למשחק עם היסטוריה עכשיו יש עתיד: 12 שנה מאז שיצא המשחק הראשון בסדרה, חברת מיקרוסופט הודיעה הלילה (רביעי) כי בכוונתה להוציא משחק המשך לסדרת משחקי האסטרטגיה בזמן אמת הקלאסית שלה, אייג' אוף אמפיירז. אמנם החברה לא פרסמה פרטים על המשחק החדש, או את תאריך הפרסום שלו, לפחות בדבר אחד הטריילר לא השאיר ספק - התמה ההיסטורית שלוותה את הסדרה עוד מהתחלתה תמשיך להיות התמה של הסדרה.




המשחק הראשון בסדרה, שיצא בשנת 1997, היה, כמו שאר העותקים, להיט מיידי והטווה את הדרך בה שני המשחקים הבאים הלכו בה, וככל הנראה גם המשחק הרביעי בסדרה ילך בה גם הוא. במסגרת המשחק, השחקן משחק עם אותו הוא מלווה ממספר איכרים בודדים ועד לאימפריה שלמה, ומטרתו להביס את שאר העמים סביבו. השחקן שולט בהתקדמות טכנולוגית, בכלכלת העם ובצבאה. שלושת המשחקים כיסו כל אחד תקופה היסטורית נפרדת, כאשר הראשון התחיל בתקופת האבן והסתיים עם עליית רומא, זה שאחריו כיסה את ימי הביניים ובשלישי המוקד היה על ההתפשטות האירופית ליבשת אמריקה.

שלושת המשחקים הצטיינו בגרפיקה משובחת ובאינטליגנציה מלאכותית' בגיוון רב של היחידות והמבנים לכל עם, וההבדלים בין העמים. הציפייה שגם המשחק הרביעי ישמור על הרמה המשחקית הגבוהה גרמה למעריצי המשחק הרבים לפנות לטוויטר ולחגוג את ההודעה המפתיעה, שרבים האמינו שכבר לא תגיע.