בסקר שפורסם השבוע על ידי חברת הייעוץ Coface BDi נבחרה חברת גוגל למקום העבודה הנחשק ביותר. לא צריך להכיר את עולם ההייטק מקרוב מדי כדי לדעת שגוגל היא מקום עבודה נחשק בעיני רבים, כולל אנשי הייטק המצטופפים במחצית העליונה של העשירון העליון בשכר בענף. אני מכיר אנשים שעזבו משרות נוצצות בחברות הייטק גדולות ומכובדות לטובת תפקידים דומים בגוגל, ואינם מתגעגעים לשום דבר.



ניסיון לקבל מגוגל עצמה מידע מסודר על תנאי העבודה בחברה אינו מעורר רצון לשיתוף פעולה. למה לחזור ולפרסם את מה שיודע כל מהנדס תוכנה, מעמק הסיליקון בארצות הברית עד בנגלור שבהודו: אם הגעת לגוגל, אתה יכול להפסיק לחפש.



כמו כל חברה אמריקאית מסוגה, מעדיפה גוגל לפרסם בציבור רק הודעות המפארות את מאות המוצרים והשירותים שהיא מציעה ללקוחותיה המגוונים. אבל מי שרוצה להבין את חברת הענק המסובכת והמגוונת הזו, לא יוכל לעשות זאת בלי להבין כיצד היא מגייסת ומעסיקה את עובדיה. מפני שכאשר יועצים ארגוניים מדברים על "הקוד הגנטי" של חברות, הם מתכוונים בעיקר למערכת היחסים שלהן עם עובדיהן. מערכת היחסים הזו קובעת במידה רבה את יכולתן של החברות להתחרות, להתמודד עם משברים ולשרוד לאורך שנים.



שכר התחלתי של 20-25 אלף שקל


חברות ענק בינלאומיות מאמצות בדרך כלל מערכות יחסים אמריקאיות, המתאפיינות בבקרה הדוקה על עובדים, בירוקרטיה נוקשה, מדידת ביצועים מדוקדקת, שכר גבוה יחסית למקובל בישראל ומערכת תגמול ועונש חסרת רחמים. גוגל שונה ממרבית החברות שאנחנו מכירים, ובוודאי שאינה דומה לחברת החשמל הישראלית, שאיבדה את הבכורה בתחרות המעסיק המועדף לטובת גוגל. שיחות עם עובדי החברה חושפות טפח מהסודות, ומגלות כיצד הפכה מסטארט־אפ לחברת ענק הממשיכה לייצר רעיונות וטכנולוגיות, עד שלעתים נדמה שהיא סובלת מהפרעת קשב מתמשכת.



עזבו את מבחני היצירתיות המפורסמים של גוגל. אתרי ההייטק מלאים בשאלות מוזרות שעל חלקן אין תשובה הגיונית נכונה, וכל מטרתן היא לבחון את היצירתיות של המועמד. גוגל כבר מזמן אינה שואלת את המועמדים מה היו עושים לו היו מטבע של 10 סנט שהושלך למעבד מזון. לפעמים המועמד משיב באופן יצירתי רק כי הוא טיפש במידה לא מצויה.



ניר חינסקי. קורא לחברות לאחסן את מאגרי הנתונים שלהם לשרתי גוגל. צילום: תומר פולטין
ניר חינסקי. קורא לחברות לאחסן את מאגרי הנתונים שלהם לשרתי גוגל. צילום: תומר פולטין



היום מבחני הקבלה של גוגל מופרעים פחות, ומתמקדים בכישורים המקצועיים, בהתאמה לתפקיד ולעבודת הצוות. רמת השכר בגוגל גבוהה בדרך כלל מהמקובל בענף. בישראל מדובר בשכר התחלתי של 20־25 אלף שקל ובתנאים נלווים שעובדי חברת החשמל יכולים רק לחלום עליהם: ביטוחי בריאות מקיפים על חשבון החברה, חופשת לידה בת חצי שנה בשכר מלא ליולדת ושלושה חודשים לבן הזוג.



כחברה המבטיחה ללקוחותיה להיות מחוברים בכל מקום שבו הם נמצאים, גוגל אינה דורשת מעובדיה כלל להגיע למקום העבודה, והם מוזמנים לבצע את מטלותיהם מכל מקום שבו יבחרו להיות, תחת מגבלות השימוש ברשת וויי־פיי לא מאובטחת: בית הקפה השכונתי או חוף הים. ייתכן שקראתם בעבר כתבות על המשרדים המעוצבים היטב של גוגל במגדל הזכוכית ברחוב יגאל אלון בתל אביב או בחיפה, על חדר הכושר המשוכלל, היצע חופשי של משקאות וחטיפים וארוחות אנינות ומתוזמנות היטב. "מה זה חשוב", אומר עובד החברה, "ממילא חצי מהעובדים אינם טורחים להגיע למשרדים. יש להם דברים מועילים יותר לעשות חוץ מלהיתקע בפקקים של איילון".



