אז איך עברה שנת 2016 מהבחינה הטכנולוגית? אמנם לא אחת שתיזכר לעולמים כפורצת דרך, אבל אין ספק שהיא תרמה את שלה, בכל הקשור להתפתחות המטורפת שהעולם עובר, ולעיתים אף ניסתה לחצות יבשות על מנת לעזור גם לכאלה שעדיין לא גילו אותה ביבשות רחוקות. סיפורים גדולים לצד כאלה ישראלים וקטנים - בואו ניזכר רגע לפני 2017. 



שנת 2016 התחילה עם הבשורה על הגעת נטפליקס, ענקית הצפייה הישירה האמריקאית לארץ. מיום הקמתה, בסוף שנות ה-90, ועד שנת 2011 החברה פעלה רק בתוך תחומי ארצות הברית ובתחילת חודש ינואר, נטפליקס הרחיבה את פעילותה ל-130 מדינות נוספות ברחבי העולם. בתחילה, התפריט כלל הגדרות באנגלית ובערבית בלבד, אך כעבור כחצי שנה החלו בהדרגה בהוספת העברית לתפריטים והעלאת כתוביות ותכנים בעברית.



עוד פורסם כי תושבי הודו סירבו להצעתו הנדיבה של מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, להעניק להם אינטרנט בחינם. החבילה שצוקרברג תכנן להעניק לתושבי הודו העניים אשר אין להם גישה לרשת, היא גישה לאינטרנט בסיסי בלבד - בין היתר לפייסבוק ולויקיפדיה - בחינם.



מארק צוקרברג. צילום: רויטרס



הרשת החברתית הכניסה השנה מספר אופציות שחדשות, בהם "בוט", מעיין תוכנה שיודעת לענות על שאלות, ששולבה באפליקציית ההודעות של פייסבוק - Massanger. עוד שינוי שעשו בפייסבוק השנה הוא הכנסה של אפשרות לשדר שידורים חיים לגולשי העמוד. האפשרות הזו היתה זמינה בהתחלה רק למנהלי דפים, אך בהדרגה התפתחה והפכה זמינה לעולם.



רק לפני כחצי שנה סרטון שהועבר בשידור חי עורר סערה בארצות הברית, כאשר בעיר מיניאפוליס שבמינסוטה שוטר ירה בצעיר שחור בזמן שהתכופף להוציא מתא הכפפות את רישיון הנהיגה שלוכדי להציג לשוטרים. בסרטון, שבת זוגו, העבירה בשידור חי נראים השוטרים מבקשים מבן זוגה לעצור בצד הדרך ולהציג רישיון נהיגה. כשהוא התכופף להוציא את הרישיון השוטר ירה בו.



דגמים חדשים ומהפכניים של מכשירים סלולריים



בסוף חודש פברואר התקיימה תערוכת הסלולר השנתית בברצלונה - MWC. יצרניות הסלולר הגדולות ניצלו את הבמה כדי להשיק דגמים חדשים. שני האירועים הבולטים ביותר היו ההשקות של מכשירי הדגל של שתיים מיצרניות הטלפונים הניידים הגדולות - LG וסמסונג.



חברת LG השיקה באירוע טלפון נייד חדש עם מסך בגודל 5.3 אינץ' ומצלמה שיכולה לצלם ב-360 מעלות. מייסד פייסבוק הגיע לאירוע בכדי לדבר על המצלמה. למחרת, סמסונג השיקה באירוע שעון חכם מדגם חדש ושני מכשירים סלולריים חדשים - גלאקסי 7 עם מסך בגודל 5.1 אינץ', וגלאקסי 7 edge עם מסך קעור בגודל 5.3 אינץ'.



עם בוא האביב הגיעה השקה נוספת של חברת אפל. הושקו 5 דגמי טלפון נייד חדשים, ביניהם אייפון 6, דגמים חדשים של אייפד שייקראו אייפד פרו, מקבוק, רצועה חדשה לשעון החכם. העדכון שנחשב למעניין ביותר היה עדכון למערכת ההפעלה אשר במסגרתו סירי, העוזרת האלקטרונית, עברה ״גיור״ ולמדה עברית.



