נציגי פייסבוק העבירו לקונגרס האמריקאי, הצהרה כתובה, כחלק מחקירת המעורבות הרוסית במערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016, כך דווח שני (שלישי) בסוכנות הידיעות רויטרס, הם צפויים לקיים עדות פומבית ביום רביעי. מהנתונים שפורסמו, עולה כי משתמשים רוסים פרסמו כ-80 אלף פוסטים בנושא בשנתיים האחרונות וכי כ-126 מיליון אמריקאים נחשפו אליהם בפרק הזמן המדובר. בנוסף, כמחצית מהאמריקאים בעלי זכות ההצבעה נחשפו לפוסטים המדוברים. 



יועץ בכיר בחברה הסביר כי 80 אלף הפוסטים המדוברים, מהווים אחוז קטן מאוד מהתוכן. לדבריו, מדובר בפוסט אחד מתוך 23 אלף פוסטים. מדובר בפרסומים שהפרו את תנאי השימוש של פייסבוק, וחלקם נכתב על ידי חשבונות מזויפים. בעדויות הכתובות נמסר כי מדובר בפרסומים שהועלו בין יוני 2015 לאוגוסט 2017, והם כוללים תכנים פוליטיים ומסרים הקשורים לסוגיות גזע ולזכות לשאת כלי נשק.



גורמים בגוגל הצהירו כי יפתחו ממשק נתונים של מודעות בחירות ויפורסמו בהם פרטים של מי שירכוש מודעה. חברת האם של גוגל, אלפאבית, הצהירה עוד כי מצאה 4,700 דולרים שנועדו לקידום תעמולת בחירות על ידי גורמים הקשורים לרוסיה. ביוטיוב נמצאו למעלה מ-1,100 סרטונים, באורך כולל של כ-43 שעות, הקשורים למעורבות הרוסית בבחירות.



בנוסף, בטוויטר מסרו לקונגרס כי איתרו 2,752 חשבונות מזויפים הקשורים לגורמים רוסים, והם צייצו למעלה מ-1.4 מיליון ציוצים הקשורים לבחירות לנשיאות. הנתונים האלה גבוהים בהרבה מהנתונים הקודמים שהחברה דיווחה עליהם בחודש ספטמבר. החברה מחקה את החשבונות והעבירה את הפרטים לידי הרשויות בארצות הברית. 



בתוך כך, בשבוע שעבר, ברשת החברית האהובה על נשיא ארצות הברית, הודיעו כי יאסרו על העלאת מודעות מחשבונות הטוויטר הקשורים לשתי סוכנויות ידיעות רוסיות - RT וספוטניק. הודעת החברה התבססה על טענות של גורמי מודיעין אמריקאיים לפיה הן ניסו להתערב במערכת הבחירות לנשיאות ב-2016. בחברה הסבירו כי הם יאפשרו לשתי הסוכנויות לשמור על חשבונות הטוויטר הקיימים, אך לא לפרסם בהם מודעות.

במטה החברה בסן פרנסיסקו הסבירו בהצהרה שנכתבה באתר האינטרנט כי הם "לא תומכים בהתערבות חיצונית במערכת הבחירות". עוד נכתב כי הם ביצעו חקירות פנימיות לגבי שתי החברות. "לא היה קל להגיע להחלטה הזו, ואנחנו נוקטים בצעד הזה כדי להגן על חוויית המשתמש בפלטפורמה שלנו", הוסיפו, "ניקח את 1.9 מיליון הדולרים שהרווחנו מפרסום המודעות שלהן מאז 2011 ונתרום את הכסף לתמיכה במחקר חיצוני שיבדוק את השימוש האזרחי בטוויטר בזמן מערכות בחירות". 

כזכור, פייסבוק, גוגל וטוויטר נתבקשו על ידי ועדת המודיעין של הסנאט להעיד בנוגע להתערבות הרוסית בבחירות 2016. בכיר בסנאט מסר כי נציגי ענקיות הטכנולוגיה יעידו בעדות פומבית בפני הוועדה.