שבוע מורכב עבר על כוכבות פרוייקט "שעשני אישה", בינהן שי מיקה ויעל בר זוהר, לאחר שנחשף כי קידום השיח הוא חלק מקמפיין ממומן. בקשה לתביעה ייצוגית אף הוגשה השבוע לבית המשפט בתל אביב נגד יעל בר זוהר, שי מיקה ועמותת "שעשני אישה" בשל הטעיית הציבור בקמפיין הנידה בו היו מעורבות.

אמש שיגרה העמותה את התייחסות לתביעה הייצוגית והלילה הגיבה בר זוהר לראשונה לסערה סביב הפרשה: "הימים האחרונים היו לא פשוטים עבורי. האמנתי ואני עדיין משוכנעת, שמותר לכל הנשים לשוחח באופן בטוח ומכבד אודות כל נושא שבעולם, גם מסורת, מצוות או יהדות. החירות הזאת שמורה לכולנו, נשים מסורתיות, חרדיות ואפילו רחמנא ליצלן ״נשים חילוניות". כשהציעו לי להנחות במיזם ״זה היום שלך״ (כן, כמראיינת המקבלת תשלום עבור עבודתה זו), שמחתי על ההזדמנות לראיין נשים עצמאיות, מוכשרות, ושונות זו מזו ששיתפו באותנטיות ובכנות. וממש לא הפריע לי לעסוק בתכנים מהמסורת היהודית" כתבה.

שי מיקה יפרח, יעל בר זוהר (צילום: צילום מסך יוטיוב)
שי מיקה יפרח, יעל בר זוהר (צילום: צילום מסך יוטיוב)

"ואז התחיל עליהום בכל אמצעי התקשורת. הצד העצוב היה, שרוב הפרשנים והכותבים, לא צפו בכלל בראיונות המקוריים שלנו, והתבססו רק על "המידע" והפרשנות ששודרו בטלוויזיה. אני מאמינה שאם רוב המגיבים ייצפו בראיונות שלנו הם יבינו שאפשר לחשב מסלול מחדש. למרבה הצער, הרגשתי על בשרי שתרבות השיח שלנו נמצאת במדרון מסוכן. חלק מהטפות המוסר התוקפניות חשפו היבטי חוסר סובלנות, צביעות, שנאת דת, וכל מיני שילובים אחרים. מה אומר לכם, אפשר וראוי להתווכח. אבל ראוי היה שכולנו נמנע משפה מתלהמת או בוטה ונדון בדברים במתינות ובענייניות".

"ולנושא התשלום. כמו בפאנלים רבים או באירועי תרבות ציבוריים, ככל הידוע לי המשתתפות קבלו תמורה עבור השתתפותן, בוודאי מבלי שהכתיבו להן מה לומר או מה לא לומר. מרגע שפורסמו הראיונות באינטרנט הם תויגו כחלק מקמפיין "זה היום שלך" עבור עמותת "שעשני אישה". בשום שלב לא נעשה ניסיון הכחשה או 'הסתרה' מכל סוג והדברים אף חודדו בהמשך מעבר לחובת הדין. (ככה מדברים עורכי הדין :-). לא היו בראיונות הללו מרכיבים של כפייה, שידול או הסתה, חלילה.

יעל בר זוהר (צילום: אור גפן)
יעל בר זוהר (צילום: אור גפן)

היו שטענו שלא נכון לעסוק בנושא הזה (טהרת המשפחה) באינסטוש. הוא אינו ראוי לדיון ציבורי. אני מאמינה שלשיחות הללו מקום חשוב בציבוריות הישראלית והן ראויות לדיון. גם מבלי לבקש רשות מאף פוסק הלכה, חרדי או חילוני. כל עוד לא מדובר בכפיה, חשיפה של אורח חיים כלשהו גם למי שנוהג אחרת, היא תרומה לשיח מהבחינה הזו, גם השיח שנוצר עכשיו, עם מושגים כמו חופש הביטוי וגילוי נאות, הוא מבורך. הלוואי שמהסערה הזאת ייצמחו רק דברים טובים. מחבקת ומחזקת את כל המשתתפות במיזם. כולי תקווה שנעסוק בעיקר בקבלת האחר ואהבת חינם."