בישראל חיים כיום יותר מ־600 אלף כבדי שמיעה, אולם פחות מ־25% מהם משתמשים במכשיר שמיעה, בין היתר בשל העלויות הכלכליות, אבל גם בגלל החשש מהתדמית שתיווצר למשתמש כאדם בעל מוגבלות. הבעיה מחריפה כאשר נאלצים כבדי השמיעה, בעידן הטלפון החכם, למצוא דרך לתקשר באמצעות המכשיר הנייד, כשאין דרך לקרוא שפתיים בשיחות וידיאו.



ביום ראשון הקרוב תושק במכון ויצמן ברחובות Listenapp - אפליקציית מובייל חדשה וראשונה מסוגה בעולם, לטיוב ולהתאמת שמע, המציעה פתרון נוח, מיידי וסמוי מן העין לאנשים כבדי שמיעה ומתחרשים. היישומון המהפכני מציע בשלב ראשון בדיקת שמע ולאחר מכן בונה אלגוריתם שמתאים את השמע במיוחד למשתמש. 



יזם האפליקציה הוא תומר שור (22), בוגר מאיץ היזמות A3I שמפעיל ארגון PresenTense בשיתוף עם בית איזי שפירא. אביו של תומר, ירון, הוא כבד שמיעה בעצמו שנפגע בעת שירותו הצבאי בנח"ל. ירון שור היה הנסיין הראשון של המיזם לאחר שתומר השמיע לו מוזיקה באמצעות הפיתוח שלו, ולראשונה בחייו הצליח האב לשמוע שירים בצורה אופטימלית. Listenapp, שתעלה כבר בשבועות הקרובים לחנות גוגל פליי ומאוחר יותר גם לאפ־סטור איננה מצריכה כל התקנת רכיב באפרכסת האוזן, ומתממשקת עם כל פונקציות השמע הקיימות כיום בסמארטפון של המשתמש, כולל שיחות שמע, יו־טיוב וערוצי מוזיקה נוספים, הודעות קוליות בוואטסאפ וסרטונים בפייסבוק. 



"הכל התחיל כשאני ואבא שלי רצינו ללכת יחד להצגה בתל אביב", סיפר תומר ל"מעריב־השבוע". "אבי סובל מתופעה שנקראת טנטון (צליל חזק וטורדני) וירידה בשמיעה שמחמירה עם השנים מאז השירות הצבאי. הוא לא זכאי עדיין ממשרד הביטחון למכשיר שמיעה ולכן חיפשנו תיאטרון מונגש לכבדי שמיעה. לא הצלחנו למצוא מקום כזה ואבא נאלץ להישאר בבית". בעקבות המקרה, תומר החליט לנסות למצוא פתרון לאביו, לפחות בכל הנוגע ליכולת לשאוב הנאה מהמכשיר החכם. "את חברות הטכנולוגיה מעניין הרווח העסקי יותר מהמודעות החברתית, ולכן פיתחנו את האפליקציה כדי להוכיח את הרווחיות ובשלב הבא בהחלט נציע את הטמעת השירות בטלפונים עצמם לענקיות הטכנולוגיה הסלולרית כמו אפל וסמסונג", הוסיף תומר.



לקראת ההשקה מעורר היישום עניין רב מכיוונן של חברות המשווקות מכשירי שמיעה. בקרוב צפוי תומר לחתום על הסכם עם אחד משלושת מכוני השמיעה הכי גדולים בישראל מתוך כוונה לקבל תמיכה וייעוץ רפואי מקצועי על מנת לשפר את היישומון.