אחרי החתונה, מייק ואן האוורד החליטו להגשים חלום ישן, ובמקום להשתמש בכספי המתנות כדי לרכוש רכב, או כמקדמה לרכישת בית, בניו יורק שבה התגוררו - הם החליטו לעזוב את מקומות עבודתם ולתכנן טיול מסביב לעולם בן 500 ימים. מאז עברו כבר קרוב לחמש שנים מלאות חוויות, אשר במהלכן ביקרו בשבע יבשות ולמעלה מ-50 מדינות. בשבוע שעבר הם הגיע בפעם הראשונה לישראל, במסגרת כנס TBEX שנערך בירושלים.



אן הסבירה כי כשהיא ומייק העלו את הרעיון הם קיבלו תמיכה רבה מהסביבה. "אנשים לא חשבו שאנחנו משוגעים או משהו כזה", אמרה, "הם תמכו בנו כי ידעו שזה החלום שלנו. אמרו שהם גאים בנו כי לעזוב את העבודה והחברים הקרובים זה סיכון - אבל הם הבינו שעצם הטיול שווה את זה". מייק הוסיף: "כשסיפרנו לאנשים על הטיול, לא אמרנו להם כמה זמן הוא יימשך, פשוט טיילו ועם הזמן פשוט אמרו לנו 'תמשיכו לטייל, צאו ותראו את העולם'".



הזוג פתחו בלוג בשם honey trek אשר בו, וברשתות החברתיות השונות, הם מתעדים את הביקורים במדינות השונות. "חשבנו על זה והגענו למסקנה שיש המון דברים שהיינו רוצים להספיק בחיים שלנו, והמון חוויות מדהימות. הדבר ההגיוני ביותר הוא לחכות לגיל הפנסיה ואז לטייל, אבל זה סיכון גדול מידי, כי מי אמר שנגיע באמת לגיל הזה", תהתה אן, "רצינו לעשות את זה כשאנחנו צעירים ובריאים, כדי שנצבור חוויות וזכרונות משותפים שישארו לנו לכל החיים וזו הזדמנות מעולה".



מבין כל המדינות שביקרתם בהן, איזו אתם זוכרים במיוחד?


אן: "קשה לי לענות על זה כי ביקרנו בכל כך הרבה מדינות. טיילנו בפטגוניה שבאמריקה הדרומית והיה נוף מדהים! היינו גם באנטארקטיקה וזה היה אחד המקומות המרגשים בעולם, כי אנשים בדרך כלל לא מגיעים לשם".


מייק: "המסע לשם היה קשה. הפלגנו במשך יומיים בים סוער מאוד עם גלים גבוהים. למזלנו לא סבלנו ממחלת ים, כמו רבים מהאנשים שהיו איתנו בהפלגה".



"העולם לא מפחיד כמו שמראים בתקשורת"


אן סיפרה כי לא נתקלו בבעיות במהלך חמש השנים שבהן הם מטיילים ברחבי העולם. "אנחנו פשוט מנסים להשתמש ב'חוכמת הרחוב' - לא הולכים בשעות מאוחרות בלילה, ומנסים להכיר את האזור לפני שמגיעים אליו", אמרה, "בחדשות מראים רק את הדברים הנוראיים שקורים בעולם, ואנחנו רואים בעיניים שלנו שיש גם דברים טובים".



פחדתם?


מייק: "אין לנו כוחות מיוחדים, אנחנו בסך הכל עושים את מה שחלמנו לעשות".


אן: "אחרי שישנים על עצים באמזונס, מפלסים את הדרך עם מצ'טה ועובדים מעל נהר עם דגי פיראנה כלום כבר לא מפחיד".



איך הצלחתם להסתדר במדינות שבהן לא מדברים אנגלית?


אן: "אנחנו מדברים ספרדית וזה עזר לנו במקומות מסוימים. במקומות כמו פרו שמדברים בהם המון שפות אפשר לתקשר גם בלי להבין את השפה. מתחילים בחיוך ומנסים להיות נחמדים לאנשים מסביבנו - מדהים מה חיוך יכול לעשות".


מייק: "אחרי ההגעה למקום, אנחנו מנסים ללמוד כמה מילים באותה שפה, המועדפת עלינו היא המילה 'טעים'. כשאוכלים כל הזמן בחוץ צריך להגיד שהאוכל טעים לך וזו דרך קלה לתקשר עם המקומיים - כשמחמיאים לשף עם חיוך".


