מאז שנכנסה לחיינו אפליקציית הניווט waze, היא שינתה לחלוטין את הרגלי הנהיגה של מיליוני משתמשים. עכשיו היא מנסה לעשות זאת שוב, והפעם באמצעות שירות נסיעות שיתופיות בשם Carpool.



כבר שנים שווייז הישראלית הפכה למפת הדרכים עבור נהגים ברחבי העולם, אבל אף שהיא יודעת לתת את המסלול המהיר ביותר ליעדנו, היא הייתה מוגבלת ביכולתה לצמצם את הפקקים. פיצ'ר חברתי חדש בשם Carpool (כלומר נסיעה משותפת) שנוסף עכשיו לאפליקציה מתיימר לטפל גם בבעיה כאובה זו בכך שיציע למשתמשים בעלי יעדים זהים להצטמצם לרכב אחד.



"המטרה היא להוריד את מספר כלי הרכב על הכביש ולהקל את הפקקים", מסביר ראפה כהן, ראש ניהול המוצר בווייז. "בעשור האחרון הצענו לנהגים דרכים מהירות יותר מאלה שהם מכירים, במטרה להתמודד עם הפקקים. כעת החברה הולכת ומשתנה בהדרגה, וכיום המטרה היא לא לעקוף את הפקקים אלא להילחם בהם.



"זאת הדרך שלנו להתמודד עם אחת המכות הגדולות של המאה ה־21", מוסיף כהן, "אנחנו מבינים שקצב הגידול ברכישת כלי רכב לא עומד בקנה אחד עם קצב סלילת הכבישים, וכי להפוך את התחבורה הציבורית ליעילה ומשתלמת באמת ייקח עוד זמן רב. לכן אנחנו מנסים לצמצם את מספר המכוניות על הכביש".


כהן מסביר שהיכולת של הטכנולוגיה להשפיע על מצב הפקקים תלויה בכמות המשתתפים. "מספר המשתמשים הישראלים בשירות עולה בהתמדה מדי שבוע. עדיין לא רואים שינוי ניכר בפקקים, אבל זו התחלה של מהפכה. כיום משתמשים בשירות אותם ישראלים שתמיד ראשונים לאמץ חידושים, אבל אני מעריך שבארה"ב שירות כזה יהיה נפוץ יותר. אסור לשכוח שהבעיה הזו נוגעת לכל הערים הגדולות בעולם".



אז איך זה עובד ומי מרוויח? באמצעות האפליקציה או קבוצות ייעודיות ברשתות החברתיות תוכלו למצוא נהג רכב שנוסע ליעדכם או להציע את עצמכם כנהגים. הסכום המשולם על ידי המשתמש נועד לכסות את צריכת הדלק של הנהג, ובווייז מדגישים כי הם לא לוקחים עמלה. "המטרה אינה רווח", טוען כהן, "הנהגים מקבלים כסף כדי לכסות חלק מעלויות הנסיעה עצמה, כך שזה לא משתלם לנהגים פרטיים להפוך באמצעות האפליקציה לשירות הסעות או מונית.



"אנחנו מאמינים בקארפול ובכך שהוא מסייע להילחם בפקקים", ממשיך כהן בהתלהבות, "לא יודע איפה נהיה עוד חמש שנים ואם בפרק זמן קצר כזה יהיה שינוי גדול כל כך בסביבה. אני חושב שלא משנה לאן הטכנולוגיה תתקדם, גם כאשר יהיו כלי רכב אוטונומיים אנחנו נמשיך להסתכל על כך שצריך למלא את הרכב בכמה שיותר אנשים - ולא משנה אם מדובר בנהג אנושי או לא".