בתי המשפט נאלצים להתמודד כעת עם מציאות חדשה, בעקבות משבר הקורונה. בין היתר, דיונים מתנהלים בשלט רחוק, ללא עדים על הדוכן; הארכות מעצר מתקבלות כאשר העצירים לא נוכחים באולם; ודיונים עם פרופיל תקשורתי גבוה נערכים בנוכחות מצומצמת.

כך, למשל, במהלך דיוני בג"ץ אדלשטיין, יו"ר הכנסת שהתפטר, הוקצה עבור התקשורת אולם נפרד ובו הוצב מסך ששידר את הדיונים בעת השופטים נכחו באולם הסמוך עם עורכי הדין של הצדדים השונים.

במקרה חריג נוסף, נערך אתמול דיון בבית משפט השלום בקריות, שבמהלכו הוחלט להאריך את מעצרו של חשוד בהחזקת סם לא לשימוש עצמי, ששהה באותה העת בתחנת המעצר. השופט יוסי טורס הוסיף בהחלטתו להארכת המעצר ש"הדיון נערך באמצעות קשר טלפוני עם העצור".

במסגרת האילוצים וההגבלות, בבתי המשפט החליטו כי הסכמים של הסדרי ראייה בין הורים גרושים יימשכו כסדרם וללא צורך בהתדיינות משפטית נוספת בנושא. כך, למשל, אתמול פורסם כי בית המשפט לענייני משפחה בנצרת אישר הסכם גירושים והסכם ממון בין בני זוג, ללא נוכחות הצדדים. "מדינת ישראל ומדינות העולם כולו נמצאות במצב חירום מיוחד, שבגדרו הוטלו הגבלות חמורות על תנועת הציבור ושגרת החיים שותקה כמעט לחלוטין", כתב השופט אסף זגורי בהחלטתו, שהתקבלה בהסכמת הצדדים.

מדוברות בתי המשפט נמסר: "הרשות השופטת ממשיכה לפעול כדי להבטיח מתן שירות חיוני לציבור בבתי המשפט ובבתי הדין ומבטיחה כי השירותים הנדרשים ימשיכו להינתן תוך הגשמת זכות הגישה לערכאות, אך לנוכח הנסיבות והצורך לשמור על בריאות הציבור, השופטים והעובדים. הפעילות בימים אלה נעשית במתכונת מצומצמת, תוך הקפדה על הנחיות משרד הבריאות".