משבר הקורונה בשיאו, ואזרחים רבים, בעיקר בגילאים המבוגרים, זקוקים לייעוץ בנוגע להתנהלותם בימי המגפה. פרופ' רפי קרסו ומיכל דליות התארחו הבוקר (ראשון) בתוכניתו של גולן יוכפז ב-103FM, שוחחו עם מאזינים והעניקו את עצותיהם להתמודדות בימים הקשים בתחומי הרפואה והמשפחה.

המאזינה בת 84, לוקחת תרופות מרשם אותן רוכשת בסופר-פארם. היא תהתה מה עליה לעשות כדי להימנע ממפגש עם הרבה אנשים שממתינים בתור בצפיפות?
פרופסור רפי קרסו הודה כי "זו באמת בעיה", אך הציע "לנסות לבקש מהסופר פארם שיביאו לך את זה הביתה או לשלוח שליח עם מרשם, לצאת מוקדם בבוקר או לבקש משכן שיביא לך את התרופות". פרופ' קרסו הוסיף ואמר: "גיל 84 הוא גיל בו צריך להיזהר זהירות יתרה". לדעתו, "הסופר פארם וכל שירות אחר אמורים לדאוג שלא יהיו הרבה אנשים בצפיפות. זה התפקיד שלהם". פרופ' קרסו סיכם ואמר: " לא הייתי שמח שאנשים שלוקחים תרופות בגיל 84 ייכנסו לסופר פארם הומה אדם".

המאזינה בת 87, מתגוררת לבדה ו-3 פעמים בשבוע מגיעה לביתה מטפלת, היא רצתה לדעת האם מותר לילדיה ולנכדיה לבוא לבקרה. בנוסף, סיפרה כי המטפלת שלה בת 75 שנכדיה חולים בדלקת ריאות ואף היא הייתה חולה בדלקת ריאות לפני כחודש והיא תהתה האם יש סיכוי שהמטפלת תדביק אותה במחלה כזו או אחרת.
פרופסור קרסו הציע למאזינה שהנכדים לא יבואו בכלל, "הבנים יכולים לבוא אבל לא כמה ביחד, אלא אחד-אחד לאחר שיתאמו ביניהם. להחליט מלכתחילה שלא צריך להתחבק ולהתנשק, להקפיד לעמוד במרחק 2 מטר ממך, כמה שפחות מגע ושירחצו טוב את הידיים או יחטאו באלכוג'ל ואז אין מה לחשוש". לדבריו, " אלה ביקורים מאוד חשובים. יותר חשוב מבחינת מערכת החיסון שיבואו לבקר אותך, מאשר שלא יבואו". 

הוא התייחס גם לסוגיית המטפלת והודה כי אינו יודע "איזה סוג של דלקת ריאות הייתה לנכדים של המטפלת, האם חיידקית או ויראלית", אך טען כי "אם היה להם בעיקר דלקת ריאות, בוודאי שהייתי נזהר ממנה ומהנכדים". לדבריו, עדיף שהמטפלת לא תגיע, "אם זה דרך הביטוח לאומי אפשר לבקש שישלחו לך מישהי אחרת, אולי יותר צעירה, בלי ילדים ובוודאי שאין למישהו בסביבתה הקרובה מישהו עם דלקת ריאות". פרופ' קרסו סייג זאת ואמר: "אם זה אותה דלקת אז המטפלת מחוסנת ובריאה".

המאזינה בת 87 וסובלת מגלוקומה ובעיה ברשתית, נקבע לה תור לרופא עיניים בקופת החולים והיא ביקשה לדעת האם מותר לה להגיע אליו?
פרופסור קרסו הבהיר כי אם מדובר בבדיקה שגרתית, "תרימי טלפון ותדחי לעוד חודש-חודש וחצי", במידה ומדובר בתור שנקבע בשל בעיה ספציפית, "אז תלכי". לדבריו, "קופות החולים מודעות להוראות, לכך שצריך להרחיק את האנשים אחד מהשני ולא לשהות בחדר ההמתנה אחד על השני", ולכן, "כדאי ללכת ולשאול באיזה שעה יש פחות אנשים".

מאזינים רבים תהו מה עליהם לעשות בנוגע לביקור הורים מבוגרים, מכיוון שחשוב מצד אחד לשמור על הכללים וההנחיות, ומצד שני לא להשאיר אותם בבדידותם?
מיכל דליות הודתה כי "זה זמן שבו צריך מאוד להיזהר. זה לא עניין של פחד או היסטריה, זה לא עניין של מותר ואסור, אלא של – 'לא כדאי'". לדבריה, "אנחנו בזמן כזה שכדאי להיזהר, לא להיות ליד אנשים, לא להיפגש עם מישהו שיכול להיות שהוא נשא. העניין הוא עניין של זהירות כמה שיותר".

דליות המשיכה ואמרה: "אין לי ספק שהבדידות היא גם מאוד קשה ומאוד כואבת", אך הדגישה: "אם יש ספק - אין ספק". לטענתה, אנשים שרגילים לחיות לבדם, "נהנים ביום יום, מחדשים את נפשם ומרעננים את ליבם על-ידי אנשים אחרים שמגיעים אליהם - יהיה להם יותר קשה, כי הם יהיו לבד, בלי הנכדים ובלי הילדים שהם אוהבים".

