נזיר חדש הצטרף למסדר הנזירים במקדש בודהיסטי שבפאתי בייג'ינג. הוא נע סביב המקדש על גלגלים, מזמר מנטרות בודהיסטיות, ומדבר עם כל מי שמוכן לשוחח איתו. המבקרים צריכים להתכופף כדי לדבר איתו כי גובהו קצת למעלה מחצי מטר, והוא עשוי מתכת ופלסטיק.



שמו של הנזיר הרובוטי הוא קסיאנר והוא נראה כמו קריקטורה של נזיר טירון – לבוש בגלימה צהובה עם ראש מגולח ומחזיק מסך מגע צמוד לבית החזה שלו. קסיאנר יכול לנהל שיחה באמצעות מענה על 20 שאלות פשוטות על בודהיזם בחיי היומיום שמופיעות על המסך שלו, והוא יכול גם לבצע שבע תנועות על הגלגלים שלו. קסיאנפ'אן (Xianfan), המאסטר והיוצר של הרובוט אומר שהרובוט משמש ככלי היעיל ביותר להפצת חוכמת הבודהיזם בסין, זאת על דרך שילוב בין מדע ובודהיזם.







הנזיר הרובוטי קסיאנר. צילום: רויטרס
הנזיר הרובוטי קסיאנר. צילום: רויטרס



הרובוט הקטן פותח בפרויקט משותף של חברת טכנולוגיה ומומחי בינה מלאכותיות מכמה מהאוניברסיטאות המובילות בסין, ונחשף לראשונה לציבור באוקטובר. אבל קסיאנר אינו בהכרח הפרפר החברתי כפי שרבים סוברים. הוא סייר בכמה ירידי רובוטיקה וחדשנות ברחבי סין, ולמעשה ההופעות הפומביות שלו במקדש מתרחשות לעתים נדירות. את רוב ימיו מבלה הרובוט הקטן ב-"מדיטציה" על מדף במשרד, זאת למרות העניין העצום שעורר במדיה החברתית. קסיאנר נוצר בהשראת יצירת הקריקטורה של יוצרו, Xianfan מ-2013 הנושא את אותו השם. המקדש הפיק סרטי אנימציה, קריקטורות, אנתולוגיות קומיקס שפורסמו, ועוד כלים נוספים עם הקריקטורה של הנזיר. המקדש נמצא כעת בעיצומו של פיתוח מודל חדש של הרובוט ויהיה בעל מגוון רחב יותר של פונקציות.