ראשי התעשיות הביטחוניות, ובראשן התעשייה האווירית וחברת "חלל תקשורת", נפגשו היום (ראשון) עם שר המדע והחלל, ח"כ אופיר אקוניס (הליכוד), כדי להניע מהלך לקידום ותעדוף ייצור מחדש של לוויין תקשורת, לאחר שביום חמישי הלוויין "עמוס 6" התפוצץ על כן השיגור, יומיים בלבד לפני שהיה אמור להמריא לחלל במוצאי שבת מפלורידה.



מהחקירה הראשונית עולה כי הפיצוץ אירע כמה דקות בודדות לאחר שהחלה סדרת בדיקות והכנות לתדלוק הראשוני של מיכלי החמצן שבטיל שנשא את הלוויין. המומחים מעריכים כי בשלב הזה נוצרה דליפת דלק, שהובערה על ידי ניצוץ שנוצר במקום. צוות המומחים, שכולל גם נציגים של חיל האוויר האמריקאי וחברת SpaceX, ימשיך בימים הקרובים בחקירה. 





ראשי התעשיות אמרו לשר כי ייצור של לוויין נוסף יימשך שנתיים, אולם יש לקדם את הנושא בממשלת ישראל לאחר שבשנים האחרונות הנושא ירד מסדר היום הלאומי למרות החשיבות של תעשיית לווייני התקשורת. במסיבת העיתונאים שקיים עם ראשי התעשיות, הבטיח אקוניס לקדם את הנושא. "כולנו צפינו בצער בסרטונים המתעדים את פיצוץ הטיל המשגר שעליו מורכב הלוויין 'עמוס 6'", אמר. לדבריו, "אנחנו חייבים לחשוב על החלל במונחים אסטרטגים אזרחים וצבאיים וכמנוע צמיחה של המשק הישראלי. אבדן הלוויין מדגיש את הצורך לפיתוח תוכנית מואצת בתחום החלל האזרחי. ביקשתי לזמן את ראשי התעשייה כדי לשמוע איך הם רואים את המצב ולשמוע הצעות ראשוניות איך מתקדמים הלאה".



עוד אמר שר המדע, כי המטרה העיקרית היא גיבוש תוכניות חלל בסיועה של מדינת ישראל, כדי לשמור על היתרונות הטכנולוגיים האדירים שיש לתעשיות החלל הישראליות. "תעשיית החלל הישראלי היא מפוארת ותישאר מפוארת. אנחנו נדאג לחזק את מעמדה", סיכם אקוניס.



"נדאג לחזק את מעמדה של תעשיית החלל הישראלית", אקוניס. צילום: פלאש 90
"נדאג לחזק את מעמדה של תעשיית החלל הישראלית", אקוניס. צילום: פלאש 90



גם מנכ"ל התעשייה האווירית, יוסי וייס קיים תדרוך עיתונאים, וסיפר כי בעקבות פיצוץ המשגר מתוצרת חברת השיגור ספייס X ואבדן הלוויין "עמוס 6", נדרשת התעשייה האווירית להשיב לחברת חלל תקשורת בע"מ תקבולים שהתקבלו בגין הלוויין בסך של כ-173 מיליון דולר וכן לשאת בהוצאות קשורות נוספות.



יצויין כי התעשייה האווירית מחזיקה בפוליסת ביטוח המכסה את כל הסיכונים ללוויין במשלוח ובאתר השיגור. להערכת החברה, בהתאם לתנאי הפוליסה, היא זכאית לשיפוי ביטוחי מלא והיא פועלת מול הגורמים המבטחים לקבלת השיפוי הביטוחי, דבר שימזער את התוצאה הטראגית לפחות מבחינה כלכלית.



וייס הבהיר כי ביכולתה של החברה להרכיב לוויין חלופי בתוך שנתיים מהיום וזאת במקביל לפיתוח והרכבת לוויין מתקדם יותר "עמוס 7". וייס סיפר, כי "אנחנו עצרנו את הפרויקט בשנת 2015 כך שיש לנו כיום את התשתית, התכניות ואת הציוד ברמה הבסיסית שמאפשרים לנו לבנות לוויין חדש ולא מהשלב ההתחלתי שלו.



המנכ"ל סיפר כי תחילה, עם הגעת הדיווחים לא האמין שהלוויין התפוצץ באתר השיגור: "התייחסתי לדיווחים הראשוניים בזלזול, אבל כשהבנתי את גודל האירוע עזבתי הכל. זה אירוע חריג מאוד בתעשיית החלל. מדובר באירוע מאוד טראומטי ואין מילים אחרות לתאר את זה".