אן: "זה פותח המון דלתות, זו מילה בסיסית לפי דעתנו".



ירושלים. "מקום שקט, מסורתי ודינמי". צילום: דניאל דרייפוס, פלאש 90
ירושלים. "מקום שקט, מסורתי ודינמי". צילום: דניאל דרייפוס, פלאש 90



אן הסבירה כי כשהם מגיעים למדינה מסוימת, הם אוכלים במסעדות קטנות אוכל מקומי ובסיסי. "אנחנו מנסים את האוכל המקומי, וזה גם יותר זחול מללכת למסעדה גדולה", שיתפה, "אני ומייק צמחונים וישראל היא אחת המדינות הטובות ביותר לצמחונים".



מייק סיפר על אחד המאכלים המיוחדים ביותר שהם אכלו במהלך הטיול. "אנחנו מקפידים לטעום מהאוכל המקומי, וכשהיינו בנורווגיה מישהו הזמין אותנו לחווה שלו והציע לנו לאכול מוח של כבשה", אמר, "ניסינו את זה וכמובן שהוא הביא לנו שתייה לשטוף את זה אחר כך".



איך אפשר לממן טיול כל כך ארוך?


אן: זה פחות יקר ממה שזה נשמע, צריך להתחיל בלחסוך כסף לפני היציאה לטיול, כדי שיהיה אפשר לטייל בלי לדאוג שייגמר הכסף. כשמגיעים למדינה, אז אוכלים במקומות קטנים ונוסעים רק בתחבורה ציבורית ישנו על ספות בבתים של מקומיים שאירחו אותנו, ושמרנו על הבתים שלהם כשהם היו בחו"ל.


מייק: עלות המחייה שלנו היא בסביבות ה-40 שקלים ביום, וחיינו ככה במדינות רבות.



רבתם?


אן: "זה אף פעם לא קל, אנחנו רבים אבל למדנו להתגבר על זה. כשנמצאים במקום כל כך מדהים מקבלים פרופורציה וממשיכים האלה. אנחנו במצב כזה שיש לנו רק אחד את השנייה. אנחנו צוות טוב ועוברים את החוויות ביחד, ומבינים אחד את השנייה בלי מילים".



זה הביקור הראשון של מייק ואן במזרח התיכון בכלל, ובישראל בפרט. בין היתר, הם ביקרו בתל אביב, עכו, ירושלים, חיפה, אילת וים המלח. "החברים שלנו אמרו לנו שזו מדינה מדהימה, צריך להעריך את ההיסטוריה והתרבות של המדינה", סיפרה אן, "אנשים אומרים שמסוכן לטייל, אבל בעצם באותה מידה אפשר להידרס על ידי רכב כשיוצאים מהבית". מייק הוסיף: "לא צריך להגיע למצב שהפחד מונע ממך לעשות דברים".



מה אתם חושבים על הישראלים?


מייק: "מעריכים מאוד את הישראלי על כך שטיול זה חלק חשוב מאוד מהחיים שלכם, ואתם טסים לראות עולם. במהלך הטיול פגשנו המון ישראל שהמליצו לנו לבוא לפה".



"הביקור בירושלים היה מאוד מרתק, בהתחלה חשבתי שהעיר תהיה מאוד קיצונית מבחינה דתית, ושמחה שטעיתי בהערכה שלי", שיתפה אן, "עיר מעורבת נוצרים מוסלמים ויהודים, מקום שקט ומסורתי וחי ודינמי".



תחזרו לבקר בארץ?


אן: "כן. יש פה עוד המון מקומות שלא הספקנו לראות והמון מידע לעכל מבחינת ההיסטוריה של המדינה. מאמינה שנחזור לפה במסגרת של קבוצות בנושאים שונים".



מה תעשו ביום שאחרי הטיול?


מייק: "זה לא טיול, אלה החיים שלנו עכשיו. הבית נמצא איפה שהלב שלך נמצא, ובינתיים נמשיך לטייל. לא נהיה זוג ממוצע כי יש המון דרכים לחיות את החיים - לא צריך רק להתחתן, לקנות בית, ללדת ילדים ולמות".


אן: "יש כל כך הרבה מקומות שהיתי רוצה לבקר בהם, אי אפשר לכבות את ה'ג'וק' הזה של הטיולים".