בתחילת חודש ספטמבר, אפל קיימה אירוע השקה נוסף ובו הכריזה על צמד מכשירי אייפון חדש - אייפון 7 ואייפון 7 פלוס. החידוש המהפכני ביותר במכשירים האלה הוא העובדה שהם הדגם הראשון שהושק אי פעם בלי היציאה המסורתית לאוזניות. בנוסף, לדברי אפל המכשיר עמיד בפני מים ואבק, ויוכל לשרוד במים בעומק של עד מטר אחד, למשך 30 דקות לכל היותר. בכך, אפל יישרה קו עם סמסונג וסוני שמכשירי הדגל שלהן אטומים בפני מים ואבק.



בנוסף, הושקו באירוע אוזניות EarPods אלחוטיות המתחברות למכשיר בעזרת Bluetooth, דגם חדש של השעון החכם ואפליקציה בלעדית למכשירי iOS של המשחק הנוסטלגי - סופר מריו. כשבוע לאחר האירוע, הושקה מערכת ההפעלה iOS10 שהוגדרה על ידי טים קוק, מנכ"ל החברה כ"שדרוג הגדול ביותר שנעשה למערכת ההפעלה".



אייר פורדס. צילום: בק דיפנבך, רויטרס



בספטמבר הלווין הישראלי - עמוס 6, התפוצץ ונהרס כליל יומיים לפני שיגורו הצפוי לחלל. הוא נועד להחליף את קודמו, עמוס 5, שהקשר עימו אבד בשנה שעברה. לאחר הפיצוץ, מניית ״חלל תקשורת״, מפתחת הלווין צנחה בבורסה.



בקיץ חברת סמסונג השיקה מכשיר נוסף בסדרת הפאבלטים שלה - ה-Note. כחודש לאחר השקתו, החלו לצוץ ברחבי העולם דיווחים של משתמשים על כך שהמכשיר פשוט התפוצץ והתלקח. למרות שהרשתות החברתיות התמלאו במהרה בתמונות של מכשירים שרופים, סמסונג הכחישה בהתחלה כי מדובר בתקלה במכשיר עצמו וטענו כי הפיצוץ נגרם כתוצאה משימוש בכבל הטענה לא מקורי. החברה אף הגדילה לעשות והחתימה את המתלוננים הראשונים על חוזה השתקה - שהעניק להם פיצוי כספי נדיב, בתנאי שלא ידברו עם עיתונאים.



לאחר זמן מה, החברה הודתה כי ישנה תקלה באחת מסדרות הייצור של המכשיר והכריזה על ״ריקול״ - איסוף מרוכז של כל המכשירים מאותה סדרה תקווה שהיתה בסכנת התפוצצות. הם שלחו ללקוחות קופסאות חסינות אש בשביל שיוכלו להעביר להם את המכשיר בדואר. למרות הטענות של החברה כי המכשירים החדשים יותר בסדר ולא יתפוצצו - רשות התעופה האמריקאית ובעקבותיה במדינות רבות החליטו כי ייאסר על נוסעים להעלות לטיסה מכשיר מהדגם הזה. בתחילת החודש דווח במגזין פורבס כי סמסונג, שהחליטה בינתיים להפסיק לחלוטין את ייצור המכשיר, ידעה כי המבנה של המכשיר לקוי אך החליטה לייצרו בכל זאת.



מכשיר סמסונג גלאקסי נוט 7 שרוף. צילום מסך



ככל הנראה זהו אינו הדגם הבעייתי היחיד מבית היוצר של סמסונג. מוקדם יותר השבוע פורסם ב"ידיעות באחרונות" כי מכשיר מסוג גלאקסי s7 edge התפוצץ כשהיה בטעינה וגרם לכוויה חמור.



השנה הבאה צפוייה להיות מעניינת בתחום הטכנולוגיה - החל מהתפתחות של גדג'טים לבישים נוספים, כמו בגדים חכמים, ועד טלפונים חדשים שצפויים לצאת במהלך השנה הבאה. על פי ההערכות השונות, אפל צפויה להשיק בקרוב אייפון 8, וסמסונג צפויה להשיג מכשיר גלאקסי 8 ומכשיר גלאקסי נוט 8, לאחר כשלון קודמו בסדרה.