השבוע נחשף כי וואטסאפ החלה להעביר הודעות בישראל דרך השרתים של פייסבוק ולא דרך שרתים ייעודיים. בד בבד נחשפה פרשת הפצת תמונות עירום של ישראליות באפליקציית הטלגרם. שני האירועים האלה הציתו מחדש את הדיון בשאלה איזו מבין שתי אפליקציות המסרים המיידיים עדיפה.
 
וואטסאפ, שהתחייבה שלא תעביר מידע של משתמשי השירות לידי פייסבוק, הפרה את הגדרות הרגולציה וסיפקה לפייסבוק שכבת מידע אדירה לגבי זהות השולח ומקבל ההודעה. בכך עברה פייסבוק על חוקי הפרטיות האירופיים, שלפיהם חייבת להיות הפרדה בין המידע של לקוחות ווטסאפ לבין לקוחותיה. בכך היא סיפקה למשתמשים עוד סיבה לדאגה, לאחר שנחשפה פרשת זליגת המידע ובה התברר כי אפליקציית צד שלישי משכה נתונים אישיים מחשבונות של 50 מיליון משתמשי פייסבוק ומכרה אותם לחברה שעוסקת בשיפור תוצאות בחירות.
 
 אגב, בעקבות חשיפת פרשת זליגת המידע, מנכ"ל וואטסאפ לא היסס לצאת נגד מי שהפך אותו למיליונר, הבעלים של פייסבוק מארק צוקרברג, והפציר בכולם למחוק מיד את חשבון הפייסבוק שלהם. מה האלטרנטיבה? השם הראשון שעולה, מטבע הדברים, הוא המתחרה טלגרם.  שלא כמו המתחרה, מדובר באפליקציה המבוססת על ענן, ולפיכך היא אינה דורשת טלפון כדי לתקשר עם חברים. כך שלמשל, אם נגמרה הסוללה או חלילה נגנב המכשיר, עדיין תוכלו  להיכנס לאפליקציה דרך המחשב ולהמשיך לשוחח ללא שום הפרעה. יתרונות נוספים הם היכולת ליצור “שיחה סודית" עם איש קשר, שכוללת הצפנה מקצה־לקצה, וטיימר להודעות שנמחקות אחרי פרק זמן קצוב מראש ולא מאפשר צילומי מסך או העברת הודעות. 
 

עם זאת, היתרונות הרבים של טלגרם הם שהפכו אותה קרקע פורייה לפעילות לא חוקית. בישראל התפרסמה טלגרם בעיקר בגלל קבוצת “טלגראס", שעלתה לכותרת לאחר שהתברר כי ישראלים רבים קונים וסוחרים בסמים בקבוצות גדולות שמופעלות באפליקציה, ואילו כעת עלה לכותרות סיפור תמונות העירום של ישראליות, המופצות בקבוצות סודיות בטלגרם. גם אם רשויות החוק יצליחו איכשהו להפיל את טלגראס, טלגרם מלאה בעוד עשרות קבוצות ישראליות לסחר בסמים.
 
מנגד, וואטסאפ המוכרת הפכה כבר מזמן מצרך חובה בכל מכשיר סלולרי, לאחר שביטלה את הצורך בתשלום עבור מסרים מיידיים, SMS (זוכרים?), היא מאפשרת העברת הודעות, תמונות, מסמכים, סרטוני וידיאו ושיחות וידיאו  באיכות גבוהה ובמהירות, כך שבמקרים רבים המשתמשים מעדיפים לתקשר דרכה במקום לקיים שיחת טלפון רגילה. תכונות אלו הובילו את פייסבוק לרכוש את וואטסאפ תמורת 19 מיליארד דולר בשנת 2014.
 
נושא האבטחה העסיק גם את ראשי וואטסאפ, ובשנה שעברה הציגה החברה כמה שכלולים, בהם הצפנת שיחות ואימות דו־שלבי בכניסה לחשבון. אולם בקטגוריה הזו טלגרם עדיין מובילה ובגדול, ויש המשווים את רמת האבטחה באפליקציה לזו המוכרת מעולם ה"דארק נט" השנוי במחלוקת, אשר גם בו מתבצעות עסקאות סמים ונשק בסודיות מוחלטת. 
 
ואחרי כל ההשוואות בין שתי האפליקציות, השאלה שצריכה להישאל היא  מה מחיר הדיסקרטיות. לכולם ברור שמצד אחד חשוב שנוכל לתקשר בפרטיות, אולם מצד שני, סודיות יתר פותחת פתח לפעילות לא חוקית ענפה שאפילו המשטרה לא תוכל להתחקות אחריה ולמגר אותה.
 
טלגרם, שבחודש שעבר הגיעה למיליון משתמשים בישראל, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו ופוליטיקאים ישראלים רבים, גייסה לאחרונה 850 מיליון דולר במסגרת הנפקת מטבע דיגיטלי הגדולה בהיסטוריה. כמו ביטקוין, מטבע ה־TON שטלגרם צפויה להנפיק יאפשר למשתמשים לבצע פעולות מסחר פנימיות ללא שום יכולת מעקב של הרשויותף ובסופו של דבר הוא עלול ליצור עולם שלם של סחר לא חוקי, ממש מתחת לאף שלנו.