פייסבוק, שנמצאת בחודש האחרון בלב הסערה, החלה אתמול במסירת הודעות לגולשים האם הפרטים שלהם נחשפו לחברת קיימברידג' אנליטיקה. מדובר בכ-87 מיליון גולשים ברחבי העולם, כ-70 מיליון מהם אמריקאים וישנה אפשרות לבדוק האם הפרטים שלך או של מישהו מחבריך נחשפו. 

מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג העיד הערב (שלישי) וצפוי להעיד שוב ביום רביעי אחר הצהריים (שעון ישראל) בפני מספר ועדות בקונגרס ובסנאט, על חלקו בפרשת דליפת המידע. "עשינו המון טעויות בניהול - בלתי אפשרי להימנע מביצוע שלהן", אמר בעדותו, "לא הערכנו מספיק את רמת האחריות שיש בידינו וזו היתה שגיאה גדולה". הוא הוסיף: "מפרסמים ומפתחי אפליקציות לא ייקחו אחריות על מה שנעשה ברשת החברתית כל עוד אני עומד בראש החברה". הוא ציין: "מתנצל על הטעויות שנעשו. הן היו טעויות שלי. אני מתחייב להגן על המשתמשים".

הוא הוסיף: "אני מאמין שעובדי החברה נחקרו על ידי התובע רוברט מולר". המנכ"ל התייחס לסוגיית המתחרים האפשריים לרשת החברתית - "אני לא חושב שפייסבוק היא מונופול, אנחנו מספקים מספר רב של שירותים". הנוכחים הגיבו בצחוק. בנוסף, הסנטור צ'ק גרסלי שאל מדוע למה מסמך מדיניות הפרטיות של פייסבוק לא מגלה למשתמשים את כל הדרכים שבהן נעשה שימוש במידע שלהם. צוקרברג השיב לכך: "רצינו ליצור מדיניות פרטיות פשוטה שאנשים יוכלו להבין. אם המסמך ארוך מדי אף אחד לא יקרא אותו". הסנטור לינדזי גרהאם, הטיח בצוקרברג: "אני עורך דין בהכשרתי, ואפילו אני לא מצליח להבין את תנאי השימוש של פייסבוק".

 צוקרברג התייחס לקיימברידג' אנליטיקה ואמר כי לא ידוע לו האם המידע של החברה מאוחסן ברוסיה. המנכ"ל הוסיף: "למיטב ידיעתי, עובדי פייסבוק לא היו מעורבים בקמפיין טראמפ לנשיאות ארה"ב על ידי קיימברידג' אנליטיקה". במהלך עדותו, המנייה החלה בעלייה בוול סטריט. "תמיד תהיה גרסה חינמית של פייסבוק", הסביר וכך רמז על שינויים אפשריים בפלטפורמה, "פייסבוק לא אוספת מידע מאפליקציות אחרות".


 
 
צוקרברג בסנאט. צילום: רויטרס


"לתקן את פייסבוק"
 

את פניו של מייסד הרשת החברתית הגדולה קיבלו עשרות דמויות קרטון הנושאות את פניו, כשהן לובשות חולצה שחורה ועליה הכיתוב "לתקן את פייסבוק". ‏צוקרברג כתב בחשבון שלו זמן קצר לפני עדותו: "אעשה כל שביכולתי כדי להפוך את פייסבוק לדבר שמאפשר לאנשים להתקרב לאלה החשובים להם, ואוודא שהיא תהפוך לכלי חיובי בעולם".


 

החברה מסרה הערב כי "לאחר בדיקה יסודית ומקיפה ככל שניתן, להלן ההערכה שלנו הן לגבי מספר האנשים שהתקינו את האפליקציה והן לגבי מספר האנשים שייתכן שהמידע של חבריהם נחשף: "28 ישראלים בלבד התקינו את האפליקציה וייתכן והושפעו בסך הכל 47,014". בחברת החדשות דווח כי בין הישראלים שפרטיהם נחשפו, נמנה גם יונתן אוריך שמנהל את דף הפייסבוק של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בפייסבוק סירבו להגיב לנושא.
 
44 סנאטורים משתתפים בחלקו הראשון של השימוע, וכל אחד ואחת מהם קיבלו ארבע דקות שבמהלכן שאלו את צוקרברג שאלות. כזכור, הפרשה התפוצצה בחודש שעבר  אחרי שכריס וויילי, עובד לשעבר בחברת איסוף המידע, חשף בשיחה עם האובזרבר הבריטי כי החברה הצליחה להשתלט על כ-50 מיליון חשבונות פייסבוק של מצביעים אמריקאים כדי להשפיע על אופן הצבעתם בבחירות. בתגובה טענו בפייסבוק כי החברה הבריטית הונתה אותם. רק יממה לאחר מכן הגיעה תגובתו של צוקרברג, שאמר כי "עשינו מספר טעויות ויש לנו דברים נוספים שאנחנו צריכים לעשות וצעדים נוספים לנקוט בהם".
 
לדברי מייסד החברה, בפרסום שכתב בעמוד הפייסבוק הרשמי שלו, הם דרשו מקיימברידג' אנליטיקה למחוק את המידע ואף קיבלו לכך אישור רשמי. "הקמתי את פייסבוק ובסופו של דבר אני אחראי למה שקורה בפלטפורמה הזו", סיכם צוקרברג, "אני רציני בנושא הצעדים שננקוט ונוודא שהדבר לא יחזור על עצמו בעתיד. עם זאת זה לא יכול לשנות את מה שקרה בעבר. נלמד מהניסיון הזה כדי להפוך את הפלטפורמה לבטוחה יותר בעתיד. רוצה להודות למי שממשיכים להאמין בנו ובמשימה שלנו. יודע שייקח זמן לתקן את הכל אבל נעבור את זה כדי לייצר שירות טוב ביותר בעתיד". מספר שעות אחרי פרסום הסטטוס, הוא פתח בסבב ראיונות ארוך כלל כלי תקשורת רבים בארצות הברית. לאחר מכן הוא אף פרסם מודעות התנצלות בתקשורת הבריטית.