בשבוע שעבר הלך לעולמו ריי טומלינסון, ממציא האימייל המודרני ומי שבחר בסימן ה-@ (שטרודל או כרוכית בעברית) לחיבור שם המשתמש עם כתובת המטרה. 

זו הזדמנות להיזכר בתחילת הדרך של הדואר האלקטרוני: בשנת 1971 שלח טומלינסון את הודעת הדואר האלקטרוני הראשונה בין שני מחשבים שישבו זה לצד זה. המסר נשלח בזמן הקמה של רשת שמנתה עשרה מחשבים, וכדי לדעת מאיזה מחשב בדיוק נשלחה ההודעה, השתמש טומלינסון בשם המחשב, בסימן @ ובשם המיקום שלו. והשאר, כמו שאומרים – היסטוריה. 

מאחר שבאותן שנים רק למספר מצומצם של אנשים היו מחשבים אישיים, השימוש באימיילים התרחב בהדרגה. ב־1973 הכניסה מערכת הביטחון האמריקאית את השימוש בדואר אלקטרוני ב-Darpa, רשת פנימית למחקר מתקדם. חמש שנים אחר כך יצר אריק שמידט, לימים מנכ"ל גוגל, את רשת האימיילים הפנימית של ברקלי, BerkNet. ב־1979 פיתח שיבה איידוראי בן ה־14 תוכנה שנקראת Email עבור האוניברסיטה לרפואה בניו ג'רזי, ועד היום זכויות היוצרים למונח הזה שייכות לבחור.


שירות המייל של מייקרוסופט יצא לדרך ב־1988, וחמש שנים אחר כך עלתה לאוויר הגרסה הראשונה של האאוטלוק ושירות האימייל של AOL, שהובילה להנגשת הכלי לציבור הרחב. ב־1996 הושק שירות הוטמייל של מיקרוסופט, שהציע שירות אימייל אונליין. שנה אחר כך הצטרפה גם יאהו לחגיגה. ב־2003 הנגישה בלקברי את האימייל למכשירים הסלולריים שלה, וכעבור שנה יצא שירות הג'ימייל של גוגל.

בודקים גם בנהיגה

הדואר האלקטרוני עבר שינוי במרוצת השנים. אם בעבר היינו מתקשרים עם חברים וקרובים באימייל, כיום משתמשים במסרונים או ברשתות חברתיות. בני נוער כלל לא משתמשים בשירות הזה, אבל כשיתחילו לעבוד לא תהיה להם ברירה - האימייל היא אומנם טכנולוגיה ישנה, אך עוד לא בת החלפה.

כ-205 מיליארד מיילים נשלחים מדי יום ברחבי העולם. סקר של חברת אדובי מצא כי האמריקאים עסוקים במיילים שלהם במשך 6.3 שעות ביממה, בשעות העבודה וגם ברגעי הפנאי. 87% בודקים מיילים הקשורים לעבודה בשעות שלאחר העבודה, ו־24% הצהירו כי הם בודקים מיילים תוך כדי נהיגה.

על פי מחקר של "ראדיקטי", שנערך בארצות הברית, האמריקאים בודקים את המייל 74 פעמים ביום ומגיבים לכל הודעה בטווח זמן של שש שניות. עוד נמצא שהם שולחים בממוצע 34 מיילים מדי יום, ומקבלים 88. מתוכם 12 עוברים את מערכת הסינון, אף שמדובר בספאם. המעקב התכוף גובה את המחיר: מחקר של אוניברסיטת לאובורו מצא כי אצל 92% מהעובדים נרשמה עלייה בלחץ הדם ובדופק בעת שקראו או כתבו מיילים.

ריי טומלינסון. ממציא האי-מייל והכרוכית (שטרודל). צילום: רויטרס
ריי טומלינסון. ממציא האי-מייל והכרוכית (שטרודל). צילום: רויטרס

מאחר שהמיילים נמצאים בשימוש בעיקר במקומות עבודה, ובאמצעותם אנחנו משתפים ומעבירים מידע וקבצים בין קבוצות אנשים, חברות רבות מנסות למלא את הצורך. אפילו וואטסאפ הבינה שזה האתגר שלה, ובעדכון האחרון שפרסמה הציעה למשתמשים שלה לשתף לא רק תמונות וסרטונים, אלא גם קבצי טקסט ו-PDF. 