"חברה פתוחה לחלוטין"


עם כל ההערכה לתנאי העבודה האלה, יש לא מעט חברות שיכולות להתחרות או לפחות ליישר קו עם החברה הנחשקת ביותר בישראל. אבל כשמדברים עם עובדים בגוגל, הם אומרים שקיים הבדל של שמיים וארץ בין מקום עבודתם הנוכחי לקודם (במקרים רבים, חברת סטארט־אפ מצליחה או ענקית הייטק אמריקאית), ולאו דווקא בגלל תנאי העבודה וההטבות.



"הגעתי לחברה פתוחה לחלוטין. משהו שלא הכרתי בחברת ההייטק שבה עבדתי קודם", אומר עובד ותיק בגוגל. "בחברה הקודמת הכל היה סודי, ממודר. היה לי התפקיד שלי, ולא היה לי מושג מה עושה הבחורה בקיוביק הסמוך. אסור היה לדבר על זה. אחת העבירות החמורות ביותר הייתה לדבר עם הבוס של הבוס שלך. בגוגל אתה יכול לדבר עם כל אחד בחברה בכל נושא שתמצא לנכון. ואם בא לך פתאום רעיון לפרויקט חדש, אתה מוזמן להציע, ואם הוא טוב, תקבל את כל התנאים לעבוד עליו. יש לך מה להגיד למנכ"ל לארי פייג'? שלח לו מייל, הוא יענה לך. הוא ממילא עושה שיחות וידיאו קבועות עם העובדים, וכל אחד יכול לשאול אותו שאלה. מי שלא מספיק לעשות את זה שולח לו מייל לאחר השיחה ומקבל תשובה".



ועם כל זאת זכתה גוגל בתואר מקום העבודה המועדף רק השנה, והמתחרה העיקרית שלה על התואר אינה חברת הייטק שוחרת יצירתיות כמוה, אלא ההפך הגמור: חברה תעשייתית, המבטיחה למרבית עובדיה קביעות ושכר גבוה שאינו תלוי ביצועים. עובד המוצא את עושרו בחיקה של חברת החשמל, המעסיקה כ־3,000 עובדים שאינם תורמים לחברה דבר, לא בהכרח ישמח לעבור למוליכת הטבלה גוגל: "פעמיים בשנה מבוצעת הערכה של ביצועי העובד. זו בדיקה פרטנית ואי אפשר להתחבא בין קפלי השומן של החברה ולהעביר את הזמן", אומרים עובדים בחברה.



הגישה הפתוחה לכל רעיון חדשני הפכה את גוגל למפלצת בלתי ניתנת להגדרה. היא התחילה משלושה צעירים שרצו רק לעזור לאנשים לחפש כל מיני דברים באינטרנט. ההיסטוריה העתיקה הזו מיתגה את גוגל כ"חברת החיפוש הגדולה בעולם". אבל גוגל כבר מזמן לא שם: היא מייצרת מחשבים וטלפונים. מדי יום נמכרים כמעט שלושה מיליון מכשירים סלולריים עם מערכת ההפעלה של גוגל. מדי שנה היא מוציאה לשוק עשרות תוכנות ושירותים חדשים, חלקם


נכשלים, אבל הכישלונות אינם בולמים את הצמיחה העסקית והמרדף אחר הפיתוח הבא.



"בחברות הייטק ותיקות יש פחד עצום מכישלון ומחיסולי חשבונות. בגוגל מלמדים שזה בסדר להיכשל, ואסור שכישלון יעצור אותך. זה חלק מההוויה של הפיתוח והרחבת האופקים", אומרים עובדים.



עם הפנים קדימה


השבוע קיימה החברה כנס ענק ל"מחשוב ענן" בתל אביב. ניר חינסקי, האחראי לשיווק שירותי גוגל בתחום זה במזרח התיכון ובאפריקה, מציע לחברות ישראליות גדולות לאחסן את מאגרי הנתונים שלהם והתוכנות לשרתי גוגל הפרוסים על פני מאה מדינות ברחבי העולם, ולחסוך בדרך זו השקעות במחשבים ובמבנים המאכלסים אותם.



גוגל בונה בעצמה את השרתים הענקיים, המכילים אלפי טריליונים של נתונים (כולל כל תוכני יו־טיוב למשל), את רשתות התקשורת שמחברים אותם, ואם צריך כבל תת־ימי המחבר בין יבשות, אז גוגל מניחה אותו בעצמה. גוגל רוצה לפתח גם את הדור הבא של המכוניות, לייעץ לבנקים ולחברות שיווק בהתאמת מוצרים ללקוחות, ולדעת על כל מי שמשתמש במוצרים שלהם מה שאפילו הוא עצמו אינו יודע. עובדי חברת החשמל, לעומת זאת, יודעים בדיוק היכן הם יהיו מחר.



[email protected]