טלפון חכם מתקפל חדשני במחיר שנראה מעט דמיוני, של 1,800 דולר - זהו כנראה השחקן החדש של נבחרת סמסונג במונדיאל הטלפונים החכמים. המכשיר החדש שצפוי להיקרא גלקסי X ייכנס כבר בשנה הנוכחית לשוק, ומעניין לנסות לנחש מה עומד מאחורי המהלך המפתיע. ראשית, גילוי נאות. כותב שורות אלה הוא משתמש אייפון מימים ימימה, והיום הוא שמח וגאה באייפון X הנוצץ שברשותו. למרות זאת, לא אכחיש כי סמסונג מתחילה לעניין אותי מאוד – גם כמשתמש כבד במסכים וגם כאיש מקצוע בתחום החדשנות.



מדובר בחברה שהבינה לפני כארבע שנים שהיא במלחציים. מעליה המותג הקסום והיקר של אפל - מותג המציע לבעליו שייכות למועדון יוקרתי ומובילות חדשנית (לפחות בתפישת המציאות); מתחתיה המותגים הזולים שהתחילו לצוץ, בעיקר מסין, עם יתרונות לגודל ומבנה עלויות נגזר, שאפילו לענקית הקוריאנית קשה לחקות; ואיתה, אותו מפלס, מתחרות דומות שיווקית ותדמיתית (כמו LG).



התשובה האסטרטגית של החברה הפתיעה לא מעט אנליסטים בשוק התקשורת העולמי – היא הכריזה מלחמה על אפל והתחילה להוציא לשוק מכשירים חדשניים וקסומים משלה, ובהצלחה לא מעטה. לדעת החברה, הגלקסי X צפוי להמשיך קו אסטרטגי זה ובגדול!



למה דווקא X? לדעתי זו התשובה האמיתית לשאלה האם האייפון X הצליח או נכשל (שאלה ברומו של עולם בשנה האחרונה). סמסונג לא הייתה שוקלת אפילו לחבר אסוציאטיבית את המכשיר החדש אם היה מדובר בכישלון. נכון שה־X של אפל לא סיפק את המהפכה לה ציפו רבים, אך היום, לאחר פרסום תוצאות הרבעון הראשון 2018, אין ספק שמדובר בהצלחה אף לפי נתוני המכירות בלבד. לסמסונג נחוץ לפיכך X־פקטור משלה והמכשיר החדשני אמור לספק לה את זה.



ומה עוד? ראשית, המכשיר מגדיר נקודת השוואת מחיר חדשה, אשר עשויה להעמיד באור חיובי יותר את המחירים הגבוהים יחסית של מכשירי הדגל האחרים של החברה הדרום קוריאנית (ה־9 וה־S9).



שנית, החברה צפויה לטעון שמדובר בשילוב אמיתי של טלפון חכם וטאבלט במכשיר אחד, ולפיכך המחיר. אם נקבל את הטענה, הוא דווקא אטרקטיבי.


לעניות דעתי, הצלחת המכשיר תלויה בעיקר בדבר אחד - היכולת ליצוק תועלות חדשות לתוך רעיון המסכים המפוצלים. גודל מסך יהיה פשוט לא מספיק.


לפיכך, חייבת סמסונג לייצר חדשנות בממשק המשתמש מול המכשיר ולהשתמש בהכפלה כדי לבנות את ייחודיות המכשיר (למשל, יכולת לראות את המצלמה במסך אחד ואת התמונות שצולמו במסך השני). אישית, אני כבר לא יכול לחכות. האם ייתכן שה־X יהיה סוף סוף המכשיר שיפתה אותי לעזוב את התפוח? ימים יגידו...



הכותב הוא סגן דיקן בפקולטה למנהל עסקים של הקריה האקדמית אונו