מכיוון שהאימייל הוא כלי עבודה מרכזי בחיינו, הוא גם קרקע פורייה להונאה. ה־FBI העריך כי הונאות האימייל, שבהם עבריינים מתחזים למנהלים בכירים, הובילו בשנתיים האחרונות להפסדים בשווי שני מיליארד דולר. התחום מוגדר על ידי סוכנות הביון כ"פשע אימייל עסקי", עם יותר מ־12 אלף קורבנות בעולם. החוקרים האמריקאים חשפו כי במקרים מסוימים עובדים בחברות ביצעו העברות בנקאיות של סכומי עתק, שהגיעו ל־90 מיליון דולר, בעקבות הוראה כוזבת באימייל.

כ-400 מיליון התקפות סייבר התרחשו בשנה שעברה בארצות הברית, רבות מהן באמצעות "פישינג" באימיילים. השיטה עובדת באמצעות משלוח קבצים או לינקים שמצורפים להודעות מייל שנראות תמימות, אך מכילות תוכנות מזיקות. העבריינים מנצלים דפוסי התנהגות של משתמשים, למשל באמצעות משלוח הודעות מכתובת של אדם מוכר. בין %17 ל־%35 מניסיונות הפישינג מצליחים בסופו של דבר.

כך תשחררו את העומס בתיבת המייל:

סרוק וסדר. שיטה שבה עוברים על כותרות ההודעות, בלי להיכנס לתוכן ומטפלים רק בהודעות שנראות חשובות, בלי להסס להשתמש בכפתור ה"מחק". 
הגדרת מכותב. ככל שאדם עולה בדרגת הניהול, הוא זוכה להיות מכותב למיילים רבים יותר. יש להגדיר בתוך הארגון לאילו מיילים צריך לכתב את הנמענים.
מעבר למערכות תקשורת פנים-ארגוניות, שאותן מציעות חברות כמו Slack. המידע הרלוונטי כבר נמצא שם ולא דורש תכתובת מייל.
הסרת הרישום שלכם מרשימות תפוצה וניוזלטרים. את השירות מציעות חברות כמו Unroll.me ואחרות.
סנכרון ושילוב בין האימייל ללוח השנה ולמשימות. פעמים רבות האימייל מציג משימה שלא ביצענו, ואפשר להעביר אותה בקלות ללוח השנה או לרשימת המשימות.
שיטת תיוק מוצלחת. רק צריך לזכור מה מסמלת כל תיקייה, וזו כבר משימה בפני עצמה.

מבזקים


נסיעת אימים 
 
עוד שערורייה מבית שירות הנסיעות אובר. בסיאטל נעצר נהג של אובר וליפט, החשוד כי אנס נוסעת בת 22, שאותה אסף ממסיבה. על פי החשד, הוא אסף במכוניתו את הצעירה, שהייתה במצב שכרות, לקח אותה למלון, ושם ככל הנראה ביצע את המעשה. הצעירה לא הייתה מודעת למצבה ורק למחרת בבוקר גילתה שהתעוררה לצד גבר זר. אז הגיעה גם המשטרה. הנהג טען בפני השוטרים כי קיים יחסי מין עם מספר נוסעות שאסף, אשר לא יכלו לשלם על הנסיעה. "זה משהו כמו 40-50 דולר", אמר לחוקריו. "אם הן לא רוצות לשלם, הן פשוט יעשו איתך סקס במקום".
 

למי קראת טמגוצ'י?

 
ענקית המשחקים נינטנדו מגיעה סוף-סוף גם למובייל. ב-17 במרץ תשחרר החברה את האפליקציה הראשונה שלה בשם Miitomo. מדובר במשחק שהוא מעין שילוב של טמגוצ'י וסימס. המשתמש ייצור לעצמו אוואטר באמצעות המצלמה של הטלפון ויערוך את המראה שלו. בנוסף, הוא יכול לנהל אינטראקציות עם דמויות אחרות ברשת. איך החברה מתכוונת להרוויח כסף? את הבגדים והתוספות לאוואטר יהיה ניתן לרכוש בכסף או במשימות שונות שמתבצעות במשחק. לא בטוח שזה עומד להיות הסופר מריו או הפוקימון הבא.
 

