הרבה ביקורות קשות נאמרו ונכתבו לאחרונה על משפחת נתניהו. אשרינו שאנחנו חיים במדינה שחופש הביטוי הוא אחד מיסודות הדמוקרטיה וזכותו של כל אדם להביע דעתו, כל זמן שהוא לא חוצה קווים אדומים ומשמיץ ומבזה אדם אחר עד כדי שיימינג ופגיעה בשמו הטוב. ביום שישי האחרון, נחצו קווים אדומים של אתיקה ביחסי אנוש.

הסרטון שפרסמה שרה נתניהו. צילום: רשתות חברתיות

בסוף אחת ממהדורות החדשות של אחר הצהריים ורגע לפני ששודרה תוכניתם של אופירה אסייג ואייל ברקוביץ', הופיעה אסייג על המסך לגיחה קצרה ונשאלה על ידי מגיש החדשות מה דעתה על דבריה של הגברת שרה נתניהו שאמרה בראיון שהיא אישה מוכה וכך גם ילדיה. בסגנון האסייגי המוכר ומבלי להסס או לשקול את המילים לפני שהן נפלטות בשצף קצף מפיה, הטיחה השדרנית הפופולרית את ביקורתה באשת ראש הממשלה בצורה ובסגנון שכאשר הקשבתי לרטוריקה, אני מודה שהרגשתי מבוכה גדולה וחוסר נוחות.

אופירה אסייג עוקצת את אייל גולן וחוטפת מהגולשים - לחצו כאן. 

אופירה אסייג, אייל ברקוביץ' (צילום: רפי דלויה)
אופירה אסייג, אייל ברקוביץ' (צילום: רפי דלויה)

לא אחזור על כל הדברים שהיא אמרה, שרובם כבר נאמרו על ידי פוליטיקאים מהשמאל ואזרחים מן השורה שלא נמנים על אוהדי המשפחה בבלפור. כן, שמענו מהרבה מקטרגים עד כמה הגב' נתניהו מתמסכנת ומתבכיינת ואיך היא מוזילה את המושג אישה מוכה. "רק תסבירי לי בבקשה איך הגעת למסקנה שאת אישה מוכה? הילדים שלך מוכים? ביקרת פעם במעון לנשים מוכות? את יודעת מה עובר על בית כשהילדים חוטפים שם מכות מההורים שלהם?", שאלה אסייג את שרה נתניהו, וכמובן שהטיעון שלה לכשעצמו נכון והגיוני ואין להשוות בין אישה שחוטפת מכות רצח מבעלה המחפשת מחסה במקלט לנשים מוכות, לאישה כמו הגב' שרה נתניהו שמוקפת יומם וליל באנשי בטחון ששומרים עליה מכול משמר.

יתנצלו בשידור? אופירה וברקוביץ' קיבלו מכתב התראה לפני תביעה - לחצו כאן. 

יאיר, בנימין ושרה נתניהו (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
יאיר, בנימין ושרה נתניהו (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

אבל האם לא עלה בדעתו של מישהו, או בדעתה של אסייג שמיהרה להשחיז את חרצובות לשונה ולהשתלח בגב' נתניהו, שהאחרונה בכלל לא התכוונה שהרביצו לה מכות פיזיות? אפילו בתי, שעניינים פוליטיים לא בדיוק נמצאים בראש מעייניה, שמעה במקרה ביחד אתי את החדשות ומיד שאלה: "על מה כל ההתנפלות על שרה נתניהו? הרי ברור שהיא התכוונה שהיא אישה מוכה מילולית", עם דגש על ה"מילולית".

כולה בת 15 החמודה שלי, ומיד הפעילה שכל ישר ולא הבינה על מה כל המהומה. הרי כולנו יודעים עד כמה החיים והמוות ביד הלשון ועד כמה מילים יכולות לפצוע ולהכאיב לא פחות ממכות פיזיות שמשאירות חבורות וסימנים כחולים, ולזה בדיוק התכוונה הגב' נתניהו. אבל כמה קל להעמיד פני תם ולהבין דברים כפשוטם, כאשר מזדמנת לידך עוד אחת מאותן הזדמנויות שאפשר לנצל על מנת להמשיך ולהשמיץ את מושא שנאתך. בכלל הספורט הלאומי החדש הוא לארוב לגברת מבלפור וברגע שתפצה פה, בום, להתעלק בפול גז על מילה או משפט שהיא אמרה, לעוות אותם או לייחס להם משמעות שונה מזו האמיתית, והרי לכם עוד תירוץ לצאת למתקפה מאסיבית של עלבונות, לעג וזלזול כלפי מי שהיא לא מושא הערצתם.

אופירה אסייג, אייל ברקוביץ' (צילום: ערן לם)
אופירה אסייג, אייל ברקוביץ' (צילום: ערן לם)

והיה גם היה זלזול וחוסר כבוד בדבריה של אסייג שגרמו לי להתבייש בשביל הגב' נתניהו, כאילו הדברים נאמרו כלפיי. "תקראי לחברת אריזות וצאו מבלפור". אני לרגע חשבתי שלא שמעתי טוב. אפילו עכשיו בזמן כתיבת הטור, אני עדיין לא מאמינה שהדברים נאמרו. את מציעה למשפחת נתניהו לשכור חברת אריזות כדי לפנות את הבית בבלפור, כי הגב' נתניהו העזה לדבר מכאב ליבה? מי שמך לשפוט או באיזו סמכות את בכלל מעזה לדבר כך לאישה שבעלה, בין אם תרצי או לא, הוא נבחר ציבור? במילים של "עמך" כמו שאת וברקו אוהבים להשתמש בהם, מי את בכלל שתגידי לאשת ראש ממשלה, תהא אשר תהא, שתתחיל לארוז?

בנימין נתניהו, שרה נתניהו (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
בנימין נתניהו, שרה נתניהו (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

אמנם התוכנית של אסייג וברקוביץ' זוכה לרייטינג מחמיא ומכובד, וגם אני לפעמים חוטאת וצופה בה, בעיקר בזכותו של ברקו שמדי פעם מצליח להצחיק אותי בישירותו ובהתעקשותו הקונסיסטנטית על שאלות שמציקות לו וכמו רוטוויילר הוא לא מרפה עד שיקבל תשובה מהמרואיין שתניח את דעתו. אבל עדיין, תוכנית טלוויזיה מוצלחת, אחת מני רבות שמצליחות לא פחות, לא מצדיקה התבטאויות מעליבות ושלוחות רסן כלפי אשת ראש ממשלה. ואל תבינו לא נכון, היא לא חסינה מפני ביקורת. בכלל לא. אך יש דרך להביע אותה. בכלל, כל הטרנד לאחרונה של מלעיזים למיניהם להציג את שרה נתניהו כמישהי שזקוקה לטיפול נפשי, זה פשוט לרדת כל כך נמוך. בעצם, למה שאחסוך בדימויים? זה פשוט לרדת לזנות.    

אופירה אסייג ואייל ברקוביץ' (צילום: צילום מסך)
אופירה אסייג ואייל ברקוביץ' (צילום: צילום מסך)