בישראל יש כבר 250 בני אדם שנדבקו בנגיף הקורונה, והמספר צפוי להמשיך לעלות ככל שיעבור הזמן. אחד הוויכוחים נידונים בתקשורת ובקרב המומחים הוא על מספר הבדיקות המבוצעות, אולם פרופ' אייל לשם, מומחה למחלות זיהומיות בביה"ח שיבא, אמר הבוקר (שני) לגולן יוכפז ב-103FM, שמה שחשוב זה התנהגות הציבור ולא כמה בדיקות יעשו.

כמה צריך לחשוש מהעובדה שאחת מהמעבדות לבדיקת קורונה מנוטרלות בגלל הנגיף שנמצא שם?
"צריך לחקור אם היא נדבקה בתוך המעבדה או מחוץ מעבדה. אנחנו יודעים מההתפרצות בסין שחלק גדול מאנשי המעבדה נדבקו כשהלכו לסופרמרקט".

הם אמורים לדעת איך להית הכי מוגנים, לא?
"זה נכון מאוד, אני רוצה להפנות את הזרקור לאנשי המעבדה. הם סיימו עונת שפעת קשה. כולנו שכחנו כבר, הייתה עונת שפעת לא קלה בארץ בה הם עבדו מסביב לשעון ומיד נכנסו לאירוע הקורונה ועובדים בלי הפסקה מאז מנסים להקים עוד מעבדות ועם בדיקות ולעבוד בצורה בטוחה. החשיבות היא לבדוק האם אירעה תקלה במעבדה במהלכה נדבק עובד ולוודא שזה לא קורה יותר ובעיקר חשוב לספק את האמצעים לאנשי המעבדות לבצע את העבודה שלהם בצורה מהירה ובטוחה ובזה המשרד כרגע עוסק".

לא היו מספיק אמצעי הגנה ולכן היא נדבקה?
"לא רוצה להגיב לאירוע שעוד לא נחקר לתומו, לא ברור איפה היא נדבקה והעבודה במעבדה היא מאוד טכנית, המעבדה שלנו היא מהמקצועיות בעולם, עובדת בשת"פ עם הגופים הכי מקצועיים בעולם, אנחנו רואים את זה בהתפרצויות שפעת ופוליו ואני מכיר אישית את העובדים שם ואלההעובדים הטובים ביותר".

לא היה נכון להגן עוד יותר על היציאות והכניסות למעבדה בכדי שלא תושבת חלילה?
"חייבים להגן בצורה מקסימלית ולעבוד לפי הנהלים ועל זה אין מחלוקת וכל אירוע יש צורך תמיד לתחקר ואין חולקים על זה ,לא בקרב ההנהלה ולא בקרב העובדים. מכאן הלאה, כמו שנעשה עד עכשיו, ישימו את הזרקור על המעבדות יתנו להם את מרב האמצעים לבצע את עבודתם בצורה בטוחה ולהגן עלינו".

אתמול היינו על 220 חולים, היום מתקרבים לקו ה-300, מה אתה חושב על הגרף?
"מספר החולים המאומתים, כאלה שיש להם בדיקת מעבדה חיובית הוא פועל יוצא של כמה אנחנו בודקים ואת מי. ייתכן מאוד שאם היינו מסוגלים לבדוק כל ילד עם מחלת חום אצל רופא הילדים ייתכן והיינו מוצאים מאות מקרים. לכן, המסר החשוב להורים ולציבור כולו הוא 'בצעו את הנחיות משרד הבריאות, אם אתם חולים, אם יש לכם חום, אם אתם מנוזלים - תישארו בבית עד שהחלמתם'. מדינת ישראל ביקשה להמתין עוד יומיים לאחר החלמה מלאה, יש מדינות שמבקשות יותר זמן. תחמירו עם עצמכם, קחו אחריות על עצמכם, על בני משפחותיכם ועל הציבור בכלל. זה מה שישפר את מצבנו, לא העניינים הטכניים של האם בודקים 700 ביום או 750 ביום. כאן לא תיבלם המגפה הזאת, היא תיבלם באחריות אישית של הציבור".

זה נשמע כמו תירוץ לאחר שנמצאנו לא מוכנים מבחינת הבדיקות, פתאום הן לא כל כך חשובות.
"אני לא חושב בכלל שזה תירוץ, כל אירוע שהוא חדש והוא חירום יש נושאים שאנחנו לומדים תוך כדי, ואנחנו לא מוכנים אליהם מראש. ייתכן ובסיום האירוע נוכל להסתכל ולראות האם היינו מוכנים מספיק טוב, אבל אין לזה משמעות כרגע, כשאנחנו מנסים להגן על הציבור ועל האנשים המבוגרים מפני ההתפרצות הזו".

לדעתך האישית, אתה חושב שהגיע הזמן לעשות סגר כללי? הרי ברור שלשם אנחנו הולכים. 
"הממשלה מסתכלת על יום סגר למשק, צריך להבין שעלות למשק זה אמצעים שלא יהיו למערכת הבריאות בשנים הקרובות. אם המשק יהיה עני יותר, יהיה קשה לטפל בחולים שלנו למשך שנים. לכן, צריך לבחון את העלות מול התועלת, אם ניתן להמתין עם הסגר ושהמשק ימשיך לייצר והכלכלה לא תיבלם לחלוטין. אנחנו רואים שהאחריות הציבורית והפחתת הקשר בין אנשים מצליחה להאט את המגפה, אזי אנחנו יכולים להמשיך כרגע".

יש גם השלכות כלכליות לעיכוב הזה כי יש יותר חולים וגם זה עולה כסף.
"אני מוכרח להגיד שהייתה בעבר הרבה ביקורת על כך שמנכ"ל המשרד הוא לא רופא בהכשרתו, אני אישית מאוד שמח שהמנכ"ל הוא כלכלן שמבין מאוד במערכות בריאות, כי חלק גדול מהחלטות הן כפי שציינת מה העלות של סגירה מלאה של המשק, והאם בסופו של התהליך זה יביא ליותר בריאות לאזרחי ישראל ולמדינת ישראל או פחות בריאות. זה לפעמים כלכלן יודע לעשות יותר טוב מרופא".