זה כבר מזמן לא עניין שולי, אלא אייטם שמככב במדורי הרכילות, ולעתים אף מחוצה להם: הסרת עוקב באינסטגרם הפכה לטרנד הכי לוהט כיום בביצת הסלבס.  כך למשל הסיר בן אל תבורי עוקב באינסטגרם מהאקסית ואם ילדיו אורטל עמר בטרם נפרדו רשמית, ובתגובה הסירה עמר עוקב מתבורי; ציפי רפאלי הסירה עוקב מכל חבריה באינסטגרם והשאירה רק את קרובי משפחתה; אייל גולן קיבל ממנה השראה והסיר עוקב מכל החברים שלו, למעט בני משפחתו; חברתו של גולן, אופירה אסייג, שזעמה על הסרתה, הסירה מגולן עוקב בתגובה; עומר אדם הסיר עוקב ממשפחתה של האקסית שיראל טולדנו והחזיר את העוקב לאחר שבני הזוג עשו קאמבק; דנית גרינברג הסירה עוקב מבן זוגה לשעבר אליאב אוזן, שבתגובה הסיר עוקב ממנה; וגם הסכסוך בין בר רפאלי לקים קרדשיאן התבטא בהסרת עוקב הדדית. וזו רק רשימה חלקית. כיצד הפך מנהג הסרת העוקב באינסטגרם לטרנד שמרעיש את התעשייה ומעסיק את מדורי הבידור והרכילות?

אייל גולן ואופירה אסייג (צילום: אור גפן)
אייל גולן ואופירה אסייג (צילום: אור גפן)

הפרטיות מתה


"קשה לשים את האצבע על הזמן המדויק שבו החל הטרנד", אומרת מורן זלמה, מרצה על אינסטגרם ובעלת סוכנות Sowrite לתוכן ושיווק דיגיטלי. "אני מניחה שכמו כל דבר למדנו את זה מהסלבס בחו"ל. זה בטח התחיל אצל משפחת קרדשיאן. כל דרמה משפחתית שם מלווה בציפייה לראות מי יוריד עוקב ממי. לפני עידן הרשתות החברתיות, כשזוג נפרד וכל אחד הלך לדרכו, זו באמת הייתה פרידה. לא ראית את האקס או האקסית יותר ולא ידעת מה הם עוברים או מה הם עושים".

והיום?

"היום אי אפשר להתחמק מזה. זוגות נפרדים, אבל החיים הווירטואליים שלהם ממשיכים להתקיים. אפשר להיכנס ולראות איפה הם היו אתמול, מה הם לבשו, מה הם אכלו ורחמנא ליצלן, עם מי הם המשיכו הלאה בחייהם. החיים הווירטואליים שלנו לרוב לא משקפים את המציאות, ובקלות אנחנו יכולים לייצר אשליה שהחיים אחרי האקס טובים בהרבה. יש מי שמצליח להחזיק את עצמו ולא להיכנס לפייסבוק או לאינסטגרם של האקסים, ויש כאלה שהפעולה היחידה שיכולה לעזור להם להמשיך הלאה היא פשוט לחסום אותם, לאנפרנד אותם או להפסיק לעקוב אחריהם".

מה מסמל האקט הזה? מה החשיבות שיש לו בעולם המציאותי?

"אני מניחה שאם אקס מפורסם מפסיק לעקוב וזה הופך לאייטם בעיתון, כנראה שהצד השני ישמע על כך, וזה ישפיע על היחסים ביניהם גם מחוץ לעולם הווירטואלי. אם הם נשארו חברים, הם כנראה לא יעשו מעשה כזה פומבי. לפעמים אני תוהה אם הם שוכחים שהביצה כאן קטנה, ואם האקס שלהם גם בשואו ביזנס, הם כנראה ייתקלו האחד בשני גם בחיים האמיתיים. מצד שני, זו כנראה הדרך שלהם לסגור את הדלת ולהמשיך הלאה, ועל הדרך לעדכן גם את הצד השני שזה מה שהם מרגישים. הפרטיות די מתה, ולא רק עבור סלבס".

דנית גרינברג ואליאב אוזן (צילום: אמיר מאירי)
דנית גרינברג ואליאב אוזן (צילום: אמיר מאירי)


לייצר כותרות

הסרת העוקב באינסטגרם הפכה לצעד דרמטי, שלא פעם מבשר על משבר במערכת היחסים של בני זוג. כך למשל קרה במקרה של דנית גרינברג ואליאב אוזן, מהזוגות הנוצצים שיצאו מבית "האח הגדול", שהחליטו לאחרונה לפרק את החבילה. הבשורה על פרידתם הגיעה לתעשייה יחד עם הסרת העוקב ההדדית באינסטגרם. מקרה דומה כאמור התרחש לפני כמה חודשים בעת פרידתם של בן אל תבורי ואורטל עמר.

"זה יותר אקט הגנה וחלק מההחלמה אחרי הפרידה", אומרת נעם בצר, מאמנת אישית לזוגיות ויחסים. "בגלל שהיום אנחנו בעולם וירטואלי, אני חייב לעשות פעולה וירטואלית כדי להיפרד מהבן אדם. לאו דווקא במערכת יחסים זוגית, אלא גם במערכת חברית".

