גם עודף משקל קל עלול להביא למחלת קורונה קשה: עד כה, הראו המחקרים שחולים הסובלים מהשמנת יתר נמצאים בסיכון מוגבר לסבול מזיהום משמעותי יותר של נגיף הקורונה. כעת מתברר שככל הנראה גם קילוגרמים עודפים בודדים עלולים להגביר את הסיכון לתסמינים חמורים של הנגיף.

לפיכך, האזהרה האחרונה של ה־CDC מרחיבה את היקף האוכלוסייה העלולה להיות פגיעה יותר לנגיף גם לאנשים הנמצאים בקטגוריה של עודף משקל (Overweight) ולא רק אלה הסובלים מהשמנה (Obesity).

מחלקת הקורונה בבית החולים רמב"ם, קרדיט דובר צה"ל

העדכון מגיע בין השאר על רקע מחקר שנערך בבריטניה, אשר כלל מדגם של 334,329 משתתפים ו־640 חולים שאושפזו עם קורונה. מהממצאים עולה כי ישנו סיכון מוגבר לתחלואה קשה מנגיף קורונה בקרב מבוגרים הסובלים מהשמנת יתר, אך גם בקרב אלה הנמצאים בקטגוריה של עודף משקל, כמו גם בקרב מעשנים או מעשנים שנגמלו.

עישון סיגריה (צילום: אינג אימג')
עישון סיגריה (צילום: אינג אימג')

מחקר זה גם מצא כי הייתה עלייה ליניארית בסיכון להידבקות בנגיף קורונה עם עלייה במדד ה־BMI. העלייה הליניארית נשמרה בכל הטווח מ־BMI 25 - קטגוריית עודף משקל - ועד BMI 40, אשר נחשב כהשמנת יתר (יצוין כי הערך התקין של BMI נחשב בין 18.5 ל־25. עודף משקל הוא בין 25 ל־29, והשמנת יתר - מעל 30).

לדברי פרופ' אבי קרסיק, מנהל מרפאת ההשמנה במרכז DMC לטיפול בסוכרת, "שינויים מטבוליים ודלקתיים הקשורים למשקל יוצרים מצב המכונה מטא־דלקת, שפוגע ביכולת הגוף ומערכת החיסון להילחם במחלות. מצב זה ממלא תפקיד בכל הנוגע לתוצאות התחלואה בנגיף הקורונה.

"ההמלצה עבור אנשים הנמצאים בקטגוריה זו של עודף משקל היא להישמר, להשתדל להיות פעילים גופנית, לשמור על תזונה נכונה, ולהקפיד על אמצעי זהירות בעטיית מסיכות ובריחוק חברתי. חשוב לאלה הנמצאים בעודף משקל להפנים את ההשלכות הרחבות של השמנת יתר על תחלואה, ולהתחיל בצעדים של מאבק במגיפת ההשמנה עם רופא מומחה, במקביל למאבק במגיפת הקורונה".