ייצור תכשיטים באמצעות מדפסת תלת ממד

מדפסות תלת הממד נשמעות כמו טכנולוגיה עתידנית, אבל מסתבר שמדובר בהמצאה בת למעלה מ- 30 שנה. הדפסה תלת ממדית מאפשרת לייצר מוצרים שונים באמצעות הוספת שכבות, שחוברות יחד לפריט מוגמר, אותו ניתן להדפיס בכמות עותקים בלתי מוגבלת.



אחד מסוגי המוצרים העיקריים שכבר מיוצרים לעתים קרובות באמצעות טכנולוגיית ההדפסה התלת ממדית, הוא תכשיטים. ישנם מדפסות תלת ממדיות מסוגים רבים ושונים, כשאלו אשר משמשות לרוב להדפסת התכשיטים הן בטכנולוגיית SLA.



מדפסות ה- SLA מאפשרות לתכשיטן לייצר תבניות שעווה, לתוכן יוצקים את המתכות היקרות וחומרי הגלם האיכותיים של התכשיטים. בתום היציקה מסירים את השעווה – והתכשיט מוכן!



מה חושבים היהלומנים על שיטת הייצור החדשה?


לפי בר סמואל, חבר בורסת היהלומים ואחד מבעלי חברת אריבר תכשיטים, ישנם מספר יתרונות מרכזיים בייצור תכשיטים בטכנולוגיית הדפסה תלת ממדית:



• גמישות והתאמה אישית של תכשיט: תכשיטנים רבים מדווחים על כך שהשימוש במדפסות תלת ממדיות מאפשר להם לבטא באופן מלא וחופשי יותר את היצירתיות והכישרון הטמונים בהם, ופותח בפניהם עולם חדש ומרהיב של עיצובים ואפשרויות.



״פשטותה של טכנולוגיית הדפסת התכשיטים במדפסות תלת ממדיות״, מציין סמואל, ״היא בכך שכל תכשיטן יכול לסרוק דגם של תכשיט אותו עיצב למחשב, להכין קובץ תואם למדפסת שברשותו, ולייצר תכשיט איכותי בלחיצת כפתור.



ייצור מהיר ושיחזור פריטים: בזכות הטכנולוגיה החדשה, יכולים היצרנים להציע ללקוחותיהם תהליך ייצור מידי, באמצעות הדפסת הזמנתם בו במקום, ואילו הלקוחות – נהנים משירות משופר במידה משמעותית.



עוד מאפשרת טכנולוגיית ההדפסה התלת ממדית, לשחזר בקלות תכשיטים שאבדו, כדוגמת עגיל בודד מתוך זוג או אפילו תליון אהוב, בזמן קצר ובאופן זהה למקור, לשמחתם של הצרכנים, בעיקר אם הם הספיקו להיקשר מבחינה רגשית לפריטים שברשותם.



הוזלת עלויות: כתוצאה מיתרונות הגמישות והייצור המהיר, עלויותיהם של תכשיטים המיוצרים בטכנולוגיית ההדפסה התלת ממדית – נמוכות באורח משמעותי ביחס לפריטים המופקים בעבודת יד של צורף.



אם לא די בכך, הרי שהתייעלות וקיצור משך תהליך ייצורם של תכשיטים, חוסך לתכשיטנים הון על אחסון ותחזוקת מלאי של פריטים, הממתינים להימכר מה שאמור להוביל להוזלת המוצר הסופי ללקוח.



״מגמת ההוזלה של עלויות התכשיטים בטכנולוגיה המתקדמת משרתת הן את היצרנים והן את צרכני הקצה״, מסביר סמואל, ״אלו בשל התייעלות תהליך הייצור, ואלו הודות למחירים נוחים וכלכליים יותר של המוצרים בענף״.



מדפסת התלת מימד בדרך לשנות את חוקי המשחק. צילום: ביגסטוק
מדפסת התלת מימד בדרך לשנות את חוקי המשחק. צילום: ביגסטוק



יהלומים סינתטיים: ייצור מוסרי, אקולוגי ומהיר


אם בעבר יהלום היה מופק באמצעות ליטוש של מחצב טבעי ונדיר, הרי שכיום קיימת גם אפשרות לגדל יהלומים סינטטיים במעבדה. טכנולוגיה זו היא מתקדמת, ומאפשרת להפיק מאות יהלומים סינטטיים במשקל של עד תשעה קראט, בתוך כשבועיים ימים בלבד!



תופעת היהלומים הסינטטיים - נתונים להתרשמות


• שנת 2002 נחשבת לנקודת ציון פריצתם של היהלומים הסינטטיים לשוק, כשבמהלכה יוצרו כבר שלושה מיליארדי קראט בקירוב של 'יהלומי מעבדה’.



• כיום, כבר מופקים כשבעה מיליארדי קראט של יהלומים סינטטיים לפחות, והצפי הוא שהיקף ההפקה יכפיל את עצמו עד לסוף העשור הנוכחי.



