מייסדי אינסטגרם, קווין סייסטרום ומייק קריגר, התפטרו בתחילת השבוע מתפקידם ומתכננים לעזוב את חברת פייסבוק בשבועות הקרובים. סייסטרום, מנכ"ל אינסטגרם, וקריגר, המנהל הטכני הבכיר שלה, לא הסבירו את עזיבתם. אינסטגרם, אפליקציה לשיתוף תמונות וסרטונים ורשת חברתית, נוצרה ב־2010 על ידי סייסטרום וקריגר, שהכירו באותה שנה. פייסבוק רכשה את אינסטגרם ב־2012 תמורת מיליארד דולר.
 
ה"סטורי", כנראה הפיצ'ר הפופולרי ביותר של אינסטגרם, התחיל את דרכו כשיבוט של הפיצ'ר המרכזי בסנאפצ'ט, הרשת החברתית המתחרה, שסירבה כמה פעמים להצעות רכישה על ידי פייסבוק. הפופולריות שלו עודדה את פייסבוק להטמיע את הפיצ'ר גם בוואטסאפ ובפייסבוק עצמה, אולם בשני המקרים מדובר בפיצ'רים שאנשים פשוט לא משתמשים בהם.
 
ה"ניו יורק טיימס" דיווח כי סייסטרום וקריגר הודיעו לבכירים באינסטגרם ובפייסבוק על החלטתם להתפטר, וכי סייסטרום כתב בפוסט שהעלה לבלוג שלו כי השניים "ייקחו פסק זמן לפני שייצאו לפרק הבא בחייהם". ב"בלומברג" דווח שהודעתם באה לאחר עימותים תכופים עם מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג על הכיוון שבו תצעד אינסטגרם.
 

סייסטרום אמר בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל", שנערך לפני ההודעה ופורסם אחריה, שהוא אינו מתחרט על ההחלטה למכור את החברה לפייסבוק תמורת מיליארד דולר, אפילו שכיום היא שווה פי מאה יותר. "במקום שבו היינו, זו הייתה החלטה מדהימה", אמר. "הצטרפנו לפייסבוק כדי שנוכל לגדול בצורה מהירה יותר מאשר היינו יכולים אילו נותרנו עצמאים. אני חושב שהגשמנו את זה. ואם השגת את המטרה שלך, אז זה לא משנה אם הרווחת מיליארד דולר או שלושה מיליארד. אוקיי, יהיה לך יותר לבזבז, אבל זה לא מה שיעשה אותך מאושר בחיים".
 
פרטים נוספים שפורסמו על הסכסוך בין צמד המייסדים לבין מייסד ומנכ"ל פייסבוק ובכירי הרשת החברתית, מציגים ניסיונות חוזרים ונשנים להשתמש באינסטגרם כדי לפצות על התדמית השלילית של פייסבוק. למעשה, בשנה האחרונה פייסבוק וגם וואטסאפ הסתבכו בכמה שערוריות (פייסבוק, בין היתר, בפרשת קיימברידג' אנליטיקה וההתערבות בבחירות לנשיאות ארה"ב בשנת 2016; וואטסאפ הואשמה בכך שהפכה פלטפורמה להפצת ספאם ופייק ניוז). למעשה, היחידה שנשארה מנותקת לחלוטין מביקורת ציבורית היא אינסטגרם, שסומנה כיורשת של פייסבוק עצמה.

מארק צוקרברג. משתמש באינסטגרם כדי לפצות על התדמית השלילית של פייסבוק. צילום: רויטרס
 
זו אינה העזיבה הדרמטית הראשונה בפייסבוק. לפני כחצי שנה, יאן קום, שהקים וייסד את אפליקציית המסרים המיידיים הפופולרית וואטסאפ ומכר אותה בשנת 2014 לפייסבוק בכ־20 מיליארד דולר, כתב בחשבון הפייסבוק שלו, "הגיע הזמן להמשיך הלאה", והודיע על פרישתו. הוא הוסיף: "אני עוזב בתקופה שבה יותר אנשים משתמשים באפליקציה ממה שאי פעם האמנתי שיקרה. הגיע הזמן שאעשה דברים נוספים חוץ מטכנולוגיה, כמו למשל להמשיך ולטפח את אוסף מכוניות הפורשה שלי. תודה לכל אלו שעשו את המסע הזה לאפשרי".
 
