מחקר חדש קובע כי צילומים עצמיים עלולים להוות בעיה נפשית בקרב אלו שמרגישים צורך בלתי נשלט להצטלם. אילה חסון שוחחה בתוכניתה ב-103FM עם האנתרופולוג ד"ר תמיר ליאון, שהתייחס למחקר ותוצאותיו. "במחקר דובר לא על צילום הסלפי לבדו אלא על פרסום הסלפי. אני נמצא רבות בבתי ספר ורואה המון ילדים, בעיקר נשים צעירות, שמתעדות את עצמם לפני השיעור מתוך רגע של שעמום ומעלים את התמונה לרשת. הבעיה בתופעה היא בפרסום התמונה", ציין חוקר התרבות.



לדבריו, "ישנם לא מעט מחקרים המפרטים מה קורה בגופנו לאחר שקיבלנו לייק בפייסבוק ומסתכלים על התופעה בהיבטים של התמכרות תוך התייחסות למוקדי השליטה החיצוניים. ברגע שאדם מצטלם ומעלה תמונה לרשת הכוח של אותם מצטלמים מגיע רק באמצעות התגובות של חבריו ברשת. במידה והוא אינו מקבל תגובות אוהדות המצולם עלול להיכנס לדיכאון קליני".



חסון התייחסה לדבריו וציינה כי "זה נשמע כאילו תחושת הקיימות שלי בעולם יחד עם הערך העצמי שלי נקבעים באמצעות כמות הלייקים שאני מקבלת. אני רואה היום המוני ההורים שמקפידים לצלם בכל הזדמנות את הילד ולשלוח את התמונות בתפוצה כוללת". 




השיב לה ד"ר ליאון: "אותו אדם לא חי את החיים של עצמו אלא רק מדווח עליהם מהצד. לפני שבועיים תפסו פדופיל בצפון שהואשם בהטרדה של נשים צעירות לאחר שפיתה אותן להצטלם. כשניסו להבין כיצד הוא פיתה את הבנות, גילינו שהן רק רצו להצטלם ולשלוח תמונות למישהו. לאחרונה היו המון מסיבות חנוכה. ההורים שבאו לחגוג עם ילדיהם דאגו לצלם את האירוע בקפידה ולא להיות נוכחים באירוע. הילד שהתאמן על הצעדים ועל שירי החג מבין שמה שחשוב באמת זה הצילום והתמונה במקום החג עצמו. עשר שנים לאחר מכן לא תהיה לו בעיה להצטלם בכל מצב".

עריכה: איתמר זיגלמן