אף שמעונות היום, גני הילדים ובתי הספר אמורים להיות מקומות בטוחים עבור ילדינו, ללא פיקוח נאות מקומות אלו עלולים להוות סכנה של ממש עבורם. תפקידה של המערכת החדשה שפיתחה חברת ההייטק קורטיקה הינו להרגיע את חששות ההורים.
כל הורה שמפקיד את ילדיו בידי מטפל בבית או במוסד חינוכי כזה או אחר רוצה לדעת שהוא בידיים טובות. בעיקר כשמדובר בפעוטות, שלא יודעים כיצד לשתף את הוריהם בחוויות היומיום שעברו. אף שכיום גנים רבים מרושתים במצלמות אבטחה מסוגים שונים, שמספקות הרתעה, אין מצלמה המסוגלת להתריע בזמן אמת. קורטיקה, שנוסדה לפני כ־11 שנים על ידי קרינה אודינייב, יגאל רייחלגאוז ופרופ' יהושע זאבי, פיתחה מערכת המבוססת על בינה מלאכותית, שתפקידה הוא לענות בדיוק על הצורך הזה. 
הטכנולוגיה מאפשרת למחשבים ללמוד באופן עצמאי על העולם סביבם ללא עזרת אדם. מייסדי החברה פיצחו את הפעילות הנוצרת ברקמות מוח חי. הפריצה למוח שיקפה כיצד המוח עובד עם מידע חזותי, ואותם דפוסי פעילות המתרחשים בנוירונים הועתקו לתוכנה היכולה להבין את העולם על בסיס מידע חזותי. הטכנולוגיה החדישה נקראת "בינה מלאכותית אוטונומית" ומאפשרת למחשבים ללמוד באופן בלתי מוגבל כפי שאנו בני האדם עושים מלידה בעזרת מוחנו ועינינו.

"בחודשים האחרונים פורסמו בתקשורת מקרי התעללות רבים שאירעו בגני ילדים ומוסדות חינוך. פרסום זה גרם לארגונים רבים לפנות אלינו בבקשה לבדוק האם יש לנו פתרון מתאים", סיפר רייחלגאוז, מנכ"ל החברה, "פיתחנו טכנולוגיה המתבססת על בינה מלאכותית. היא קולטת כמות עצומה של אותות, במקרה הזה מדובר בתמונות ממצלמות אבטחה, והיא מצליחה להתריע בפני גורמים שונים ברגע שהיא מאתרת משהו חריג. המערכת יכולה לזהות מתי ילד ישן, איך התנהלה הפעילות במהלך היום בגן, האם אנשי הצוות עישנו ליד הילדים או שלא השגיחו עליהם כמו שצריך". יש לציין כי מעבר לפיקוח על צוות המקום, המערכת גם יכולה להפיק להורה סיכום וידאו יומי קצר על פעילויות הילד במוסד.
לאחרונה החלה החברה לחפש גני ילדים ופעוטונים על מנת להטמיע בתוכם את הטכנולוגיה הזו. המערכת מעבדת את המידע הנקלט במצלמות של גן שגרתי ללא אלימות, ולמעשה לומדת כיצד נראה טיפול נאות. כך תוכל המערכת לזהות באופן מוצלח יותר פעילות חריגה של אלימות. "היא צריכה לזהות את השגרה בגן, וברגע שהיא לומדת אותה היא יודעת לזהות חריגות מהשגרה - כמו אירועי אלימות שונים או מצב שבו הילדים יוצאים לחצר בלי מבוגר אחראי. יש פה גם אלמנטים אמוציונליים כמו ניתוח הבעות הפנים של הילדים, שיכולות לרמוז לנו בזמן אמת מה קורה בגן", אומר רייחלגאוז, שמדגיש כי החברה לא שומרת את הצילומים. "המצלמות שנמצאות כיום ברוב הגנים לא מאפשרות לחזור אחורה בלאו הכי, כך שחומר לא זולג החוצה והן משמשות רק להרתעה מפני פגיעה בילדים".
הוא הוסיף כי שימוש נוסף לטכנולוגיה החדישה הוא שילובה ברכבים אוטונומיים: "היא תאפשר לרכב להבין סיטואציות על הכביש ולמנוע תאונות. בנוסף, הטכנולוגיה הזו יכולה לסייע לצוותים רפואיים לנתח תשובות של בדיקות שונות, בעזרת הצבעה על חריגות מסוימות".
רייחלגאוז חשף כי החברה התבקשה לנתח את התאונה הקטלנית שבה היה מעורב רכב של "אובר" לפני מספר חודשים, שבמהלכה דרס למוות הולכת רגל. "המערכת שלנו זיהתה את הולכת הרגל כשהיא לבשה בגדים שחורים בחושך, ולכן לא ברור מדוע המערכת של אובר לא הצליחה לזהות אותה. אני מאמין שהמעבר לרכב אוטונומי יתרחש רק בעוד מספר שנים ובהדרגה הם יהפכו להיות יותר בטוחים".
לפני כחצי שנה, בעת ביקורו של המיליארדר אילון מאסק בארץ, נחשף ב"מעריב־אונליין" כי הוא נפגש עם נציגי החברה. רייחלגאוז סרב להתייחס אך הדגיש: "אנחנו עובדים כיום עם מספר חברות גדולות ברחבי העולם".
תגובות, הצעות ופניות במייל: [email protected]