דמיינו לכם עולם שכבר לא כל כך דמיוני. אתם קמים בבוקר, "אלכסה" או "סירי" מרתיחות לכם מים לקפה. אתם מתקלחים, מתלבשים, יורדים לחניה, ושם הרכב שלכם מברך אתכם לשלום. אתם נכנסים למושב האחורי, כן כן, האחורי. אומרים לרכב את היעד שאליו אתם רוצים להגיע והוא כבר ידאג להביא אתכם לעבודה. האם הפנטזיה בדרך להפוך למציאות חיינו? תלוי את מי שואלים.



"במהלך העשור הקרוב נראה שלבי ביניים של אוטונומיות חלקית בכלי רכב", אומר מנכ"ל ומייסד שותף בחברת קורטיקה, יגאל רייחלגאוז. "בעוד כמה עשרות שנים הרובוטים יחלו להחליף את הנהגים האנושיים. צריך לנהל את התהליך הזה בצורה זהירה מאוד, שכן רובוטים יכולים להסתדר ביניהם אבל שילוב של רובוטים ואנשים על הכביש יכול ליצור בעיות".



רייחלגאוז מדגיש כי כיום חלק מהחברות הגדולות במשק מציגות פתרונות שאומנם מייצרים כותרות ומושכים משקיעים, אולם הם עדיין לא ישימים. "אנשים לא יעברו לרכבים אוטונומיים אם טווח הנסיעה שלהם יהיה קצר משמעותית", הוא מסביר. "כוח העיבוד של המידע המצולם על ידי הרכב בנסיעה דורש המון אנרגיה וצריך לנצל אותה כדי לאפשר מרחק גדול יותר בין טעינה לטעינה".



עם זאת, רייחלגאוז מדגיש כי בשלב מסוים "בהחלט יהיו רכבים אוטונומיים לחלוטין, כמו שהיום אנשים מנווטים עם מפות בלי ללמוד ניווט".



לדבריו, טכנולוגיה טובה ויציבה יכולה להשלים את חוסר הידע המקצועי של המשתמש. "צריך לעבור לשיטות של פענוח תמונה וחיזוי שאינן מוגבלות רק למידע שהוזן מראש במערכת האוטונומית". הוא מסביר כי "החיים מספקים לנו אין סוף תרחישים שצריך לתת להם תגובה מהירה כדי למנוע תאונה. לכן רכבים צריכים להיות גם בעלי יכולת למידה עצמית".



"אין מערכת מוגנת לחלוטין"



מלבד הסכנות ה"רגילות" שאורבות לנהגים בכבישים, הרכב האוטונומי והרכבים החכמים (עם מערכת בידור שמתחברים אליה בבלוטוס) מביאים עמם איום חדש בדמות השתלטות בידי האקרים, תרחיש שמדאיג חוקרים רבים בתחום הסייבר.



"ניתן לחפש מידע על מערכת הבידור שמותקנת ברכב, להשתלט עליה ומשם להשיג מידע רב על הנהג", מספר עידו נאור, חוקר בכיר במעבדת קספרסקי, שתיאר מצגת שבה צפה באחד הכנסים שהשתתף בהם - כיצד ניתן לפרוץ למאזדה 3.



"הרכב אוסף מידע על מסלולי הנסיעה מבלי להפעיל GPS מובנה. נוסף לכך, נשמר שם גם תיעוד של שיחות הטלפון שהתבצעו באמצעות חיבור הבלוטוס במערכת. המידע נשמר בצורה לא מוצפנת", מוסיף נאור, שמסביר כי ניתן לפרוץ למערכות של כלי הרכב כמו שניתן בעצם לפרוץ לכל מחשב.



"המון גורמים וחברות עוסקים בנושא אבטחת כלי הרכב, אבל עדיין אין מדד של עד כמה הרכב מאובטח במובן הזה", אומר נאור, שמתייחס לרמת ההגנה שדרושה לרכב אוטונומי: "אדם בנה את המערכת ולכן אדם גם יכול לפרוץ אותה. בעיקרון אין מערכת מוגנת לחלוטין".



נאור מעריך כי בתוך חמש שנים נראה רכבים אוטונומיים על הכביש, אך מדגיש: "כדי שרכב אוטונומי יוכל לנסוע לבד בצורה בטוחה, צריך להכין גם את הכבישים. מדובר פה בחיי אדם. בהנחה שאכן ישפרו את התשתיות, ייקח עוד כ־20 שנה עד שגם האדם הממוצע יאמץ שיטה זו".