על פי הדיווח ב"וושינגטון פוסט", הסיבה להחלטתו של קום לעזוב הייתה חילוקי דעות עם הנהלת פייסבוק. בעיתון נטען כי קום לא אהב את העובדה שחברת האם בוחנת אפשרות להרוויח כסף מהאפליקציה, להוריד את רמת ההצפנה של ההודעות ולחלוק את המידע עם פייסבוק. עזיבתו של קום היא דבר חריג בפייסבוק, שכן הבכירים בחברה, ובעיקר חברי הדירקטוריון, נאמנים לה מאוד, בעיקר בעת סקנדלים ופרשות מביכות שונות. פייסבוק סירבה להתייחס לנושא.
 
בחודש שעבר צייץ בטוויטר בריאן אקטון, שפיתח את האפליקציה עם קום, כי הוא מוחק את חשבון הפייסבוק שלו, ובראיון ב"פורבס" אמר השבוע כי במכירת חלקו לפייסבוקב הוא מכר את פרטיות הלקוחות שלו לטובת הרצון של פייסבוק להרוויח מפרסומות, שנוגד לחלוטין את רוח מייסדי האפליקציה.
 
ד"ר לירז מרגלית, חוקרת התנהגות גולשים בעולם הדיגיטלי ומרצה במרכז הבינתחומי בהרצליה, מתייחסת לעזיבת מייסדי אינסטגרם: "אנשים עדיין מתייחסים לאינסטגרם כדבר נפרד ולא מקשרים אותו עם פייסבוק, למרות שהיא רכשה אותה". לדבריה, פייסבוק מנסה שלא לשנות את אינסטגרם יותר מדי, שכן הדבר יפגע בה. "העזיבה היא מהלך די מתוחכם", הוסיפה. "הם גרמו נזק לפייסבוק ולמארק צוקרברג. הם ידעו שהדבר יעורר סערה ושתשומת הלב תהיה מופנית אליהם. לפי דעתי הם עובדים על משהו חדש".
 
סקרים אחרונים שפורסמו מראים כי יותר ויותר צעירים בוחרים לנטוש את פייסבוק לטובת אינסטגרם. "פייסבוק מנסה לפנות לבני ובנות 12־18 ולא מצליחה, אבל באופן מפתיע אינסטגרם עושה את זה", ציינה. "לכן פייסבוק רכשה את אינסטגרם ולכן היא עושה מניפולציות רבות כדי לגרום לגולשים לעבור אליה. הופתעתי מאוד מכך שחלק מהצעירים אפילו לא פתחו חשבון פייסבוק, ואלה שכן, נכנסים לשם בתדירות נמוכה מאוד".

אינסטגרם. "בני הנוער מעדיפים אותה כיוון שהיא נועדה במהותה לשיתוף תמונות". צילום: Getty Images
 
מרגלית התייחסה למחקר שערכה. "דיברתי עם אנשים בכל הגילים", סיפרה. "הסיבה הראשונה לכך שבני נוער לא נכנסים לפייסבוק היא שהם לא רוצים להיות איפה שההורים שלהם. פייסבוק נתפסת היום כפלטפורמה של מבוגרים, והילדים לא רוצים שירגלו אחריהם, או שההורים יהיו חברים שלהם. דבר מעניין נוסף הוא השוני בין הדורות. הצעירים תופסים את העולם בצורה של כאן ועכשיו, והסטורי מאוד מאפיין את התפיסה הזו. אתה אומר משהו, ועוד 24 שעות הוא כבר לא רלוונטי.
 
"פייסבוק נועדה לשיתוף תוכן, ותמונות הן לא האלמנט המרכזי בה. טקסט דורש יותר הבנה מאשר תמונה. אינסטגרם במהותה נועדה לשיתוף של תמונות ולכן בני הנוער מעדיפים אותה. רוצים לקבל את התוכן בצורה מזוקקת ולא להשקיע זמן כדי להבין מה האחר חושב".
 
את חושבת שפייסבוק התאוששה מפרשת קיימברידג' אנליטיקה?
"לא, ועכשיו הם נכנסו לפרשה אחרת שאני יכולה להגיד בוודאות שאינה נכונה - הטענה שלפיה השינוי באלגוריתם גרם לכך שרואים רק 25 אנשים בפועל. זה עצבן הרבה אנשים. מבחינת פייסבוק זו סוג של פוביה בעקבות הפרשה. כשמישהו פוגע בך אתה מפתח פרנויה, אבל במקרה הזה אנשים נשארים בפייסבוק משום שהיא מספקת צרכים פסיכולוגיים שאי אפשר להיפטר מהם. מעניין לראות את הפגיעה באמון הגולשים. כנראה שהחברה לא תתאושש מפרשת קיימברידג' אנליטיקה לחלוטין".
 
פייסבוק אכן עוקבת אחרינו?
"כן, ואנשים הוכיחו שזה קורה גם כשהמכשיר כבוי".