• עלותם של יהלומי המעבדה זולה בכ-40% מאשר זו של היהלומים הטבעיים, ואם בעבר היו אלה חברות תכשיטים סיניות שעסקו בייצורם, הרי שכיום הם כבר משובצים יותר ויותר גם על ידי יצרנים אמריקנים ואירופאיים.



• מדובר במוצר מבוקש מאוד – על ידי הצרכנים ככלל והצעירים בפרט – הודות לעלותו המופחתת, ואילו היצרנים מעדיפים את יהלומי המעבדה בזכות הפוטנציאל לרווח רב וגבוה יותר.



מהיר וזול: היתרונות של יהלומים סינתטיים


ליהלומים הסינתטיים יש יתרונות שיובילו לשינויים מרחיקי לכת בתחום, אלה המרכזיים שבהם:



- מתגברים על התהליך הטבעי האורך: בראש ובראשונה הם אינם מחייבים את היצרנים להמתין מיליוני שנים להבשלת תהליך ההיווצרות הטבעי של המחצב הגולמי בטבע.



- חיזוק המאבק ביהלומי דמים: יהלומים סינתטיים מייצרים אפשרות להיחלץ מהמעורבות בסחר יהלומי דמים, הכינוי שניתן ליהלומים אשר נכרים בארצות השקועות במלחמות אזרחים וסכסוכים מדממים, ונמכרים על מנת לממן רכישת נשק ואמצעי לוחמה למטרות מפוקפקות.



- עוזרים להציל את כדור הארץ: יהלומי מעבדה סינטטיים אינם פוגעים בסביבה, לא מדלדלים את משאביה, ולא כרוכים בתנאי עבודה נצלניים של עובדי מדינות העולם השלישי.



יהלומים סינטתיים - גם המומחים מתקשים לזהות את ההבדל. צילום: ביגסטוק
יהלומים סינטתיים - גם המומחים מתקשים לזהות את ההבדל. צילום: ביגסטוק



סינתטיים או מזויפים? הכל בעיני המתבונן


יש הגורסים כי יהלום סינטטי כמוהו כאבן חן מזויפת, בעיקר בהקשר הרומנטי במסגרתו ניתנים תכשיטי היהלומים כביטוי כנה לאהבה עמוקה בין בני זוג.


יופיים הטבעי והנדיר, והיותם של היהלומים הטבעיים תוצר של תהליך עתיק יומין בבטן האדמה, מהווים בתרבותנו סמל לאיכות ויוקרה, תשוקה ומחויבות רומנטית – מה שקשה לייחס ליהלום סינטטי.



על רקע זה, התפרסמו שערוריות ותביעות נזיקין בהיקפים של מאות אלפי דולרים, בגין מכירת יהלומים סינתטיים באופן בלתי מוצהר, תוך העמדת פנים שהם טבעיים.



מסתבר שאיכות היהלומים הסינטטיים גבוהה כל כך, שאפילו מומחים מתקשים להבחין בהבדל, והשאלה אם מדובר באבן סינטטית או מזויפת – היא עניין של השקפה.



הקשר הישראלי: רכישת יהלומים בעולם וירטואלי


חברת עלי-באבא, ענקית המסחר הווירטואלית ברשת, מצויה בימים אלו בתהליכי פיתוח של רשת חנויות מקוונות לרכישת יהלומים, בשיתוף עם בורסת היהלומים הישראלית.



לא צריך להכיר סוחר - בקרוב ניתן יהיה לרכוש יהלומים ברשת. צילום: ביגסטוק
לא צריך להכיר סוחר - בקרוב ניתן יהיה לרכוש יהלומים ברשת. צילום: ביגסטוק



מדובר בלא פחות ממאה וחמישים חנויות מקוונות לסחר ביהלומים ברשת שייפתחו, ויציעו לקונים פוטנציאליים את האפשרות להתרשם מהסחורה, להתקשר עם יהלומן ישראלי, ולסגור עסקאות.



בנוסף, יתקיימו הליכים של מכירות פומביות בחנות המקוונת המרכזית של בורסת היהלומים ישראלית באתר עלי-באבא. ״על מנת לתמוך במסחר המקוון״, מסביר סמואל, ״הקימו בורסת היהלומים בשיתוף עם חברת הסטארט-אפ 'קראט' מדד יחיד במינו, אשר מבוסס על אלגוריתם, ודוגם מדי יום את כלל היהלומים בחנויות המקוונות של הבורסה ברשת. מדד זה עתיד להפוך את שוק היהלומים לענף פיננסי בר השקעה, בדומה לסחורות כמו זהב, כסף, חיטה, סוכר וקקאו, לטובת משקיעים פוטנציאליים".



לפי התחזיות, בהמשך המעבר לעולם הדיגיטל יושק מטבע וירטואלי ייעודי לסחר ביהלומים, שייקרא 'קאט', ויאפשר, לצד המדד המתפרסם מדי יום, מסחר ורכישה שקופה ובטוחה של יהלומים ותכשיטים המשובצים בהם, לרווחת ציבור הצרכנים.