האם החלום של חללית ישראלית על הריח עומד בסכנה? עמותת SpaceIL, המתחרה בתחרות של גוגל להנחתת חללית פרטית על הירח, הודיעה היום (חמישי) כי היא עלולה להיסגר אם לא תצליח לגייס תקציב של 20 מיליון דולר "באופן מיידי".

"אנו מצויים בצומת קריטי בחיי הפרויקט. בתוך כשלושה שבועות נשלים את הרכבת החללית ונוכל להתקדם לשלב הניסויים", אמר עמית פריבמן, מנכ"ל SpaceI. "לצערנו הרב, אם לא נצליח לגייס באופן מיידי 20 מיליון דולר, לא נוכל להמשיך את הפעילות ושבע שנות פיתוח ישראלי חלוצי ועבודה קשה ירדו לטמיון. מעבר לכך, נאלץ להפסיק החל מינואר את פעילותה החינוכית של העמותה, הפועלת לקידום חינוך למדעים בקרב מאות אלפי ילדים".
כאמור, בניית החללית מצויה בשלביה הסופיים, מנועי החללית והאנטנות כבר הורכבו ורכיבי אלקטרוניקה נוספים מורכבים בימים אלו. במהלך שלושת השבועות הקרובים, אמור להתחיל במפעל חלל בתע"א השלב האחרון בהכנת החללית לשיגור - הוא שלב הניסויים. כל זה ירד לטמיון אם הכסף לא יגויס.  עמותת SpaceIL הוקמה ב- 2011 על ידי שלושה מהנדסים צעירים: יריב בש, כפיר דמרי ויהונתן ויינטראוב שנענו לאתגר, כיום מועסקים בה כ-50 עובדים בשכר ועוד כ- 200 מתנדבים בפעילות החינוכית בכל רחבי הארץ. 

"הפרויקט פרץ גבולות"

 
לדברי העמותה, עד כה היא גייסה סכום של 55 מיליון דולר, אך להשלמת הפרויקט דרושים סה"כ כ- 85 מיליון דולר. בשנים האחרונות תרם איש העסקים והפילנתרופ מוריס קאהן, שכיהן עד לאחרונה כיו"ר העמותה, כ-18 מיליון דולר. קאהן מתחייב לתרומה נוספת של 10 מיליון דולר, באם יגוייס שאר הסכום (20 מיליון דולר) מתורמים נוספים והמדינה.
באוקטובר 2015, ציינה SpaceIL אבן דרך דרמטית בפרויקט, בעת שהפכה לקבוצה הראשונה להכריז על חוזה שיגור ואף העפילה לגמר התחרות, לצד: הודו, יפן, ארה"ב וקבוצה בינלאומית. שיגור החללית צפוי להיות במהלך השנה הקרובה על גבי טיל שיגור של ענקית החלל האמריקנית, חברת SpaceX. 
לדברי פריבמן, "למרות שהתחלנו כמיזם פרטי במסגרת תחרות של גוגל, הפרויקט כבר פרץ גבולות והפך לפרויקט לאומי, הן מבחינת ההישג הטכנולוגי של שיגור חללית ישראלית ראשונה לירח והן מבחינת הערכים והפעילות החינוכית הענפה שיצרנו. הפרויקט מהווה הישג יוצא דופן למדינת ישראל והשראה לדור הצעיר. עד כה קיבלה העמותה התחייבות ממשרד המדע לתמיכה של 2.5 מיליון דולר". בעמותה הוסיפו כי על פי כללי התחרות, הממשלה יכולה לעזור ולהגדיל את תמיכתה עד ל-8.5 מיליון דולר.