היא המליצה "יותר להשתמש בטלפון, לעשות שיחות וידאו ולבדוק כל מקרה לגופו של עניין, האם זה דחוף? האם זה חשוב? האם אפשר לדחות את זה בחודש-חודש וחצי?". דליות סיכמה ואמרה: "זה נורא עצוב ומתסכל, אבל בואו ננקוט משנה זהירות, נשאר לבד ונחשוב מה עושים עם הלבד הזה".

פרופסור קרסו הבהיר כי לבדידות יש השלכות על המצב הבריאותי, "יש תחום שנקרא השפעת הנפש על מערכת החיסון. אנשים בודדים, מדוכאים ועצובים - מערכת החיסון שלהם יותר חלשה". לדבריו, "ברגע שמבקרים אותך או מחבקים אותך - מערכת החיסון מתחזקת".

אנשים מבוגרים שבבעלותם עסק קטן או חנות, מה עליהם לעשות? להמשיך להתייצב לעבודה?
פרופסור קרסו אמר כי עדיף לסגור את העסק, "אם זה עסק קשור בקבלת קהל, כדאי להיזהר, והייתי מציע לא לצאת אליו".

המאזין סיפר כי הוא אבא טרי לילד בן חודש וחצי, לפי הבנתי מהפרסומים של גופי הרפואה, בגילאים האלו של בנו, אין מערכת חיסונית בכלל. הוא תהה מדוע הם לא מוגדרים כחלק מקבוצות הסיכון והאם עליו לחשוש שבנו ידבק בנגיף? 
פרופסור קרסו הסביר למאזין כי לתינוק "יש מערכת חיסון שקיבל מאמו, יש לו חלק מהנוגדנים שקיבל ממנה". לטענתו, "תינוקות וילדים נדבקים פחות, זו עובדה שאנחנו לא יודעים עדיין מדוע, זה לא אומר שלא צריך להיזהר לפני שניגשים לילד. צריך לשמור עליו. נכון להיום ולידע שיש לנו, אפשר להיות יותר אופטימיים בכל הנוגע לילדים ותינוקות".

המאזינה סיפרה כי היא דיילת קרקע, לאורך כל תקופת ההתפרצות של הנגיף ברחבי העולם היא עבדה ללא הגנות כלשהן, וציינה כי נפגשה עם חולי קורונה בוודאות במהלך התקופה. היא עדיין ממשיכה לעבוד ותהתה האם עליה לשנות את מנהגיה בעבודה לאור העובדה שלא נדבקה עד היום. במידה וכן, האם אלכוג'ל יעיל?
פרופסור קרסו השיב כי "יכול להיות שלא נדבקת עד היום אבל מחר יבוא מישהו שממנו את יכולה להידבק אז להיזהר מכל רגע שאפשר יותר. מה שעד עכשיו לא עשית – תעשי; תשתמשי במסכה, תרחצי ידיים, אל תגעי בחולים ותנסי להגיד להם שיעמדו מטר נוסף רחוק ממך". לדבריו, אלכוג'ל יכול להיות טוב ומספיק עבורה "כי את לא נוגעת בנוסעים, את לוקחת את הדרכונים שלהם ונותנת להם את הכרטיס". בנוסף המליץ פרופ' קרסו לרחוץ ידיים עם מים וסבון מידי פעם, "ברגע שאת מגיעה הביתה שימי קרם ידיים כדי למנוע את היובש שלהן".

המאזינה תהתה מדוע סגרו את בריכות השחייה מכיוון שיש בהן כלור והוא חומר מחטא.
פרופסור קרסו הסביר למאזינה כי הבעיה העיקרית בבריכות השיחה היא המגע במלתחות, כמו גם שלא ידוע "מתי בפעם האחרונה בדקו את הרמה הנכונה של הכלור והמלח בבריכה". לדבריו, "אם יש ספק - אין ספק. אין בעיה להיכנס למים אם זו בריכה פרטית, אבל בבריכה ציבורית לא הייתי נכנס". 

המאזין תהה כיצד ההנחיות החדשות משפיעות על בעלי כלבים וחתולים, האם עליהם להימנע ממשהו?
פרופסור קרסו השיב למאזין כי "עד כמה שאנחנו יודעים, חיות המחמד לא בעייתיות, לא נדבקות ולא מדביקות". עוד אמר כי "אין שום בעיה, אפשר לצאת איתם החוצה לטייל", אך הדגיש: "לא ליד אנשים, לא בפרלמנט של בעלי כלבים בגינה. לצאת איתם לטיול ולחזור הבית". פרופ' קרסו המליץ "להשאיר בבית חתולים", והבהיר: "הם לא מדבקים ולא נדבקים, למיטב ידיעתנו".

המאזין ביקש לחדד את הסימפטומים של הנגיף על מנת לדעת באילו מצבי חולי יוכל לגשת לקופת החולים, ובאילו מקרים ייתכן ומדובר בנגיף ולכן עליו להישאר בבית עד שיבואו לבדוק אותו.
פרופסור קרסו השיב ואמר שהסימפטומים של המחלה כוללים: "כאבי גרון, שיעול וחום של 38 מעלות מינימום, כמו גם מעט מצוקה נשימתית שקצת קשה לנשום. במקרים יותר נדירים יכולים להיות תסמינים במערכת העיכול, כמו בחילות ושלשולים, אבל אלה סימפטומים יותר נדירים".