סידן חיוני לבריאות, ואת העובדה הזאת כולם יודעים. אבל מה קורה כשאנחנו לא צורכים ממנו מספיק, ולמה בעצם כל כך חשוב לשלב אותו בתפריט? הנה כמה סיבות לא פחות ממעולות לפרגן לעצמכם כריך עם גבינה צהובה, ממש ברגע זה.

רק 22.5% מכלל התלמידים בישראל צורכים סידן בהתאם להמלצות. על פי ההמלצות, ילדים בגיל 4-8 זקוקים ל-1,000 מ"ג סידן ליום ואילו בני נוער ל-1,300 מ"ג. ואולם, מסקר שנערך ע"י משרד הבריאות לאחרונה, עולה כי רק 22% מכלל התלמידים אכן עומדים בהמלצות אלה.

פרוסת גבינה צהובה מספקת לילד 20% מכמות הסידן היומית שמומלצת לילדים וזה יותר סידן ממה שהילד שלכם יקבל מארוחת בוקר שכוללת קורנפלקס עם חצי כוס חלב.

באיזה מאכל יש הכי הרבה סידן? צילום: מאיה חביבבאיזה מאכל יש הכי הרבה סידן? צילום: מאיה חביב


כן, מחסור בסידן פוגע בבריאות, וזה מוכח
: מחקר שהתקיים בישראל ובדק לראשונה צפיפות עצם של בוגרים צעירים אלרגיים לחלב, מצא שמדובר בקבוצת סיכון לתחלואה באוסטאופורוזיס בגיל מוקדם, וכי צריכת מוצרי חלב, במיוחד בגיל הגדילה, חיונית להשגת צפיפות עצם תקינה ולמימוש פוטנציאל הגדילה. מעבר לכך, מדובר במינרל חיוני לתפקוד השיניים, מערכת השרירים ועוד.

עלול לגרום לשברי מאמץ. במחקר שהתקיים בצה"ל בו נבדקו גורמי הסיכון לשברי מאמץ, נמצא שיעור גבוה של שברים כאלה בקרב חיילים, שלא שילבו כמות מספקת של סידן בתפריט היומי שלהם (פחות מ 700 מ"ג ליום).

מוצרי חלב הם המקור העיקרי לסידן. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 60% מהסידן בתפריט שלנו מגיע ממוצרי חלב. קשה מאד להגיע לתצרוכת היומית המומלצת של סידן ללא שילובם בתפריט. הגבינה הצהובה היא מוצר חלב עשיר במיוחד בסידן – ב-100 גר' יש כ-700 מ"ג סידן (פי 7 מגבינה לבנה או קוטג'). אגב, סידן הוא לא הסיבה היחידה לשלב גבינה זו באופן קבוע בתפריט: פרוסה אחת שלה מספקת גם 1/3 מכמות החלבון היומית לילד.

ילדים שלא צורכים מוצרי חלב, לא ממשים את פוטנציאל הגדילה שלהם. תזונה מאוזנת כוללת בין היתר מוצרים המכילים חלבון איכותי, ויטמינים ומינרלים חשובים כמו סידן. אלה משפיעים באופן ישיר על מימוש פוטנציאל הגדילה והגובה של הילד, ולכן חשוב לשלב אותם בכל תפריט.