בפעם השנייה בתוך חודש: מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג הודיע הלילה (רביעי) בפרסום בחשבון שלו כי "אותר קמפיין משולב של גורמים מאיראן ורוסיה, שמטרתו הייתה לנסות ולהשפיע על בחירות אמצע הקדנציה. אחד ממוקדי האחריות הגדולים ביותר שלנו כחברה, הוא לוודא שאנשים בטוחים בעת השימוש בשירותים שלנו, ולמנוע מצב שבו הם מנוצלים לרעה. מערכות האבטחה שלנו תמיד התמקדו בלמנוע איומי סייבר ופרצות אבטחה שונות", הסביר בפתח דבריו במסיבת עיתונאים, "עם זאת, החל משנת 2016 זיהינו סוג נוסף של איומים - רשתות של חשבונות מזויפים, המפיצים מידע שגוי שמטרתו לפלג".



לדבריו, מאז התגלית, המאמצים מתרכזים כעת בנושא הזה, לצד זיהוי ואיתור של קמפיינים שכאלו. "בחודשים האחרונים, מערכות הבינה המלאכותית שלנו איתרו וכך הצלחנו להסיר תכנים וחשבונות מזויפים", ציין המנכ"ל, "איתרנו והסרנו למעלה מ-650 חשבונות, דפים וקבוצות בפייסבוק ובאינסטגרם שהגיעו ממספר מדינות, בהן רוסיה, מקסיקו וברזיל". הוא הסביר כי "הם היו חלק מרשת שסיפקה בין היתר מידע שקרי לאנשים. אנחנו אוסרים על מדיניות שכזו, שכן אנשים צריכים להישאר אותנטיים כל עוד הם משתמשים בפייסבוק".



צוקרברג אמר כי "בדיקות של הנושא עדיין נמשכות, אך על בסיס המידע שברשותנו אנחנו מאמינים כי מדובר בשני קמפיינים שונים". הוא הסביר: "מקורו של הקמפיין הראשון הוא מאיראן והוא קשור בין היתר למספר כלי תקשורת השייכים לממשל. הקמפיין השני קשור לגורמי מודיעין בצבא הרוסי". לדבריו, המעקב והטיפול נמשכו מזה מספר חודשים כאשר ניסו לשלב בין הסרת הגורמים הרעים לבין שיפור האלגוריתם שמתריע בפניהם.



התגלית נחשפת, שלושה ימים אחרי שג'ון בולטון היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארצות הברית חשף בראיון לרשת ABC כי רוסיה היא רק אחת מארבע מדינות שעלולות לנסות להתערב בבחירות האמצע שיתקיימו בנובמבר הקרוב. בולטון ציין כי איראן, סין וקוריאה הצפונית עלולות גם הן להתערב בבחירות כאמור.



הוא אמר: "אני יכול לומר בוודאות כי קיים חשש ביטחוני מפני התערבות סינית, התערבות איראנית והתערבות של קוריאה הצפונית בבחירות ואנחנו נוקטים צעדים כדי לנסות למנוע את זה".



כזכור, בסוף חודש יולי, פייסבוק הודיעה כי אותרו נסיונות להתערבות בבחירות. בהודעת החברה נמסר כי "מדובר בשמונה דפי פייסבוק, 17 פרופילים ושבעה חשבונות אינסטגרם. החקירה מתנהלת בשיתוף פעולה עם ה-FBI".



החברה טענה כי אך לא הצליחו לקשור את החשבונות לרוסיה. עם זאת, על פי הדיווח בניו יורק טיימס, גורמים אחרים טענו בפני המחוקקים, כי ייתכן שרוסיה אכן מעורבת בניסיונות.