מעבר למשברים ביחסים אישיים, מדוע סלבס מסירים עוקב זה מזה? "אצל הסלבס התופעה הזו הפכה לטרנד בעיקר כי הם הולכים אחרי העדר", מסבירה אירית דוידסון, אשת אסטרטגיות שיווק מתקדמות ברשתות החברתיות ובדיגיטל. "לרוב מי שעושה זאת אלו לא הסלבס הכי חזקים, אלא כאלה שזה נותן להם עוד כותרת בעיתון, וזו מטרת הסרת העוקב: לייצר עניין וסיפור כדי להרים את הקריירה שלהם. הרי הסלבס אוהבים להיות בכותרות, וזו הדרך. הכי קיצוני הוא כשאתה מסיר את כל המשפחה וכל החברים שסביבך כדי לא להיות עם אף אחד בקשר. האקט הזה בסופו של דבר הוא וירטואלי, אבל הוא מאוד אישי ואגרסיבי, של מישהו שנפגע או מישהו שעשו לו משהו שהוא מבחינתו בלתי נסלח".

אורטל עמר ובן אל תבורי (צילום מתוך האינסטגרם)
אורטל עמר ובן אל תבורי (צילום מתוך האינסטגרם)

המוזיקאי וזוכה "האח הגדול VIP", אסף גורן, שנמצא בזוגיות עם השחקנית שירן סנדל, עוקב אחרי אדם אחד בלבד באינסטגרם: אמא שלו. "אני עוקב אחרי אמא שלי בלבד כבר שלוש שנים כמעט", מספר גורן. "יש לכך כמה סיבות. הסיבה הראשונה היא שאני רוצה לפרגן לאמא שלי ולסטודיו למחול שלה. שמלוא תשומת הלב תגיע אליה מהאינסטגרם שלי. הסיבה השנייה היא שאני לא מאמין שאינסטגרם זה המדד האמיתי לחברות. הסיבה השלישית היא שמעקב אחר אדם אחד בלבד באינסטגרם באמת עוזר לי להתרכז בדברים שחשובים לי, ואני לא צופה בסטורי של אנשים אחרים. אני עונה בפרטי ועוזר לתומכים שלי כשהם צריכים".

אסף גורן ואמו. (צילום:מאיה ברק)
אסף גורן ואמו. (צילום:מאיה ברק)

טרנד הסרת העוקב באינסטגרם, ולא בהכרח בפן הרומנטי, קיבל כאמור גושפנקה עם הצעד הדרסטי של אייל גולן, שהחליט להסיר עוקב מכל חבריו למעט משפחתו. "האמת שגם לי נמאס לראות מה זה אכל, מה ההוא שתה, באיזה מועדון ההיא בילתה, באיזו מסעדה ההיא אכלה, לאן ההם נסעו ומאיזה יעד ההם חזרו", כתב גולן לעוקביו.

"אייל גולן מאס באינסטגרם ובתרבות הפייק", מסביר הרכילאי והעיתונאי דודי טל. "אנחנו בני אדם, יש לנו הצקות והטרדות, וגם אם בא לנו למות, אנחנו לא נציג באינסטגרם וברשתות את הדברים הלא טובים. אני חושב שנמאס לגולן מכל האנשים שמעלים לאינסטגרם את החיים שלהם כמושלמים וכיפיים כל הזמן. יש דוגמאות של אמהות חד־הוריות שבקושי גומרות את החודש ומעלות תמונות אשלייתיות כאילו אין מחר".

למה דווקא הסרת עוקב באינסטגרם זוכה לכזו פופולריות?

"עד לפני כמה שנים הפייסבוק היה מאוד חזק, וכיום הפייסבוק פונה לחתך יותר מבוגר, והאינסטגרם לחתך יותר צעיר. כשאתה פונה לקהל יותר צעיר, הכל דרמטי נורא. כשאני אומר 'דרמטי', אני מתכוון לילדה בת 15 שזה טרגי עבורה שלא עוקבים אחריה באינסטגרם. אותו דבר אצל הסלבס".

"עניין העוקב באינסטגרם הוא גלגל הצלה מעולה עבור גולן, שבתקופה האחרונה עלה לכותרות לא בצורה חיובית, והעיסוק של התקשורת בכך שהוא הסיר עוקב הסיט את תשומת הלב מפרשת הקטינות", אומרת דוידסון.

האם הטרנד הזה של הסרת עוקב צפוי לחלוף?

טל: "ברור, בעוד כשנה יבוא משהו אחר שימשוך את תשומת הלב, ובכך גם תיעלם תשומת הלב שאנחנו מייחסים להסרת עוקב באינסטגרם".

זלמה: "אני לא חושבת שהטרנד הזה ידעך בזמן הקרוב. אבל באינסטגרם עובדים במרץ על שינוי המדיניות שלהם בכל הנוגע ללייקים. המשמעות היא שאנשים יוכלו לעשות לייק, אבל ספירת העוקבים תהיה פחות בולטת. המטרה היא להחזיר את הכוח לתוכן, להפסיק למדוד הכל, ובעיקר להפסיק את השימוש המטורף בבוטים או באפליקציות חיצוניות שמטרתם להעלות עוקבים ולייקים תמורת כסף. לא תמיד חשבון שיש לו עשרות אלפי עוקבים, קיבל אותם ביושר. יכול להיות שבאינסטגרם יחליטו לשנות את האופן שבו אנחנו מסתכלים גם על העוקבים, ואז כבר לא תהיה משמעות למעקב או להסרת עוקב".