונתה  לזו של ג'יי לנו ואילו מיכל צפיר הלכה על תמונת פרופיל של טל פרידמן.
מבזקים
גוגל השיגה התקדמות משמעותית בתחום האינטליגנציה המלאכותית. תוכנת מחשב שפיתח צוות החברה הצליח לנצח שחקן במשחק הלוח Go, הדורש חשיבה אסטרטגית ואינטואיציה. מחשבים הצליחו בעבר לגבור על בני אדם במשחקים כמו שח, שבץ־נא ועוד, אך עד היום לא הצליח מחשב לנצח במשחק Go שחקן מקצועי, ועוד בחמישה משחקים רצופים. הצוות המפתח שייך לחברת DeepMind, שנרכשה על ידי גוגל ב־2014. התוכנה מסוגלת לעבד 30 מיליון מהלכים של שחקנים מקצועיים.

"זה היה אחד הרגעים הכי מרגשים בקריירה שלי", תיאר את החוויה עורך מגזין "נייצ'ר", ד"ר טנגוי צ'וארד, שנכח בתצוגה. האתגר הבא של המערכת, המכונה AlphaGo, יהיה להתמודד מול אלוף העולם במשחק, לי סדול, בדרום קוריאה באמצע חודש מרץ.
יש לכם הרבה חברים בפייסבוק? זה לא באמת חשוב. מחקר חדש מלמד כי גם אם יש לכם הרבה חברים בתיאוריה, אתם מתבססים על ארבעה בלבד במצבי משבר רגשי. המחקר שנערך על ידי הפסיכולוג רובין דונבר מאוניברסיטת אוקספורד בדק 3,375 משתמשי פייסבוק, כשבממוצע היו בעלי 150 חברי פייסבוק. עוד התגלה במחקר כי אנו מתבססים על כ־14 חברי פייסבוק בלבד לסימפתיה במצבי משבר. המסקנה של החוקרים הייתה כי אף שפייסבוק מרחיבה לכאורה את רשת החברים שלנו, בפועל היא לא באמת מרחיבה את קבוצת החברים האמיתית שלנו. זאת משום שתחזוקה של חברויות אמיתיות דורשת תחזוקה וזמן רב. לדבריו, ללא קשר פנים אל פנים, על אף הנגישות הרבה שמציעות פייסבוק ורשתות נוספות, חברויות נוטות לדעוך, וקשר דיגיטלי אינו תחליף לכך.
גם אתם מרגישים שהטלפון שלכם צריך מטען מהר מדי? על פי הדיווחים, חברת אפל עובדת על טכנולוגיה חדשנית להטענת סוללות באופן אלחוטי. החברה הגישה חמש בקשות לפטנטים בתחום, והטכנולוגיה החדישה הזאת אמורה להיות זמינה כבר ב־2017. אפל מנסה למצוא פתרון בתחום ההטענה ללא כבלים מזה מספר שנים. ב־2010 הגישה החברה בקשה לפטנט למערכת טעינה אלחוטית באמצעות משטח מגנטי, דבר שקיים כבר היום ומוצע על ידי מספר חברות, ולפני כחודש הגישה בקשה לפטנט עבור כיסוי לטלפון שיכול להיטען על ידי גלי רדיו.
 
לפחות בינתיים, כל הטכנולוגיות שמטעינות טלפונים ללא כבל חשמל אינן יעילות במיוחד ודורשות זמן הטענה ארוך ומכשיר המונח במקום ללא שימוש.