מערכת המתריעה מפני סכנות ומצבי טביעה הותקנה במכשירים הניידים של כל צוותי הפיקוח, התחזוקה וההצלה של הכנרת, במטרה לייעל את הפיקוח ולהתריע מפני סכנות הנשקפות לרוחצים במי הימה. המערכת, של חברת "פטרולית", מנהלת ומסנכרנת בין הגורמים השונים את כל המידע על החוף, כולל דיווח על מפגעי טבע (סכנת התחשמלות, ענפי עצים שנפלו), בעיות ניקוז וביוב, הזמנת ציוד, שילוט ותמרורים ועוד.

גם החופים הלא מוכרזים סביב הכנרת מקבלים מענה במערכת. פקחי החוף מקבלים התרעות ומיד מגיעים למקום, מודיעים לנופשים שלא להיכנס למים ללא פיקוח מציל, וממלאים את כל פרטיהם במערכת, כולל העלאת תמונות וסרטונים על מיקומם והתנהגותם.

במקרי אלימות, פקחי החוף נעזרים בלחצן המצוקה שבמערכת, שפותח קו ישיר למשטרה, ובמקרה טביעה - לחצן מצוקה ייחודי מפעיל התראה דחופה לכוחות מד"א להגיע במהירות לחוף. המערכת אף מתריאה על סגירת חוף בגלל סערה ורוחות חזקות, וכך היא בעצם מיידעת את מנהלי החופים כי עליהם להציב שילוט בדבר הסכנה שברחצה ולמנוע כניסת מתרחצים למים.

רוחצים בכנרת (צילום:  טלי בר - עמק הירדן)
רוחצים בכנרת (צילום: טלי בר - עמק הירדן)

הגוף האחראי המטפל בחופי הימה, "איגוד ערים כנרת", הוא זה שהחליט על רכישת המערכת מחברת פטרולית. הגוף מטפל זה כעשור ב–15 חופים וחניוני נופש סביב הכנרת, אחראי על הסדרת החופים והטיפול בהם, והגברת אכיפת החוקים שנועדו למניעה וצמצום הפגיעה בינרת ובמתרחצים. 

"לאחר קיום מפגשי היכרות ולמידת הצרכים, יצרנו עבור איגוד ערים כנרת ממשק עבודה נוח לדיווח על תקלות או מפגעים בחופים, כולל תשתיות מים, ביוב, חשמל, שילוט, הוצאת דרישות לרכש, יומני עבודה ועוד". מספר מנכ"ל חברת פטרולית יעקב נחום. 

יישומון פטרולית כנרת (צילום: יחצ)
יישומון פטרולית כנרת (צילום: יחצ)

"במקביל, יצרנו יחד ממשק דיווח ייחודי, אף הוא בטלפון הסלולרי, עבור מערך הפיקוח על הרחצה. השימוש באפליקציה אומץ בברכה על ידי הפקחים, שמתעדים ומדווחים כעת בצורה נוחה, בהתאם לתפריט שהוכן באפליקציה". 

מנהלת האגף לניהול חופים ברשות הכנרת דנה בכר מוסיפה כי המטרה הייתה "לבנות אפליקציה אינטראקטיבית סלולרית שתייעל את אופן העברת הדיווחים השונים, בתוך ובין מחלקות התפעול השונות, וכן על מנת לייצר בסיס נתונים ותיעוד איכותי של העבודה הרבה המתבצעת בשטח".