אוכפים את ההנחיות החדשות: פקחים ושוטרים הגיעו משעות הבוקר היום (ראשון) לשוק הכרמל בתל אביב והורו לבעלי הדוכנים והעסקים שפתחו את יום העסקים כרגיל, לסגור ולהפסיק את העבודה לאלתר. הכוחות הגיעו על מנת לאכוף את הנחיות משרד הבריאות בניסיונות לבלימת התפשטות נגיף הקורונה.

"אין כמעט אנשים בשוק ובכלל אין תורים. במרכולים יותר צפוף", התלונן בעל דוכן ירקות ופירות שנדרש להכניס את הסחורה הטרייה שהביא ולסגור את הבאסטה. "פתחתי קצת כדי להתפרנס. המקום פתוח ולא מקורה", הוסיף בתרעומת.

עובר אורח שהגיע לקנות כמה מצרכים הגיב אף הוא באכזבה למצב החדש ונימק, "חיפשתי מקום ללא תורים ועד שהגעתי לכאן עכשיו סוגרים".

שוק הכרמל שומם (צילום: אבשלום ששוני)
שוק הכרמל שומם (צילום: אבשלום ששוני)

פקחים ביקרו החל משעות הבוקר בעסקים ובבתי קפה והקפידו על שמירת הנהלים החדשים. "אני מוכר רק בטייק-וואיי. בא פקח צילם ורשם, אבל לא אמר לי כלום, אז אני ממשיך לעבוד. לפחות שנכנסה חלק קטן מההפסדים", סיפר בעל בית קפה ברמת גן.

בשל סגירת הספארי ברמת גן יזם ראש העירייה, כרמל שאמה הכהן, מבצע הסרטה מודרך בפייסבוק המציג את בעלי החיים השונים במקום בצירוף הסברים. "המטרה היא שלפחות הילדים יראו את המקום המיוחד הזה בסרטון", הסביר ראש העיר. 

באקלים הנוכחי, מרבית עובדי הספארי הוצאו לחופשה ללא תשלום. סגן ראש העירייה ומחזיק תיק הספארי, עו"ד רועי ברזילי ציין שההנהלה, בערבות העירייה, נאלצה לקחת הלוואה של עשרה מיליון שקל לכיסוי ההוצאות השוטפות בחודשים הקרובים.

במרכולים הורגשה כל העת תנועת קונים, אך בניגוד להסתערות הגדולה על מוצרי המזון שהתרחשה בשבוע שעבר, לא הייתה התנפלות על המזון, ועגלות הקונים היו ריקות למחצה. "אין צורך לאגור, כל הזמן פתוח", הסבירה קופאית במרכול בשכונת רמת הטייסים במזרח תל אביב. לצד הנסיונות להרגיע, נשמעו דיווחים על האפשרות למחסור בביצים וכן להתייקרות העופות.

על רקע המחסור האפשרי, בשירותים הווטרינריים גוש דן מבצעים כעת מבצעי אכיפה למניעת הברחות. מנהל השירותים הווטרינריים, ד"ר משה רפלוביץ, מסר כי בחנות בבני ברק נתפסו כ-400 תבניות, שכללו כ-12 אלף ביצים מוברחות ללא חותמת.

בתי העסק מעבירים את מרבית הפעילות למשלוחים (צילום: אבשלום ששוני)
בתי העסק מעבירים את מרבית הפעילות למשלוחים (צילום: אבשלום ששוני)

"עשינו פעילות משותפת עם המועצה לענף הלול, זאת לאחר שאזרחים מודאגים שיתפו אותנו במידע אודות ביצים חשודות", סיפר. "יש כאלה שמנצלים את מצוקת האזרחים והמחסור במוצרי מזון מסוימים כדי לעשות רווחים על חשבון בריאות הציבור. נמשיך לפעול בתוקף כדי לשמור על בריאות הציבור".

בינתיים, מרבית העסקים העבירו את מרבית פעילותן למשלוחים. חברת YANGO השיקה על רקע הירידה בכמות הנוסעים וכן הזינוק בהזמנות משלוחים, אפליקציה המאפשרת משלוח באמצעות מונית ובמחיר קבוע טרם מועד הנסיעה.

קורונה- שאלות ותשובות