רואים רחוק

 

חברת אוקולוס, השייכת לפייסבוק ומייצרת משקפי תלת ממד, השיקה שירות חברתי חדש למשתמשים, הכולל שני משחקים: Herobound: Gladiators ו־Social Trivia. בגלדיאטורים יתחלקו המשתתפים לשתי קבוצות - שדים וגובלינים - וייאבקו בזירה קבוצה מול קבוצה או כיחידים. בנוסף יוכלו המשתמשים לייצר ולעצב חדרים שבהם יוכלו לבלות עם חבריהם, לצפות בתוכן ועוד. משתמשי המשקפיים יוכלו גם לגלוש בפייסבוק בממשק מלא ולצפות בסרטים של פייסבוק 360. המשקפיים של אוקולוס טרם הגיעו ללקוחות, אך החברה מנסה לייצר כמות תוכן שתהפוך את רכישתם לכדאית כבר בשלב מוקדם זה. זאת מאחר שלמרות הפרסומים הרבים בנושא וההשקעה של ענקיות הטכנולוגיה, תחום המציאות המדומה עוד לא מצליח לסחוף אחריו את הציבור.
 

אין סוף משימות

 

גרסת המפתחים של אנדרואיד N, הגרסה הבאה של מערכת ההפעלה למכשירי אנדרואיד, שוחררה בשבוע שעבר, והיא כוללת מאפיינים רבים ומעניינים. הבולט מכולם הוא האפשרות לנהל על המסך שתי משימות במקביל, פונקציה שאנחנו מכירים מהמחשב, אבל עד היום לא התאפשר לנו לחוות אותה במובייל.

תחשבו על מצב שבו אתם צופים בסרטון ביוטיוב, אבל גם מבצעים מהלך במשחק פוקר או מתכתבים בפייסבוק ובמקביל בודקים מייל. המכשיר מאפשר חלוקה של המסך בטווח של 50־50 ועד 70־30, כלומר שליש מסך. זה לא הרבה במסכים של 4־5 אינץ' - פשוט יותר בטאבלטים. בנוסף, תתאפשר פונקציה של תמונה בתוך תמונה, כמו במסך הקטן באפליקציה של יוטיוב. 

שינויים נרשמו גם בתפריט ההגדרות. במקום שתצטרכו להיכנס לכל הגדרה כדי לשנות את המאפיינים, בתפריט הראשי יופיעו הפונקציות המרכזיות לצד הקטגוריה. למשל, במקום להיכנס לתפריט ה־WIFI כדי לראות לאיזו רשת אתם מחוברים, תוכלו לראות זאת בתפריט הראשי. Doze Mode, שהיה חידוש נחמד בגרסת מרשמלו, חוזר בגרסה משופרת. כעת, כשהטלפון שלכם יהיה מונח על השולחן או בכיס, המכשיר ידע לצמצם שימוש במשאבים, ולמנוע שימוש ברשתות וב־GPS השואב אנרגיה מהסוללה.


במסך הנגלל של הנוטיפיקציות תקבלו פונקציה חדשה המאפשרת להגיע להודעות בחלון הזה. כמו בחלון הקופץ של וואטסאפ, למשל, וללא צורך להיכנס לאפליקציה עצמה.

לחיצה כפולה על כפתור החלונות תעביר אתכם אוטומטית לאפליקציה הקודמת, בלי לבחור. נראה שהגרסה החדשה של אנדרואיד כולה מוכוונת למולטי־טסקינג. ולצד כל זה יש פונקציות שהן קצת פחות מלהיבות, למשל האפשרות לשנות את גודל המסך, אופטימיזציה של טעינת אפליקציות ואפשרות ליצור קשר עם מספרי חירום ממסך הנעילה. פונקציה עם הרבה מעריצים, שהוסרה בגרסה הקודמת, היא Dark Mode. למעשה מדובר ב־Theme של מסך שחור־אפור, שיכול להתחיל לפעול באופן אוטומטי בשעות הערב, אם רק תגדירו זאת.

בשלב זה הגרסה זמינה רק למכשירי נקסוס 6P, 5X ו־9 ולטאבלט Pixel C. הגרסה החדשה, 7.0, תשוחרר לציבור הרחב כנראה במהלך חודש יוני. עד אז כדאי להתאמן על יכולת ריבוי המשימות שלכם.