המרגל חוזר הביתה? כמעט שלוש שנים לאחר שעורר סערה בינלאומית כאשר חשף את תוכנית המעקב של הסוכנות לביטחון לאומי בארה"ב ונמלט מהמדינה, אדוארד סנודן הפתיע שלשום (שבת) כשטען כי יהיה מוכן לחזור לארה"ב "בתנאי שיובטח לי משפט הוגן". בשיחה שניהל באמצעות תוכנת סקייפ עם קבוצת תומכים בניו המפשייר ממקום מסתורו ברוסיה, סיפר סנודן כי יהיה מוכן להיות מוסגר לארה"ב אם יקבל הבטחה מראשי הממשל בוושינגטון למשפט הוגן. "כבר הודעתי לממשל כי אסכים לחזור אם הם יערבו למשפט הוגן, שבו אוכל להגן באופן פומבי על מעשי, להסביר מדוע עשיתי את מה שעשיתי ולאפשר לחבר מושבעים לקבל החלטה", אמר סנודן.



בחודשים האחרונים רמז סנודן כמה פעמים כי יהיה מוכן שיסגירו אותו לארה"ב בתנאים מסוימים. באחד הראיונות שערך הוא אף טען כי יהיה מוכן לספוג עונש מאסר אם התביעה בארה"ב תסכים לחתום איתו על עסקת טיעון. גם שר המשפטים האמריקאי לשעבר, אריק הולדר, אמר באותו הקשר כי "עסקת טיעון עם סנודן היא אפשרות קיימת". למרות זאת, בראיון שהעניק סנודן לרשת BBC בחודש אוקטובר האחרון הוא טען כי הוא ועורכי דינו עדיין ממתינים לתשובה מהתביעה בארה"ב. יצוין כי העונש המרבי בארה"ב על סעיף ריגול, שבו מואשם סנודן, עומד על 30 שנות מאסר.



במהלך שיחת הסקייפ ביום שבת האחרון סיפר סנודן על תחושותיו, והוסיף: "כמה מחברי לסוכנות הביון המרכזית גילו אהדה לאמונות שלי בנוגע לחופש הפרט, ואילו אחרים טענו כי החוקה האמריקאית לא באמת חשובה".



כזכור, בחודש מאי 2013 נמלט סנודן להונג קונג, וחודש מאוחר יותר העביר לעיתונים "הגרדיאן" ו"הוושינגטון פוסט" מידע מסווג על תוכנית המעקב אחר אזרחים שניהלה סוכנות הביון המרכזית בארה"ב. לטענת סנודן, הוא "לא רצה לחיות בחברה שמבצעת מעשים כאלה, ובעולם שבו כל דבר שאני עושה או אומר נרשם".



רשויות החוק בארה"ב הוציאו נגדו צו מעצר בינלאומי בגין ריגול, ובתגובה נמלט סנודן לרוסיה, שם הסכימו השלטונות להעניק לו מקלט מדיני ולסרב לבקשות מצד ארה"ב להסגיר אותו.