חברת "איביי" ישראל הכריזה הבוקר (שלישי) על השיאי הקנייה והמכירה באתר אותם שברו הישראלים השנה, וגם על פיתוח טכנולוגי ישראלי חדש ויחזה את הטרנד הבא בתחום האופנה. אחד הנתונים שנחשפו באירוע הוא כי בכל שתי שניות ישראלי רוכש מוצר באיביי, למעשה, בזמן שלקח לכם לקרוא את שני המשפטים הראשונים, נרכשו לפחות שני מוצרים. בכל 3.5 שניות ישראלי מכר מוצר לחו"ל, בשנת 2017 הצטרפו לאיביי 47 אלף קונים חדשים מישראל ובוצעו כ-142 אלף הורדות של האפליקציה. הדבר משקף את המגמה העולמית, לפיה למעלה מ-60% מהרכישות באתר מבוצעות באמצעות המובייל.



הישראלים מוכרים כ-30 אלף פריטים מדי יום, מתחומים מגוונים בהם למעלה משני מיליון מוצרים לבית ולגינה, למעלה ממיליון פריטים מתחום הבריאות והטיפוח ולמעלה מ-50 אלף מהם - מוצרי אנטי אייג'ינג. בנוסף נמכרו מאות אלפי שעונים ותכשיטים, ומעל ל-60 אלף שתלים דנטליים. טרנד חוכמת ההמונים לא פסח גם על תחום הקניות ברשת, ולדברי אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית של איביי בישראל, צרכנים רבים מתייעצים בקבוצות הפייסבוק לפני שהם מבצעים רכישות. "ישנן אלפי קבוצות ומדובר בטרנד שיגדל, וכבר היום הביא לרכישה של מעל למיליון מוצרים - בהם מוצרי אופנה ותכשירי קוסמטיקה שונים", ציין.



אחד התחומים שבהם התקיימה צמיחה גדולה הוא שואבי האבק הרובוטיים - בשנה האחרונה נרשמה צמיחה של כ-40% ברכישות. בעקבות הורדת המיסוי על הטלפונים הסלולריים במסגרת תוכנית "נטו משפחה", הפכה קניית מספר מותגים סלולריים למשתלמת יותר באיביי, ולמעלה מ-40 אלף טלפונים חכמים נרכשו השנה. האייפון 7, למשל, הוזל ב-500 שקלים בעקבות התכנית, ומי שרכש אותו באיביי חסך 200 שקלים נוספים. בנוסף, 70 אלף ישראלים רכשו כבר תחפושות לפורים המתקרב, וגם כ-98 אלף אביזרים וציוד לגילוח.



בני הנוער הישראלים נמצאים במקום השני בעולם בקניות באינטרנט, כשבמקום הראשון נמצאים בני הנוער הבריטים. 77% מבני הנוער בגילאי 12 -17 מעדיפים לרכוש באיביי על פני אתרים אחרים, ו-% 90 מבני הנוער בגילאי 17-14 רוכשים באינטרנט. הם מוציאים בממוצע 66 שקלים מדי קנייה, והמוצרים האהובים עליהם הם גאדג'טים, משחקי מחשב ומוצרי חשמל ואלקטרוניקה. גולדנברג הסביר כי "טרנדים עולמיים מתבטאים היטב גם ברכישות של הצעירים הישראלים. כ-20 אלף סביבוני בייבלייד נמכרו, ובכך השוו את מכירות מוצרי חברת הצעצועים "לגו". בחודשים האחרונים נרכשו מעל לעשרת אלפים חליפות וואנזי ובכל יום נרכשו בממוצע, כ-600 ספינרים על ידי ישראלים".



"בשנה החולפת הישראלים רכשו 158 כלי רכב, בהם שמונה רכבי אספנות ושש יאכטות"


נתון מעניין נוסף, הוא העובדה שהישראלים רכשו ב-2017 כ-700 אלף חלקי חילוף לכלי הרכב שלהם. מדובר בקפיצה של כ-30% ביחס לשנת 2016 , ובין חלקי החילוף הנפוצים היו נורות, אביזרים לצמיגים וכנפונים לרכב במחיר ממוצע של 17 דולרים לפריט. מנהל הפעילות העסקית של איביי בישראל אמר כי "הישראלים רכשו בשנה החולפת 158 כלי רכב, שמונה מהם היו רכבי אספנות, שש יאכטות וחמישה אופנועים". עוד נרכשו השנה מעל 750 אלף פריטים בקטגוריית ציוד ספורט ואביזרים, כשהמותג הפופולרי יותר הוא אדידס, ובשנת 2017 נרשמו למעלה מ-60 אלף חיפושים למילה adids.



במהלך מסיבת העיתונאים הציגה ד"ר קירה רדינסקי, המדענית הראשית של איביי בישראל פיתוח טכנולוגי חדשני מבוסס בינה מלאכותית - ובו מערכת חדשה שתחזה טרנדים עתידיים , כרגע מעולמות האופנה, המותאמים אישית לקונים על בסיס אישיותם והעדפותיהם האישיות. מדובר בשינוי גדול, שכן עד כה הוצעו לצרכן מוצרים המותאמים לו אישית,באמצעות טכנולוגיית פרסונליזציה.



כיצד זה עובד? המערכת, באמצעות אלגוריתמים מתקדמים, אוספת את המידע אודות רכישות העבר שלנו באתר, לומדת מה אנחנו מחפשים, מה אנחנו אוהבים, מזהה טרנדים עולמיים ומייצרת מיליארדי תמונות של פריטי לבוש שאנשים היו רוצים לרכוש. המערכת החדשה, המבוססת בינה מלאכותית מזהה טרנדים עתידיים בתחום האופנה ולכן במקום שהאדם ירכוש את פריטי האופנה שלו מקולקציה המוצעת על ידי מעצבי האופנה, המערכת לומדת מה אנשים אוהבים והיו רוצים לרכוש, ומייצרת את פרטי הלבוש אותם היית רוצה לרכוש. למעשה, בצורה זו המערכת מזהה את הטרנד האופנתי הבא.



הפיילוט צפוי להתחיל בישראל בקרוב, ובו המערכת תציע לקונים הישראלים פריטי לבוש רלוונטיים, ומוכרים ברחבי העולם יתחרו בניהם מי יוכל לייצר זאת עבור הישראלים שירצו לרכוש הפריטים.